آرایش سیاسی مجلس جدید

فهرست اصولگرایان در سایه حضور اندک اصلاح‌طلبان در پایتخت، پیروز شد.

آرایش سیاسی مجلس جدید

هنوز 3‌ماه تا برگزاری نخستین نشست مجلس یازدهم باقی مانده اما نامزدهایی که نامشان از صندوق‌های رأی بیرون آمده، فاتحانه سرود پیروزی می‌خوانند و شعار مجلس انقلابی سر می‌دهند، برنامه‌ای هنوز برای مجلس آینده نچیده‌اند اما اصل را بر مجلس شفاف گذاشته‌اند.
ماحصل انتخابات کشور غیبت اصلاح‌طلبان است و حضور چند نماینده‌ای که با عنوان اصلاح‌طلبی شاید رسانه‌ای شده باشد اما عملکرد اصلاح‌طلبانه عیان و هویدایی از آنان در دست نیست و به این ترتیب چند کرسی حداقلی مجلس یازدهم به نام اصلاح‌طلبان خورده است که قطعا نمی‌توانند نمایندگی این طیف سیاسی را در بهارستان بر عهده داشته باشند.
به‌رغم غیبت محرز اصلاح‌طلبان اما اصولگرایان اکثریت این مجلس را به نام خود زده‌اند و 3 طیف نواصولگرایان، پایداری‌ها و دولت‌بهاری‌ها چنان به مصاف هم رفته‌اند که احتمال اینکه ترکیب سیاسی مجلس یازدهم را چون مجلس دهم به سمت 3 فراکسیونی شدن سوق دهد، زیاد است.

بالاخره قالیباف برنده شد
از نکات حائز اهمیت انتخابات دوم اسفندماه و نتایج آن این است که محمدباقر قالیباف بالاخره بعد از ناکامی‌های مکررش در انتخابات ریاست‌جمهوری ادوار 96، 92و 84 توانست به‌عنوان سرلیست اصولگرایان و برنده انتخاباتی باشد که اصلاح‌طلبان بر سر حضور و عدم‌حضور در آن دودستگی داشتند. قالیباف برنده رقابت در پایتخت شد تا در صدر فهرستی مرکب از نواصولگرایان، اصولگرایان سنتی و پایداری‌ها بالاخره مانع ورود اصلاح‌طلبانی شود که در قهر میدانداران اصلاحات با صندوق‌های رای، مانع از بروز و ظهور کاندیداهای کارگزاران سازندگی و 8حزب اصلاح‌طلبی شد که هر کدامشان ‌سازی‌ متفاوت سرمی‌دهند. مرتضی آقا تهران ی، الیاس نادران، رضا تقی‌پور، سیدمصطفی آقامیرسلیم، عبدالحسین روح‌الامینی، سیدمحمود نبویان، سیدرضا تقوی، سیدنظام‌الدین موسوی، زهره الهیان، سیدمحسن دهنوی، بیژن نوباوه، سیدعلی یزدی‌خواه، احسان خاندوزی، روح‌الله ایزدخواه، علی خضریان، فاطمه رهبر، ابوالفضل عمویی، محسن پیرهادی و مجتبی توانگر 20نفر اولی هستند که در پی قالیباف شرایط نمایندگی در مجلس یازدهم را پیدا کردند.

ورود چراغ خاموش بهاری‌ها
به‌رغم اینکه محمود احمدی‌نژاد در انتخابات تهران از فهرستی حمایت نکرد و دیروز هم برخلاف دیگر مسئولان نظام که در ساعات اولیه اخذ رأی بر سر صندوق‌ها حاضر شدند، در آخرین ساعت‌های اخذ رأی مشارکت انتخاباتی‌اش را رسانه‌ای کرد اما استانداران، معاونان و وزیران او در اقصی نقاط ایران نامزد انتخابات شدند و توانستند وارد خانه ملت شوند. براساس اخبار منتشر شده تا لحظه تنظیم این گزارش حداقل 13چهره نزدیک به احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم حضور خواهند داشت و این آمار احتمالا به حدود ۲۰ نفر برسد. در استان کرمانشاه، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش احمدی‌نژاد هم از همدان-حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی در مجلس دهم بوده است - و از اردبیل، علی نیکزاد وارد مجلس شد که ارتباط نزدیکی با ستاد ابراهیم رئیسی داشت و گزینه برخی نزدیکان احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری بود.
دیگر وزیر احمدی‌نژاد که به مجلس یازدهم می‌رود، شمس‌الدین حسینی است که از رامسر راهی مجلس شد. حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد و از نیروهایی است که وفاداری خود به رئیس‌جمهور سابق را کتمان نمی‌کند.
مسعود خاتمی، رئیس هلال‌احمر دوره احمدی‌نژاد هم از گلپایگان و خوانسار راهی مجلس شد. در کازرون فریدون عباسی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی توانست مجوز ورود به مجلس را بگیرد. عباسی دوره گذشته از شیراز قصد ورود به مجلس را داشت اما در این مسیر ناکام مانده بود. به جز این افراد چند استاندار هم راهی خانه ملت شدند. از استان آذربایجان شرقی، علیرضا کریم‌بیگی استاندار سابق احمدی‌نژاد، یک‌بار دیگر لباس نمایندگی را بر تن کرد .علی‌اصغر عنابستانی که در دولت احمدی‌نژاد استاندار چهارمحال و بختیاری بود نیز از دیگر راه‌یافتگان به مجلس یازدهم است. مهدی سعادتی استاندار گیلان دولت دهم هم از حوزه انتخابیه بابل، محمود عباس‌زاده مشکینی استاندار ایلام در دولت دهم هم از مشکین‌شهر، علیرضا شهبازی استاندار کردستان از حوزه نهاوند و محمود احمدی‌بیغش استاندار سابق خراسان شمالی از شازند راهی مجلس شدند.

بی‌رمقی انتخاباتی کارگران و خداحافظی محجوب با مجلس
در بین همه اخبار منتشر شده از چند و چون فضای سیاسی مجلس یازدهم نکته مهم و قابل تاملی وجود دارد و آن هم غیبت چهره‌هایی است که دوره‌های مستمر نمایندگی جمعی از مردم و قشر یا صنف خاصی را بر عهده داشته‌اند. در این دوره عدم‌راهیابی علیرضا محجوب که به‌عنوان نماینده خانه کارگر از مجلس پنجم و به‌صورت مستمر 6دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشت قابل تامل و بررسی است و خبر از این می‌دهد که بی‌رمقی کارگران در مشارکت انتخاباتی او را از گردونه رقابت‌ها خارج کرده است. به این ترتیب محجوب بعد از 24سال حضور در پارلمان مجبور به خداحافظی با کرسی‌ای شد که همه او را تضمین شده می‌دانستند.

به‌رغم اینکه محمود احمدی‌نژاد در انتخابات تهران از فهرستی حمایت نکرد اما استانداران، معاونان و وزیران او در اقصی نقاط ایران نامزد انتخابات شدند.

پایداری‌ها پرشمارترین‌های مجلس
آنطور که از اسامی منتشر شده کاندیداهای راه‌یافته به مجلس یازدهم مشخص است، ‌پایداری‌ها موفق شده‌اند اکثریت مجلس را به نام خود بزنند؛ در قم، خراسان رضوی ، شمالی، ‌جنوبی، اصفهان ، کرمان، آذربایجان غربی و شرقی افرادی چون حاجی‌دلیگانی، مجید ناصری‌نژاد، علیرضا سلیمی، مجتبی ذالنوری و... به مجلس راه پیدا کرده‌اند و احتمالا فراکسیونی قوی در مجلس شکل خواهند داد. آنها که سهمی در فهرست تهران هم داشتند مدعی ریاست مجلس هستند.
همین حضور اکثریتی هم سبب شده که علیرضا زاکانی به فکر رقابت با قالیباف بر سر تصاحب کرسی ریاست مجلس بیفتد و هنوز مجلس جشن افتتاحیه نگرفته دعوای قدرت اصولگرایان بر سر سکانداری بهارستان به راه بیفتد.

منبع: روزنامه همشهری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • کاربر ناشناس
    0

    گوارای وجودشان امیدوارم که این باردلمردمرابدست بیاورند چون مردم ایران درهمهصحنه قیرتمندبودنند مبارک مجلس نودونه

    نظرات شما -
    • دلباز یاسوج
      0

      هیچگاه در تاریخ مجلس و ریاست جمهوری اصولگرایان نتوانستند برای مملکت کار کنند فقط تورم و گرانی و بدبختی برای مردم به ارمغان آوردند اگه باور ندارید یه سر به آمارها بزنید و منصفانه تحلیل کنی. بنده ۸۴ عروسی کردم و لیست قیمت ها را دارم برای مثال سبزی کیلویی ۲۰۰ تومان و.... تنها یک راه برای آبرومندی این مجلس که اصولگرا هستش و رییس جمهوری که قطعا اصولگرا میباشد حکم حکومتی رهبری مبنی بر رابطه با آمریکا و جهان خواهد بود در غیر اینصورت سقوط اقتصادی ایران با این مجلس قطعی خواهد بود. این تحلیل را داشته باشید برای آینده

    • حسین
      0

      دیگی که برای من نجوشد میخواهم سر سگ در آن بجوشد

  • سامان
    0

    با بهانه حضور اندک ریزش میلیونی رای اصلاحات رو توجیه نکنید .. این فاجعه هست که سر لیست اصلاحطلب ها حتی نفر 30ام نشه یکم انصاف داشته باشید اون افرادی که دوره قبل رای میلیونی داشتن این سری خودشون میدونستن آبرو ریزیه اصلا کاندید نشدن حالا هی توجیه کنید هی دنبال فرافکنی باشید در اصل قضیه تفاوتی نمیکنه

  • مصطفی
    0

    تاکور شود هر آنکه نتواند دید اگه اصلاح طلبای بی آبرو برنده انتخابات شده بودن حتما میگفتید با رای قاطع و حداکثری پیروز شدن !!

  • معرفت
    0

    با سر لیستی شیخی در اصلاحات روشن شد این فرقه رجل سیاسی ندارند .بز رگشون عارف بود که در چهار سال یک نطق نداشت .پس قهر نکردند بلکه ادم نداشتند .اینطور که پیش میره پایداری مدیریت کشورو میگیره .

  • هموطن
    0

    دقیقا درست گفتی عارف کاندید ریاست جمهوری(دستورخاتمی اومد کشیدکنار) و هر3سال جنگیدبرای ریاست مجلس چراچیزی نگفتی وهنوز مجلس شروع نشده الکی میخوای میان قالیباف و زاکانی یا دیگران مشکل بندازی بس کنین. خدا ناظر براعمالتونه بر اعمالمونه خجالت داره

  • محمد ایرانی
    0

    به این میگن مجلس قوی مبارک تون باشه خدا رو شکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها