مردی که کاخ را رها کرد و به مزرعه پناه آورد/ ساده زیست ترین رئیس جمهور دنیا را بشناسید + عکس

رئیس جمهور سابق اروگوئه در یک مزرعه قدیمی متعلق به همسرش که در کنار جاده خرابه‌ای بیرون از مونته‌ویدئو (پایتخت کشور) واقع‌شده‌است، زندگی می‌کند و تقریباً تمام دستمزدش را به دیگران می‌بخشد.

مردی که کاخ را رها کرد و به مزرعه پناه آورد/ ساده زیست ترین رئیس جمهور دنیا را بشناسید + عکس

به گزارش خبر فوری ، شاید بحث سادگی مسئولان و تمایل نداشتنشان به اشرافیت در بین مردم و نظام ما بیش از پیش مطرح شده باشد؛ تا آنجا که حتی برخی می‌توانند مدعی شوند که این مبحث به نوعی کلیشه در جامعه ما تبدیل شده است. اما نباید فراموش کرد که ساده زیستی نه ایده آلی دست نیافتنی بلکه هدفی انسانی و قابل دسترس است. در دنیای امروز و مایل ها دورتر از کشور ما، روسای جمهوری زیست کرده اند که با سبک زندگی خود هشداری جدی به مسئولان ما داده اند. هشداری مبنی بر اینکه به جای حرف زدن و شعار دادن بهتر است عمل کرده و دست از دورویی برداریم.

شاید بپرسید مصداق این سبک زندگی کیست؟ بهترین نمونه خوزه موخیکا (رئیس جمهور سابق اروگوئه) است. موخیکا فقیرترین رئیس جمهور دو دهه اخیر بوده است. سبک زندگی او به قدری جالب و فقیرانه است که به جرات می‌توان گفت که می‌تواند آبروی بسیاری از مسئولان ایرانی را که دائما شعار ساده زیستی می‌دهند ببرد.

موخیکا؛ از زندان تا سیاست

موخیکا در دهه‌های 1960 و 1970 به عنوان یک شبه نظامی در انقلاب مسلحانه علیه دولت راست گرای وقت شرکت کرد. او که دوازده سال از عمر خود را در زندان به سر برده‌است. در سال 1985 مورد عفو قرار گرفت. او پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 به عنوان نماینده کنگره، سناتور و وزیر کشاورزی فعالیت کرده‌است. موخیکا از سال 2010 تا 2015 رئیس جمهور اروگوئه بود. او چهلمین و یکی از چپ گراترین روسای جمهور این کشور آمریکایی بود. در طول فعالیتش به عنوان رئیس جمهور اقدامات بسیاری برای طبقه پایین اروگوئه انجام داد. موخیکا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 گفته بود که از لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل کپی برداری خواهد کرد و نظر منتقدانش مبنی بر اینکه او قصد ایجاد ائتلافی با کشورهای چپگرای منطقه همچون ونزوئلا را دارد، رد کرد.

با این حال، موخیکا در انتهای دوران ریاست جمهوری اش با کاهش محبوبیت مواجه شد. عدم موفقیت نسبی در اشتغال زایی و آزادسازی ماری جوانا دو اقدامی بودند که باعث شدند محبوبیت موخیکا در بین برخی طبقات جامعه کاهش پیدا کند.

موخیکا سرانجام در پایان دوره پنجساله ریاست جمهوری اش در اروگوئه، قدرت را در حضور رهبران برجسته آمریکای لاتین در پارلمان کشورش به تاباره واسکز، جانشین خود تحویل داد .

ساده زیست ترین رئیس جمهور جهان

موخیکا که بیش از 80 سال دارد از تشریفات دست و پاگیر گریزان است. او متولد سال 1935 است. مادرش ایتالیایی و پدرش باسکی است و خود می‌گوید ریاضت و سختی کشیدن را از پدر و مادر خود یاد گرفته است.

سبک زندگی موخیکا به نحوی است که برخی او را "رئیس جمهور سورئال" می‌نامند. رئیس جمهور سابق اروگوئه در یک مزرعه قدیمی متعلق به همسرش که در کنار جاده خرابه‌ای بیرون از مونته‌ویدئو (پایتخت کشور) واقع‌شده‌است، زندگی می‌کند و تقریباً تمام دستمزدش را به دیگران می‌بخشد. او وهمسرش خودشان لباسها را شسته و آویزان می‌کنند. هیچ مستخدمی ندارند. خود آب از چاه می‌آورند و تنها محافظانش دو مأمور پلیس و یک سگ سه پا به نام مانوئلا است.

او از 1987 تا کنون فولکس واگن قدیمی خود را به دور از تجملات رایج سران جهان سوار می شود. موخیکا عبارت های مشهوری نیز دارد که از سبک زندگی و نگاه متفاوت او به جهان و مقوله قدرت حکایت دارد. به عنوان مثال، این عبارت های موخیکا را بسیاری از طرفداران او در محافل تکرار می کنند: قدرت، شخصیت افراد را عوض نمی کند، بلکه آن را فاش می کند.

وی در یکی از سخنرانی های خود گفته است: "مرا فقیرترین رئیس جمهوری می‌خوانند، ولی من احساس فقر نمی‌کنم. کسانی فقیر هستند که فقط برای ادامه زندگی گران‌قیمتشان تلاش می‌کنند، و همیشه حرص داشتن مال بیشتر را می‌زنند. برای من مسأله اصلی آزادی است. اگر اموال زیادی نداشته باشید، لازم نیست همه عمرتان برای حفظ آن مثل برده کار کنید."

باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا، میخائیل گورباچف رییس جمهور اسبق شوروی، میچل باچلت رییس جمهور شیلی، خوان مانوئل سانتوس و فیدل کاسترو رهبرانی جهانی بودند که از او به نیکی یاد کردند و هنرمندانی مثل خواکین سابینا، ریکی مارتین آندرس کالامارو، امیر کاستاریکا و گروه آئرو اسمیت وی را ستوده اند.

چند نکته جالب از زندگی موخیکا

الف. مزرعه ای که موخیکا در آن زندگی می‌کند مال او نیست و رئیس جمهور سابق اروگوئه در حقیقت، در مزرعه همسرش زندگی می‌کند. او کل درآمد حاصل از ریاست جمهوری و عضویت سنا را به فقرا بخشیده و طبق گفته‌ها، 90 درصد از ثروت و دارایی های خود را نیز به خیریه داده است. به دلیل همین بذل و بخششها است که او را فقیرترین رئیس جمهور جهان نامیده اند.

ب. در دورانی که موخیکا رئیس جمهور بود، قبول نکرد که در کاخ ریاست جمهوری زندگی کند. او همچنین ترجیح می‌داد با خودرو خودش رفت و آمد کند. او حتی گاهی با موتورسیکلتش به دفتر کار می‌رفت.

ج. سیاستهای ضد دخانیات موخیکا مشهور است. در زمان قدرت گیری او، اروگوئه تبدیل به پنجمین کشوری شد که استعمال دخانیات در مکانهای عمومی سر بسته را به طور کلی ممنوع کرد. کنگره اروگوئه در سال ۲۰۱۲ طرحی را به تصویب رسانده که به زنان اجازه می‌دهد تا هفته دوازدهم بارداری، سقط جنین کنند. آقای موخیکا برخلاف اسلافش این مصوبه را وتو نکرد.

د. موخیکا یکی از حامیان سفت و سخت محیط زیست است. او در زمان ریاست جمهوری اش در مجامع مهم محیط زیستی دنیا شرکت کرد و انتقادات بسیاری را به قطع درختان و خودخواهی سرمایه داران صاحب کارخانه وارد کرد. او حتی از امضای یک توافق گازی با برزیل که می‌توانست قیمت گاز را پایی بیاورد به علت ضررها و آسیبهایی که به محیط زیست می‌زند، امتناع کرد.

ه. موخیکا یک سگ بسیار مشهور سه پا به نام مونئلا دارد. مانوئلا یک سگ ولگرد بود که موخیکا هنگام کار در مزرعه یک پایش را قطع کرد. بعد از آن، خوزه او را به خانه برد و بعد از بهبودی، او را نزد خود نگه داشت. از آن زمان تا کنون، مانوئلا همدم و دوست رئیس جمهور سابق اروگوئه شده است.

ی. موخیکا که خود مدتی را به عنوان یک انقلابی سیاسی در زندان به سر برده است، از جمله مهمترین مخالفان زندان گوانتانامو بوده است. موخیکا در پیشنهادی تاکید کرد که برای انسانیت حاضر است هزینه های بستن زندان گوانتانامو را بدهد. این پیشنهاد او در داخل اوروگوئه با مخالفتهایی مواجه شد اما مدافعین حقوق بشر از موخیکا به شدت حمایت کردند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • کاربر ناشناس
    0

    ازینا تو مسولین ما پُره، فت و فراوون، اگه تونستی یکی پیدا کنی که یه ذره زندگی تجملاتی داشته باشه خودم جایزه میدم بهت.

  • مردم
    0

    این آقا ،مثل ادیسون به بهشت نمیره ،چون ...

  • ثثصصص
    0

    عکس رو موتور خیلی جالبه!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سریع سانسور کنید

    نظرات شما -
    • ۶
      0

      خخخخخخخ یادشون رفته

  • ترنم ادیبی
    0

    گل گفتی من هرچی گشتم دیدم مسئولین ما بدبخت بیچاره اند به خاطر همین اقتصاد رو جوری کردن که مردم مسیولین ما رو درک کنن

  • رامین (nf) ملوان
    0

    درود بر شرفت ای مرد نجیب - در ایران بعد از امام خمینی هیچ مرد تاثیر گذاری را ندیدم .

  • محسن
    0

    درود بر شرفت ای مرد بزرگ

  • کاربر ناشناس
    0

    از خداوند متعال مسئلت می نمایم ، این انسانهای آزاده و انساندوست عمر طولانی عطا فرماید.

  • بازنشسته
    0

    موخیکا و دیگران شبیه ان در سرزمین های متفا وت از درون مسوول و انسانند ولی در جامعه ما هیجانات . نوسانات یه تعدادی را به مقام و حکومت میرسونه که نه سیاست و نه حکومت و هیچیز نمی دانند و با ظاهر مطلوب و باطن چند چهره به مقام می رسند که خوشبختانه خدا و طبیعت و زمانش آنها را ریست و آشکار می کند.

  • علی
    0

    ای داد بی داد حکومت گران ما فقط شعار می دهند ولی این مرد بزرگ و دوست داشتنی عمل کرده است. پیرو راستین امامان عزیز این رییس جمهور می باشد نه افراد ریا کار ایران که به نام اسلام همه کار کرده اند

  • عیسی احمدی
    0

    یاد اون شعر معروف افتادم من از بی نیازی به ثروت رسیدم که از بی نیازان غنی تر ندیدم

  • فاضل
    0

    لطفاً از این مطالب برای ملت بی چاره و درمانده ایران نگذارید؛ این شخصیتها را که با مسئولین ایران مقایسه میکنیم فقط هزاران افسوس میخوریم که چه کسانی بر ما حکومت میکنند. تازه اینها مسلمان نیستند و مسئولین ما مسلمان هستند. ای خدا فقط خودت کمک کن

  • ج
    0

    ایکاش مسئولین ما هم یک ذره از انها ( بقول خودشان کفار ) یاد بگیرند آنها کافرند و اینها مسلمان و ادعای پیرو مکتب حسینی را دارند . درود بر شرف آنها

  • ساده
    0

    ما هم رییس جمهور سابقمان اکبر رفسنجانی قشنگ لاکچری در کاخ مرمر۲۵ سال زندگی کرد یعنی خاکککککککک

  • کاخ و کوخ
    0

    ما هم نمونه داریم ۱)حضرت آیت ا لله رفسنجانی که بمحض گرفتن مسئولیت در کاخ.... سکنی گزیدند ۲) حناب احمدی نژاد با دفتر ولنجکشون!!! ۳)حضرات آ.......

  • ایرانی
    0

    ای کاش عالی ترین مقامات نظام اسلامی ما از این کفار مردمی بودن را یاد بگیرند!!!!!!!!!!!!!!!!

  • شهرام
    0

    درد و بلای این نامسلمون بخوره وسط قلب مسئولین مسلمون و با تقوای بی شرف ما که فقط شعار میدن چهل ساله.

    نظرات شما -
    • آرش
      0

      اگر کمتر گناه می کردی و تیرگی‌های قلبت رو می‌زدودی، دین رحمانی «اسلام» و زیبایی «مسلمانی» رو درک می‌کردی و نور الهی بهت می‌تابید و از آشفتگی‌هات کم می‌شد! در پناه حق

  • کاربر ناشناس
    0

    دولتمردان مدعی مایادبگیرند

  • کاربر ناشناس
    0

    این که چیزی نیست از رئیس جمهوری ما باید یاد بگیره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟