دیدار و رایزنی ملک سلمان و پوتین در ریاض

پادشاه عربستان و رئیس جمهوری روسیه در نشستی در ریاض به بررسی روابط دو جانبه و مهمترین پرونده‌های منطقه‌ای پرداختند.

دیدار و رایزنی ملک سلمان و پوتین در ریاض

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) طی سفرش به ریاض، با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در کاخ "یمامة" دیدار کرد و در این دیدار هیئت‌های برجسته از هر دو طرف حضور داشتند.

در همین حال، ملک سلمان در کنفرانس خبری با پوتین تصریح کرد: ما نقش کارآمد روسیه در منطقه را ارج می‌نهیم و از همکاری جهت سرمایه گذاری میان دو کشور حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: سفر پوتین فرصت بزرگی برای تحکیم دوستی میان دو کشور است.

همزمان ولادیمیر پوتین عنوان داشت: هماهنگی میان روسیه و عربستان برای تامین ثبات در خاورمیانه مهم است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مفتخر هستم که مجدداً به عربستان سفر کرده‌ام.

پوتین عنوان داشت: عربستان نقش محوری در گروه ۲۰ ایفا می‌کند. روسیه توجه ویژه‌ای به تحکیم روابط دوجانبه با عربستان که سابقه آن به بیش از ۹۰ سال قبل برمی‌گردد، قائل است. تبادل تجاری میان دو کشور در سال گذشته با میانگین ۱۵ درصد افزایش یافت.

ملک سلمان و رئیس جمهوری روسیه در مراسم امضای توافق‌هایی میان دو کشور در زمینه‌های مختلف حضور یافتند.

در همین حال، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان تصریح کرد: نوسانات نفتی بر کشورهای تولید کننده و مصرف کننده تاثیر گذاشته است.

پیشتر، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده بود: در مذاکراتی که میان پوتین با رهبری عربستان برگزار خواهد شد، هماهنگی برای اتخاذ اقدامات مشترک با هدف ثبات بازارهای جهانی نفت و گاز، تقویت همکاری دوجانبه در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و بخش فناوری نظامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اوشاکوف همچنین تصریح کرد، دو طرف در جریان این دیدار به تبادل‌ آراء درخصوص پرونده‌های حیاتی و مهم بین‌المللی، تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا و وضعیت سوریه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، یمن و همچنین تلاش‌ها برای حل و فصل پرونده فلسطینی و آشتی میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها خواهند پرداخت.

پیش‌بینی‌ می‌شود که در جریان این سفر حدود ۳۰ توافق و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف به امضا برسد.

آخرین سفر پوتین به عربستان در فوریه سال ۲۰۰۷ میلادی بوده است اما پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۷ به روسیه سفر کرده بود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • رضا
    0

    در تعجبم با این همه کشور که با هر دو کشور ایران و عربستان روابط نزدیک دارند چرا واقعا ما و عربستان نمی‌توانیم روابط عادی داشته باشیم.مثلا عمان و روسیه و پاکستان و بعضی کشورهای اروپایی نمی‌تواند میانجی و مسبب نزدیکی دو کشور شوند؟ این نوع ارتباط خصمانه به ضرر هر دو کشور است و باعث از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی و سیاسی به خصوص برای ما می‌شود چون آنها برای صد سال ذخیره ارزی دارند

  • شهروند۱
    0

    روسیه مکار و فرصت طلب تا پی بردن تیرگی روابط ایران و عربستان داره از بین میره ، سریع باید اقداماتی انجام بدهند که رابطه ایران و عربستان خصمانه تر باشه ، تا این روباه مکار از این فرصت بهرمند بشه مطمئن باشید حمله به نفتکش ایرانی کار روسیه یا عواملش هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟