آیا بشر به ساخت واکسن کرونا نزدیک شده است؟

آتلانتیک مدعی است که کمپانی‌های داروسازی به علت فلسفه درآمدیشان بعید است وارد پروژه‌ ساخت واکسن کرونا شوند.

آیا بشر به ساخت واکسن کرونا نزدیک شده است؟

به گزارش خبر فوری ، هر چند بسیاری امیدوارند تب شیوع کرونا با آغاز گرما فروکش کند اما نباید از خاطر برد که در صورت عدم بهبود آن، محتمل است که این ویروس هر ساله و با آغاز فصل سرما میهمان خانه‌های ما شود. تنها راه حل این مشکل کشف واکسن این نسل از ویروسهای چینی است. در طول این چند ماه و با افزایش تهدیدات کوید ۱۹، دولتهای مختلفی مدعی شده اند که در مسیر کشف و ساخت واکسن کرونا(کوید ۱۹) هستند. به جز دولت چین که اکنون در مرحله ازمایش واکسن خوراکی این ویروس است، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی برخی کشورهای اتحادیه اروپا چنین دعاوی داشته‌اند.

منتها نکته مهم و کمی ناامیدکننده در این رابطه این است که در این ماجرا هر کسی دنبال این است که خود را بیشتر نشان دهد. نمونه‌اش هم ادعای دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) در مورد کشف واکسن کرونا است که البته مشخص شد دروغی بیش نیست و طبق گفته برخی نمایندگان کنگره یک بلوف سیاسی بوده است. این ادعا و سایر دعاوی نشان می‌دهد که شاید دولتها بیشتر دنبال اینند که در مارش قدرت خودی نشان دهند و حقیقتا به دنبال کشف واکسن کوید ۱۹ نیستند. به عبارتی، شاید هدف کشورها از ساخت واکسن بیشتر نشان دادن توان سیاسی خود است نه درمان و ریشه کن کردن این ویروس.

مساله فوق الذکر و سایر شواهد گویای این مطلب هستند که شاید کشف ویروس کرونای جدید به همین راحتی‌ها هم نباشد.
وبگاه آتلانتیک در یکی از گزارشهای مفصل خود به این مطلب پرداخت. طبق تحقیقات آتلانتیک مراحل ساخت واکسن کرونا کاری زمانمند است و در صورت رفع تمام مشکلات هم جهت تولید وسیع آن و ارسال به کشورهای مختلف حدود ۱۰ ماه زمان می‌برد.

اما این مشکلات چیستند؟ آتلانتیک تاکید دارد که کشف واکسن کرونا پروسه‌ای زمان‌بر و آزمایشگاهی است. به علت ناشناخته بودن این ویروس چینی دانشمندان باید آزمایش بسیاری روی افراد مختلف بکنند تا معایب و مشکلات واکسن را رفع کرده و آن را برای تولید انبوه آماده نمایند. کرونای جدید ویروسی به شدت مسری است که البته درصد مرگ و میر پایینی دارد. همین امر باعث شده ریسک آزمایش واکسن بر روی افراد مبتلا بالا برود. افراد به سختی حاضرند واکسن احتمالی را آزمایش کنند چرا که با این کار احتمال مرگشان بالاتر از زمان ابتلا به کرونا می‌رود.

به جز این مساله، مشکلاتی اساسی‌تر بر سر راه ساخت واکسن این ویروس جهش یافته وجود دارد؛ پول مشکل اساسی ساخت واکسن است. تولید انبوه و آزمایشهای سریع و گسترده احتیاج به سرمایه‌هایی دارد که از توان و بودجه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خارج است. در این شرایط یا کمپانی‌های بزرگ داروسازی باید به میدان بیایند و یا دولتها.

کمپانی‌ها فراری از ساخت واکسن کرونا
آتلانتیک مدعی است که کمپانی‌های داروسازی به علت فلسفه درآمدیشان بعید است وارد چنین پروژه‌ای شوند. تاریخ نشان داده که ساخت واکسن کروناها سودآور نیست. ساخت این واکسنها پروسه‌ای طولانی است که احتیاج به همکاری فراوانی هم دارد. همچنین به علت تاریک بودن فضای تحقیقاتی مربوط به ویروس کوید ۱۹ احتمال ناموفق بودن نتایج تحقیقاتی بالا است. این دو عامل معمولا کمپانی‌ها را مجاب می‌کند که وارد چنین پروژه‌ای نشوند. نویسنده مقاله آتلانتیک تاکید دارد که همین عامل باعث شد پروژه تحقیقاتی ساخت واکسن نسل‌های قبلی کرونا مانند سارس و مرس طولانی شود و حتی در مواقعی کان لم یکن گردد.
بسیاری از محققان معتقدند همین امر باعث شده که تحقیقات کشف واکسن کروناها در طول این دهه تداوم نداشته باشد که اگر این پروژه به صورت یک پروژه‌ی علمی دائمی دنبال می‌شد شاید زمان و سختی ساخت واکسن کوید ۱۹ اینقدر طولانی نمی‌گردید.

دولتها قدم در راه ساخت واکسن نمی‌گذارند
آنچه واضح است این است که در زمان غیبت کمپانی‌های بزرگ داروسازی در زمینه ساخت یک دارو، این دولتها هستند که باید به میدان بیایند. شاید اگر یک دهه پیش بود این امر ممکن بود اما در شرایط فعلی شاید ورود دولتها به مساله واکسن کوید ۱۹ کمی خوشبینانه باشد.
در دورانی زندگی می‌کنیم که ملی‌گرایی افراطی، نابودی اتحادیه‌ها و فرهنگ جهانی سازی روز به روز بیشتر می‌شود. قدرت گیری راستهای افراطی در اروپا، کمونیستهای ملی گرا در چین و به خصوص پدیده‌ای مثل ترامپ در آمریکا باعث شده سرمایه گذاری جهانی روی مسائل بین المللی کمرنگ‌تر شود. بعید است تا زمانی که کرونا در آمریکا تبدیل به یک بحران شود، ترامپ سرمایه خود را بر روی پروژه واکسن آن اختصاص دهد. البته طبق گفته خود ترامپ و برخی رسانه‌ها مثل پولیتیکو ترامپ بخشی از بودجه بهداشتی آمریکا را به این امر یعنی ساخت واکسن کوید۱۹ اختصاص داده اما شواهد گویای این است که مساله کرونا برای ترامپ هنوز خیلی جدی نیست. او بارها در سخنرانی‌هایش این مطلب را گفته و تاکید داشته است که کرونا حتی از آنفلوانزا هم کم‌خطرتر است.

چشم و هم چشمی سیاسی

نکته ناامیدکننده تر اما این است که در راه ساخت واکسن کوید ۱۹ نوعی چشم و هم چشمی سیاسی دخیل است. چین و آمریکا که رقبای بزرگی در زمینه تجارت هستند، حالا به جای همکاری با یکدیگر و به خصوص سازمان بهداشت جهانی بر تحقیقات اختصاصی خود دلخوش بوده و حاضر نیستند نتیجه تحقیقات خود را به یکدیگر بدهند. با این منش، احتمال ساخت واکسن کرونا روز به روز کمتر و زمان این امر، روز به روز طولانی‌تر می‌گردد.
البته انسان به امید زنده است. امید است که ساخت نمونه اولیه واکسن کرونا در این چندماه به پایان رسیده و تا پایان تابستان به تولید انبوه برسد؛ در غیر این صورت شاید باید هر ساله در فصل سرما با این ویروس دست و پنجه نرم ‌کنیم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • م.ج.خ
    0

    با سلام هدف شما از طرح اینگونه مسائل که نا امید کننده است چیست شما به دنبال چه چیزی هستی ، چرا یاس و نا امیدی را اشاعه می دی ،شاید از سهام داران کمپانی های لوازم شوینده و یا ضد عفونی کننده هستی ، لطفا دهنت را ببند

    نظرات شما -
    • محمد کمالی
      0

      چرا چرت میگی اخه

    • س ش ش
      0

      محمد کمالی هیکلت چرت و پرته ور ور نکن راس میگه م ج خ خبرفوری شده پیاده نظام ترامپ دلقک خودش خبر نداره

  • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
    0

    خبر فوری ساخته ولی روانه بازار نمی کند

    نظرات شما -
    • .....
      0

      رتبه ۴ از شاگرد امام زمان چه خبر ؟فعلا از روغن بنفشه استفاده کن تا بعد

  • م ر
    0

    واقعا خجالت آوره این حجم از ایجاد نا امیدی. ما مردم عادی هر دفعه که تلگرام و باز میکنیم به امید اینیم که ببینیم یک کشوری تونسته واکسن یا دارو ساخته باشه، غیر عادی ها که جاشون امنه، ما باید بریم مثل خلاف کارا ته کوچه بن بست یواشکی دستکش بگیریم ، پس بهتره در مورد نقد کردن بقیه کشورا ببینیم خودمون داریم چیکار میکنیم تو این شرایط

  • ناشناس
    0

    همه دولتها و حکومت به نوعی کثیف هست

  • ناشناس
    0

    آمریکا واکسنش رو ساخته شما خبر ندارید!! هم واکسنش رو ساخته هم دارویی که بیماران کرونا رو کامل درمان می کنه! وگرنه الان هرچی تو آمریکا کرونا گرفتند هیچ کس فوت نشده!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ۱نخیرم اینا ازماهم زیادتر مبتلاوکشته دارندولی به خاطراینکه ضایع نشن نمیگن واگرنه ترامپ سازمان بهداشت امریکارومجبورنمیکردهراماری که دارن اول بدن معاونش بعدا به مردمشون بگن.۲اگه ساخته بودن به انگلیس و عربستان هم میدادم اللخصوص اسراییل

  • ایلیاشاکرمی
    0

    کرونا زخمیست که تاابدباید ازش بترسیم .ازان بدترزخم کاری سو؛استفاده کننده گان بهمان میزنن،

  • پیام
    0

    امریکا بله ساخته هم ویروس رو ساخته هم واکسن رو ساخته

  • کاربر ناشناس
    0

    منهم موافقم که شما مطالب ناامید کننده نشر می دهید لطفا با منطق باش زیرا ما در عصری زندگی می کنیم که علم حرف اول را میزند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها