بهزاد نبوی: قهر و تحریم صندوق رای به صلاح نیست

نبوی یادآور شد: البته شاید برخی بدشان نیاید که مشارکت پایین باشد و یا بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم تا مشروعیت نظام را به چالش بکشند اما هیچوقت مشارکت زیر ۵۰ درصد نبوده است.

بهزاد نبوی: قهر و تحریم صندوق رای به صلاح نیست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:‌ اگر با هم هم موضع شدیم و پذیرفتیم که حرکت اصلاحی تنها راه برای تغییر به وضع مطلوب است، به دنبال آن به این نتیجه می‌رسیم که تنها و مهمترین ابزار تغییر صندوق رای است.

بهزاد نبوی کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب عصر دوشنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های حزب ندای ایرانیان با موضوع《اصلاح‌طلبان و مجلس شورای اسلامی》به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: آیا در انتخابات شرکت یا تحریم کنیم؟ اگر تحریم نه، چرا؟ میزان وضعیت بدنه رای اصلاح‌طلبان و چگونگی مجاب کردن مردم برای رای دادن، از سوالاتی است که مطرح می‌شود.


وی با بیان اینکه سه راه بیشتر برای تغییر وضع کشور بیشتر نمی‌شناسم، گفت: یک راه انقلاب است، یک راه دخالت خارجی و یک راه دیگر هم اصلاحات است که از سال ۷۶ به بعد بیشتر تئوریزه شد.

این کنشگر اصلاح‌طلب گفت: از سال ۷۶ کارهایی شده که می‌تواند به اصلاح منجر شود.

وی یادآور شد: من در دوران حبس به این فکر کردم که هیچ انقلابی نتوانسته به آنچه که باید عمل کند از انقلاب فرانسه گرفته تا بیداری اسلامی یا بهار عربی اینگونه بوده است.

بهزاد نبوی با بیان اینکه فقط در تونس انقلاب کمی عاقلانه رهبری شد و پیش رفت که البته هنوز به جایی نرسیده است، گفت: در میان انقلاب‌های دنیا یکی از بهترین‌هایش انقلاب خودمان بوده است می‌بینید چگونه است و اعتراض و نقد به آن دارید.

نبوی با بیان اینکه راه بعدی دخالت خارجی است، گفت: کسی را نداریم که از آقای ترامپ بخواهد برای تغییر به ایران حمله کند. فکر نمی‌کنم بعد از تجربه عراق و افغانستان سوریه و یمن کسی بخواهد دخالت خارجی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: بعد از اتفاقات چند روز اخیر در عراق بعید می‌دانم کسی بگوید که ای کاش بوش به ایران می‌آمد.

وی با بیان اینکه راه سوم اصلاحات است که من هیچ دفاعی از آن ندارم و خیلی بد است، اما از برهان خلف به آن می‌رسم یعنی وقتی دو گزینه دیگر را کنار می‌گذارم به آن می‌رسم مگر اینکه راه چهارمی معرفی شود، گفت: اصلاحات یعنی تغییر وضع موجود به وضع مطلوب با حفظ چارچوب وضع موجود برعکس انقلاب که می‌گوید این چارچوب را تخریب کن و دوباره بساز است.

وی ادامه داد: اشکال کار انقلاب‌ها در قسمت اول و تخریب چارچوب‌ها نیست، اما وقتی می‌خواهند بسازند دچار مشکل می‌شوند. اصلاحات معتقد است چارچوب این ساختمان را خراب نکنیم حاکمیت و نظام موجود را قبول کنیم و بیاییم به تدریج اشکالات آن را رفع کنیم.

نبوی با بیان اینکه برخی می‌گویند که بعد از گذشت ۲۳ سال نتیجه اصلاحات مشخص نیست، گفت: نتیجه اصلاحی از نظر افراد ممکن است که متفاوت باشد اما سن من قد نداد، امیدوارم سن شما قد بدهد. نمی‌گویم حرکت اصلاحی معجزه می‌کند یا دستاوردهای فوق‌العاده ای داشته است،

وی با اشاره علاقه‌مند نبودن به حضور دوباره در دور دوم و اینکه دولت را به عنوان تدارکات چی می‌خواهند گفت: رئیس جمهور در بهترین حالت و اگر نهادهای دیگر مقابلش نیایستند ۱۰_۱۵ درصد اختیار دارد و وقتی دولت و مجلس دست اصلاح‌طلبان بود مجموعا ۲۰_۳۰ درصد اختیارات در دست آنها نبود.

نبوی گفت: بعضی‌ها می‌گویند چون میترسیم یا استمرارطلب هستیم این راه را پذیرفته‌ایم اما اشتباه است اگر بگوئیم که راه اصلاحات راه آسانی است.

وی با اشاره به امیر کبیر به عنوان یک مصلح گفت: امیر کبیر بعد از ۲ سال و چند ماه از باغ فین کاشان سر درآورد لذا اینگونه نیست که اصلاحات راه آسانی باشد.

نبوی تصریح کرد: اگر با هم هم موضع شدیم و پذیرفتیم که حرکت اصلاحی تنها راه برای تغییر به وضع مطلوب است، به دنبال آن به این نتیجه می رسیم که تنها و مهمترین ابزار تغییر صندوق رای است لذا قهر و تحریم صندوق رای به صلاح نیست مگر اینکه شرایط سیاست ورزی وجود نداشته باشد. در سال ۸۸ و بعد از انتخابات فضا برای سیاست ورزی وجود داشت.

وی با اشاره به سیاست صبر و انتظار جبهه ملی بعد از خرداد ۴۲ گفت: این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که امکان سیاست ورزی وجود نداشته باشد. اگر شرایط ما شرایط بعد از ۱۵ خرداد رهبران جبهه ملی باشد، کرکره را پایین می‌کشیم و برای باز شدن فضا منتظر می‌مانیم. اما اکنون هنوز فضای شرکت در انتخابات و رای آوری است.

نبوی تاکید کرد: من معتقدم حضور ما باید بدون قید و شرط و پر شور و حداکثری در انتخابات باشد. شاید آنهایی که می‌گویند شرکت نکنیم اصلاحات را به شکل دیگری متوجه می‌شوند. در مورد مشروط شرکت کردن همیشه گفته‌ام این شرط‌گذاری برای کیست؟

وی گفت: تنها در صورت حضور محدود مردم در انتخابات است که آن تفکر امکان پیروزی دارد اگر انتخابات پرشور شد و اکثریت مردم در انتخابات حضور پیدا کردند هیچوقت امکان پیروزی برای رقبای اصلاحات نبوده است از خرداد ۷۶ به بعد هر وقت مردم حضور گسترده داشته‌اند اصلاحات پیروز بوده است.

نبوی یادآور شد: البته شاید برخی بدشان نیاید که مشارکت پایین باشد و یا بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم تا مشروعیت نظام را به چالش بکشند اما هیچوقت مشارکت زیر ۵۰ درصد نبوده است. در مجلس هفتم علیرغم اعتراضات گسترده بیش از ۵۰ درصد میزان مشارکت وجود داشت که در استاندارد جهانی درصد خیلی بالایی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اگر تهران و چند شهر راه کنار بگذارید رقابت‌ها قومی و قبیله‌ای و آنچنان گسترده است که کاری ندارند نظارت استصوابی است یا طور دیگری گفت: به همین دلیل هیچوقت مشارکت در انتخابات زیر ۵۰ درصد نمی‌شود؛ حداکثر مشارکت ۷۰ درصد، حداقل آن هم ۵۰ درصد و ۳۰ درصد هم تحت هیچ شرایطی شرکت نمی‌کنند. ۲۰ درصد طبقه متوسط شهری هستند که تغییر را ایجاد می‌کنند. بنابراین شرط گذاشتن هیچ فایده ای ندارد. اما اگر بین خودتان شرط بگذارید که گزینه‌های مناسب را اگر تایید کردند در انتخابات شرکت کنیم خب این چه ربطی به مردم دارد؟!

وی با اشاره به نظرسنجی ایسپا که از کم رقبتی مردم خبرداده است گفت: چرا باید با این حرف‌ها و مطرح کردنش مردم را بی رغبت‌‌تر کنیم.

نبوی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند که این مجلس ضعیف بوده است، گفت من نمی‌دانم ضعیف و قوی بودن مجلس را چگونه تشخیص می‌دهند، مگر مجلس ششم چه کاری کردند که آنها نکردند یا اینها چه کار نمی‌کنند که آن مجلس کرد؟ تفاوت دوتا مجلس در مشت‌های گره کرده و سخنرانی‌های تند و کند است، مگر مشکلات کشور با سخنرانی حل می‌شود؟! مگر مجلس ششم چه گلی به سر مردم و کشور زد؟

وی افزود: منظور این نیست که آنها بد یا اینها خوب هستند. تفاوت مجلس ضعیف و قوی آن چیزی نیست که دوستان فکر می‌کنند که مدام بر سر مجلس دهم بزنند من پیشنهادم این است که حضور بی قید و شرط داشته باشیم و اگر شرطی در بین خودمان داریم به مردم ربطی ندارد.

نبوی تاکید کرد: وقتی می‌گویم انتخابات پر شور منظورم حاکمیت است یعنی حاکمیت کاری کند که حضور مردم پرشور شود، ما نبایستی به دلیل اینکه داده‌هایمان می‌گوید مردم به ما اقبال ندارند یا مشارکت پایین است شعار شرکت نکردن در انتخابات بدهیم؛ هیچ عیبی ندارد که در انتخابات شرکت کنیم و شکست بخوریم. اصلاح‌طلبان بیشتر از مردم رخوت و سستی دارند، که ما باید برای پر شور شدن آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه علیرغم اینکه دولت خیلی قدرتمند نیست، اما اگر قدرتمندترین هم بود با این شرایط کشور دچار مشکل می‌شد، گفت: برخی که هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد از الان در شهرستان‌ها و استان‌ها لیست‌های خود را تهیه کردند در این شرایط طبیعی است که مردم ناامید شوند. ما شرایط کنونی کشور را نه از چشم دولت و نه از چشم مجلس نمی‌ببینم.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • سعید
    0

    مثلا آشتی با صندوق رای چه فایده ای داره؟ چه فرقی داره اصلا؟

  • سیامک پریزاد
    0

    سلام ، رای گیری تنها راه برون رفت از این وضعیت آشفته مملکت است . نود درصد مردم انتخاباتی که تا حال انجام شده را انتخاباتی گزینشی میدانند . انتخاباتی که مرجعی تعدادی را گزینش کرده و مردم از بین آنها باید انتخاب کنند ، رای اینها از سر ناچاری است . بگذارند مردم خودشان کسی که لایق میدانندانتخاب کنند . از اول انقلاب تا حال فقط عده ای مالک پستها شده اند که هنوز این افراد سر کارند.پس تا تحولی با آزادی رای صورت نگیرد وضع بدتر نیز خواهد شد.

  • بهزاد
    0

    بله در انتخابات شرکت و به آقازادگان اصلاح طلب رای دهیم تا در قدرت باشید اصلاح طلبان با دلار 4200 و بقیه اقدامات نشان دادند چه توانی دارند و چگونه فکر می کنند اتفاقا راه اینست که شما و آشنایان پاکسازی و از کانون فساد و قدرت دور شوند

  • سیما جباری
    0

    میخوام هیچ کدومشون چه اصلاح طلب چه اصول گرا در این دنیا نباشن همه بدبختی مردم از این دو طیف است برن گورشونو گم کنن

  • arman
    0

    شما یا خیلی بدوی و جاهل هستی یا با همین روال راحتی . ولی اگر مسلمان میبودی که نیستی میفهمیدی خداوند به افرادی که در برابر فساد ساکت میمونن هم غضب میکنه. دلیل نمیشه برای ترس از دهن کجی بیگانه ها دائما پای کثیف مسئولینمون را ببوسیم

  • مهدی یوسفی
    0

    اقای نبوی سلام صندوق رای برای شما باید کاندیدای شما واصلاح طلبان را در بیاورد وگرنه مثل سال ۸۸ صندوق رای برای شما معنایی ندارد لطفا کمی بصیرت داشته باشید وملت را بی عقل فرض نفرمایید

  • یک شروند از ایران
    0

    نظر به اینکه ما باید در تمام انتخابات شرکت کنیم شکی نیست ولی باید کاندیدا را شناخت که در موقع که انتخاب شد برای ملت کار کند کنه برای حزب گروح خود چرا باید یک نماینده ملیارد نتومان پول درخانه نگهداری کند وچرا باید در گروه اختلا صگران باشد وچرا بلید حرفی بزند که دشمن خوشحال شود دوران حرف بی عمل گذشته ومردم همه هوشیار هستند باید راه را بر نماینده بی عمل بست چه چپ وچه راست ویا مستقل باشد

  • سید محمد حسینی
    0

    رای دادن ما مردم عادی هیچ تاثیری تو سرنوشت و آینده ما ندارد تو این چهل سال بدتر شده که بهتر نشده.نفعش فقط برای نمایندگان بوده تا از رانت نهایت سو استفاده رو ببرند.ما مردم فقط برای رای دادن و گرم کردن تنور انتخابات به یاد مسئولان می افتیم.امیدوارم با گزینه رای ندادن و عدم مشارکت این آقایون به فکر مردم باشند.

  • دختر آریایی
    0

    رای نمیدهم هیچوقت.....

  • نگین
    0

    رای بی رای اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا این کشتی واقعا به گل نشسته دست از سر مردم بر دارید فقط امدید تا حیبهایتان را پر کنید که می بینم پر شدنی هم نیست تا قطر ه اخر می خواهید مثل زامبی‌ها بمکید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      رای بی رای شما از رای تا کنون سو استفاده کرده اید وفقط دنبال منافع وپر کردن جیب خودتان وکسو کارتان بودید .

  • مرتضی اوسطی
    0

    شرکت در انتخاباتی که شورای نگهبان آنرا طراحی میکند و ما مجبوریم به گزینه های ناشناخته و یا نا مطمئن رای بدهیم آیا به سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان بیشتر ضربه نمی زند؟ من به دلسوزی شما اطمینان دارم ولی حاکمیت اساسا دنبال انتخابات محدود با نتایج مطمئن است ، حاکمیت اساسا مشکلی نمی بیند که ما بخواهیم آنرا اصلاح کنیم در هر صورت نباید از حداقل هایمان کوتاه بیاییم

  • سید علی
    0

    تورو خدا دیگه از این حرف ها و شعارها دست بردارید 40 ساله رای دادیم.آخر چه شد آن یکی سردار سازندگی ،آن یکی با شعار اصلاحات ،آن یکی با شعار مستضعفان و مسکن مهر،این یک نیز با شعار اعتدال ،ثمره این همه شعار و اعتماد مردم،جز دزدی و اختلاس و ایجاد گرانی و هرج و مرج و حمایت از اقشار غنی و نابود کردن تهیدستان و نابودی صنایع و بیکاری کارگر و فقر فرهنگی و مشکل مالی و دغدغه ی معلم و کارمند وسودجویی حضرات و آقا زاده هایشان چه عایدی دیگر داشته است؟؟؟ مافیای خودرومردم را به سوی مرگ سوق میدهد سالهاست که باتولیدات آدمکش دوشرکت سایپا وایرانخودرو و کشته شدن هزاران انسان بیگناه و یتیم شدن هزاران کودک و نقص عضو هزاران نفر ،درحای نابودی انسان ها هستند و مسئولان که خود دربنز و لگسوس و اسکورد محافظ در امان هستند... و چون منافعشان از این دو شرکت تامین است سکوت میکنند این درکجای دین و شریعت ما و در کدام عمل پیامبر و ائمه اطهار بوده است ؟؟؟؟ درکجای اسلام چنین حکم نا برابری و غیر انسانی آمده است؟که مسئولان خوددرنازو نعمت باشند و مردم در رنج و عذاب؟؟؟ کدام کشور خارجی را سراغ دارید که حتی برای مردم کشور دیگری ماشینی مانند پراید و پژو و سمند تولید کند و به چند برابر قیمت تولید شده به مردم بفروشد چه برسد برای مردم کشور خودش؟؟؟ درکجای بلاد کفر سراغ دارید مسئولی بخاطر استفاده از اموال عمومی استعفاء نداده باشد و محاکمه نشده باشد... وزیر فنلاند فقط بخاطر یک تماس از تلفن دولتی باهمسرش استعفا داده و از مردم کشورش عذرخواهی کرده و جریمه داده است... رئیس جمهور کره که یادتان هست بخاطر رانت خانم رئیس جمهور و دوستش برکنار و محاکمه و زندانی شد... اسلام واقعی این است نه باشعار بلکه با عمل ... قرآن را سالها بخوانید و درگنجه نگهدارید و پوشش را طلا کنید اما وقتی به آن عمل نکنید هیچ نکرده اید.!!!! درکجای تاریخ آمده که مردم دربدو اسلام 3 سال درشعب ابیطالب بودند اما پیامبر و اهل بیتش در مکه و در میان کفار در رفاه و خوشگذرانی؟؟؟؟ جمع کنید این دکان و دستگاه را و فرزندان و انگل زاده های آقایان را از بلاد کفر بر گردانید. پول ودلارهای نفتی که متعلق به همه مردم است صرف چه میشود ؟؟؟ چرا شفاف سازی نیست و چرا مسئولان گزارش کار نمیدهند که این پول ها به حساب کدام آقا زاده ها در بلاد کفر واریز میشود؟؟؟ کشوری که 1 درصد جمعیت جهان و 9درصد منابع آن را دراختیار دارد نباید وضع مردمش این باشد ... 15 درصدو یا 20 درصد حقوق را افزایش میدهید اما تورم و افزایش قیمت کالاها تا 100 درصد و یا دوبرابر و سه برابر میشود آن هم مایحتاج اولیه مردم.... مسئولی باافتخار میگوید 20 میلیون حقوق دارد و دیگری جز نجومی بگیران است و تا 300 تا 400 میلیون حقوق میگیرد این فضاحت و کثافت است این ظلم است بیداد است چرا کسی لب باز نمیکند... کسانیکه برای گرانی یکقران شکر وا اسلاما و وامصیبتا راه انداختند چرا الان سکوت میکنند؟؟؟اگر منافعی ندارند چرا از مردم دفاع نمیکنند؟؟؟ فرزندان بیسواد مسئولان را با مدارک پایین درپست های کلیدی استخدام میکنید مانند دکترای یکشبه خانم حسینی دختر جناب صفدر حسینی و یا دختر آقای مهرعلیزاده درکیش ،اما جوانان نخبه کشور باید در صف های طولانی استخدام منتطر معجزه باشند .بیعدالتی و ظلم از سرتا پایتان میریزد. دزدی ها و اختلاس ها باعث فقر و تن فروشی و کلیه فروشی و فرزند فروشی شده است ..حکم های مضحک 5 یا 10 سال زندان دراوین و رد مال آن هم یک پنجم و یا دهم مبالغ دزدی را میدهند و دست دزد گوسفند را قطع میکنند ..درحالی که باید دزدان و اختلاس گران بیت المال را اعدام کنند چون باعث آسیب به کل جامعه میشوند میخواهد برادر رئیس جمهور باشد یا رئیس مجلس و یادختر وزیر... برخورد مولا علی علیه السلام با زیاده خواهی برادرشان عقیل نابینا را که فراموش نکرده اید ؟ آیا مسئولان از وضع موجود درکشور بیخبرند ؟؟؟ خبر ندارند درمشهد و شمال کشور چه میگذرد ؟؟ نمیدانند مشهد وشمال شده پاتایای برادران عراقیشان؟؟؟ وای بر مسئولانی که از این همه فساد و فاجعه در کشور بی اطلاع هستند چرا یکی از فرزندان رهبر انقلاب در خارج نیست؟؟؟ مگر آنها درداخل ایران زندگی نمیکنند؟؟؟ آقازاده ها ی مفتخور را برگردانید و بفرستید برای کار در معادن و کارخانجات تا وضع کارگران را درک کنند

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      آفرین

  • من
    0

    شما یه مجموعه هستید که فقط یارکشی کردیدو اسم روی خودتون گذاشتین هیچ کس از مردم ایران رو هم تو جمع خودتون راه نمیدین فقط مثل پنگوئن ها که جاشون رو باهم عوض میکنن شما هم همینکارو میکنین! دیگه مردم به هیچکدومتون اعتماد ندارن...وعده وعید بسه...مردم رو به حال خودشون بذارین برید پی زندگیتون ...از شما هیچ خیری به مردم نرسیده که هیچ فقط ضرر زدین... رأی بی رأی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها