روزنامه‌نگاری، همچنان حرفه‌ای خطرناک

گزارش جهانی درباره میزان قتل و دستگیری روزنامه‌نگاران در نقاط مختلف جهان را بخوانید.

روزنامه‌نگاری، همچنان حرفه‌ای خطرناک

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که آمار قتل روزنامه‌نگاران در سال 2019تا حد چشمگیری پایین آمده و به 49کشته رسیده اما در مقابل، میزان دستگیری روزنامه‌نگاران افزایش یافته است.
به گزارش الجزیره، این پایین‌ترین آمار سالانه روزنامه‌نگاران کشته شده در 16سال گذشته به شمار می‌رود. براساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، بیشتر این افراد در حال پوشش خبری رویدادها در یمن، سوریه و افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. این سازمان که دفتر آن در پاریس قرار دارد در گزارش خود آورده است: «روزنامه‌نگاری همچنان یک حرفه خطرناک است.» براساس آماری که این سازمان در سال‌های اخیر منتشر کرده، به‌صورت میانگین در 20سال گذشته، هر سال 80روزنامه‌نگار جان خود را از دست داده‌اند. سال گذشته، 87روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای کشته شدند.


ژولیان متی، سخنگوی سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است دلایل متفاوتی برای پایین آمدن آمار قتل روزنامه‌نگاران در سال 2019وجود دارد. یک دلیل که از نظر حرفه‌ای نگران‌کننده‌ است این که خبرنگاران کمتری به مناطق بحرانی و جنگی اعزام می‌شوند. برای نخستین‌بار، هیچ روزنامه‌نگاری در خارج از کشور خود کشته نشده و تمامی روزنامه‌نگاران کشته شده، در کشور خود جان باخته‌اند. دلیل دیگر کاهش آمار قتل روزنامه‌نگاران، آموزش و تامین تجهیزات مناسب پیش از اعزام به ماموریت بوده است. این مسئله به‌خصوص در خاورمیانه رعایت می‌شود. متی برای نمونه به خبرنگاران افغان اشاره کرده و گفته است که آنها از سفرهای طولانی و گروهی دوری می‌کنند تا کمتر مورد حمله مهاجمان مسلح قرار بگیرند.
کریستوف دلوار، رئیس سازمان گزارشگران بدون مرز هشدار داده است که نکته نگران‌کننده آمار امسال این است که آمار قتل روزنامه‌نگاران در کشورهایی که در صلح هستند به‌صورت نگران‌کننده‌ای بالا رفته و فقط در مکزیک، 10نفر کشته شده‌اند. این کشور دوباره در کنار سوریه، افغانستان، سومالی و پاکستان در لیست خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران قرار دارد. او گفته است: «آمریکای لاتین با مجموع 14روزنامه‌نگار کشته شده، ‌به اندازه خاورمیانه خطرناک شده است.»
او گفته است که کاهش آمار مرگ روزنامه‌نگاران در مناطق جنگی مایه دلگرمی و خوشحالی است اما خبرهای وحشتناک و بد، از مناطق دیگری به گوش می‌رسد؛ «روزنامه‌نگاران بیشتر و بیشتری به‌خاطر کارشان در کشورهایی که به‌اصطلاح دمکراتیک خوانده می‌شوند، کشته می‌شوند. این اتفاق، چالشی برای دمکراسی است.»
نکته نگران‌کننده دیگر، این است که هرچند روزنامه‌نگاران کمتری کشته می‌شوند اما افراد بیشتری زندانی می‌شوند. در سال 2019، حدود 389روزنامه‌نگار به‌خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای‌شان زندانی شدند؛ این آمار، 12درصد نسبت به آمار سال پیش از آن رشد داشته است.
حدود نیمی از این افراد، در 3 کشور چین، مصر و عربستان سعودی زندانی شده‌اند. عربستان سال‌هاست که یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود و قتل وحشیانه جمال خاشقجی ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست در کنسولگری این کشور در استانبول، این کشور را به کابوس روزنامه‌نگاران تبدیل کرده است.
در گزارش امسال گزارشگران بدون مرز درباره چین آمده است: «چین، که سرکوب اقلیت (عمدتا مسلمان) اویغور را شدت داده، به تنهایی یک‌سوم روزنامه‌نگاران زندانی دنیا را در خود جای داده است.»
علاوه بر اینها، نزدیک به 57روزنامه‌نگار در سراسر دنیا گروگان گرفته شده‌اند؛ بیشتر این افراد در سوریه، ‌یمن، عراق و اوکراین هستند.
در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز به این مسئله اشاره شده که با وجود پیشرفت‌ها برای حل بحران در سوریه، هیچ چشم‌اندازی از آزادی روزنامه‌نگاران گروگان‌گرفته شده در این کشور وجود ندارد و احتمال می‌رود سرنوشت بسیار شومی در انتظار بیشتر آنها باشد.

منبع: روزنامه همشهری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها