وزیر پیشنهادی نفت کیست؟

چه کسی بر کرسی وزارتخانه نفت خواهد نشست؟ وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه نفت کیست؟

وزیر پیشنهادی نفت کیست؟

به گزارش خبر فوری ، بیژن نامدار زنگنه مشهور به «شیخ الوزراء»، زاده یکم تیر ماه ۱۳۳۱ درکرمانشاه و 65 ساله است. وی هم‌اکنون به‌عنوان وزیر نفت ایران و استاد دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف فعالیت می‌کند.
وی دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال 1359 در کابینه محمد علی رجایی در جایگاه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد.
در دولت‌های سوم و چهارم؛ ۵ سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال نیز وزیر نیرو بود. در دولت های پنجم و ششم ؛ ۸ سال بعنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت‌های هفتم و هشتم، نیز ۸ سال عهده‌دار وزارت نفت بود. وی هم‌اکنون در دولت یازدهم عهده‌دار وزارت نفت است.
زنگنه به جهت داشتن 26 سال سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و حضور در وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف ایران به «شیخ الوزراء» مشهور است، همچنین وی از اعضای شورای اقتصاد و نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است و هم‌اکنون رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مؤسسه گفتمان انرژی کشورهای مسلمان می‌باشد.


قرارداد کرسنت
حسن روحانی در آذر ۱۳۸۱ و از جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی، به عملکرد بیژن زنگنه، وزیر نفت کابینه اصلاحات اعتراض کرد و اقدام وی در انعقاد قرارداد نفتی کرسنت با شرکت کرسنت پترولیوم را غیرقانونی و از طریق واسطه دانسته و این قرارداد را دارای آثار منفی فراوان برای جمهوری اسلامی ایران دانسته بود. روحانی در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای دولت یازدهم ضمن دفاع از عملکرد زنگنه در وزارت نفت، به مخالفان اعلام کرد که مؤلف نامه مذکور شخص وی است.


طرح افزایش تولید نفت
همزمان با شروع بکار بیژن زنگنه در وزارت نفت دولت یازدهم و در روزهایی که تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه ایران، به سرپرستی محمدجواد ظریف ، فعالیت خود را با هدف از میان برداشتن تحریم‌ها و تصویب برجام آغاز کرده بودند، بیژن نامدار زنگنه نیز با استقرار تیم مدیریتی خود در وزارت نفت و شرکتهای تابعه، طرح افزایش تولید نفت را آغاز نمود، که با تصویب برجام و برداشته شدن موانع صادرات و فروش نفت، در مدتی کوتاه بلافاصله یک میلیون بشکه، به تولید نفت خام کشور افزوده شد.


قرارداد توتال
در پی انعقاد این قرارداد، دلواپسان واکنش نشان دادند، آنها این قرارداد را مخالف منافع ملی می دانند. زنگنه بعضی نظر ها مبنی بر اینکه درصد بیشتری از درآمد میدان نفتی‌مان را به خارجی ها می دهیم، رد کرده و گفته است: درآمد توتال و مجموعه اش در طی 20 سال کمتر از 15 درصد درآمد کل میدان در طول عمر میدان نفتی خواهد بود.


مواضع سیاسی
زنگنه در همایش گرامیداشت محمدجواد تندگویان، منتقدان رابطه با آمریکا که معتقدند آمریکا در روابطش با ایران صداقت ندارد را مورد انتقاد جدی قرار داد و اظهار کرد هیچ ادعایی مبنی بر صادق بودن آمریکا در روابطش با ایران مطرح نشده و به طور کلی در روابط دیپلماتیک، صداقت هیچ جایگاهی ندارد و تنها اصل، دستیابی به منافع ملی و حفظ آنها از روش‌های ممکن است.
بیژن زنگنه از نظر سیاسی دارای گرایش اصلاح‌طلبی بوده و دارای سابقه عضویت در حزب کارگزاران سازندگی و بنیاد باران است.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها