شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

در پی اقدام جنجالی رئیس اجرایی هنگ کنگ در ممنوع اعلام کردن استفاده از ماسک توسط معترضان، این دولتشهر از دیشب شاهد تشدید اعتراضات خشونت آمیزی بوده است.

شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

به نوشته خبرگزاری رویترز، اپراتور راه‌آهن هنگ کنگ اعلام کرد، متروی این دولتشر امروز شنبه با تداوم اعتراضات علیه دولت کری لام، رئیس اجرایی هنگ کنگ همچنان تعطیل باقی می‌ماند.

هنگ کنگ شبی پرآشوب را تجربه کرد به نحوی که گزارش شد نیروهای پلیس به ضرب گلوله یک معترض نوجوان را مضروب کردند و معترضان نیز در سطحی گسترده اقدام به آتش زدن مغازه‌ها، بانکها و ایستگاه‌های مترو کردند.

شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

روز جمعه ساعاتی بعد از تصمیم مناقشه برانگیز کری لام در ممنوع اعلام کردن پوشش ماسک برای معترضان با استناد به یک قانون وضعیت اضطراری مربوط به بیش از 50 سال قبل، آتش اعتراضات به سرعت شعله‌ور شد. در ماه‌های اخیر عمده معترضان هنگ کنگی برای اجتناب از شناسایی شدن خود توسط نیروهای امنیتی این دولتشهر از ماسک استفاده کرده‌اند.

این اعتراضات که ابتدا به انگیزه مخالفت با یک لایحه جنجالی مجاز کردن استرداد مظنونهای قضایی از هنگ کنگ به چین در چهار ماه پیش بالا گرفت، اکنون تبدیل به یک جنبش دموکراسی‌خواهی مخالف با دولت هنگ کنگ شده است.

شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

شرکت اپراتور راه‌آهن هنگ کنگ به نام "ام‌تی‌آر کورپوریشن" اعلام کرد که شبکه راه‌آهن این دولتشهر که روزانه حدود پنج میلیون مسافر با آن جابجا می‌شوند امروز تعطیل است. همچنین تعداد زیادی از مراکز خرید و سوپرمارکتها نیز در هنگ کنگ تعطیل باقی ‌می‌مانند.

شرکت مذکور در بیانیه‌ای تصریح کرد: با توجه به این که ما دیگر در موقعیتی نیستیم که خدمات ایمن و مطمئنی را برای مسافران در شرایط کنونی فراهم کنیم بنا براین این شرکت چاره‌ای به جز متوقف کردن کلیت شبکه خود ندارد.

شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

بر اساس اعلام این شرکت، معترضان هنگ‌کنگی دیشب چند ایستگاه مترو و یک قطار خالی از مسافر را به آتش کشیدند و دو تن از کارکنان این شرکت را مجروح ساختند.

جمعه نیز تمامی ایستگاه‌های مترو هنگ کنگ تعطیل بودند و این مساله موجب سرگردانی مسافران و مردم شد.

گزارش شده که امروز نیز صدها معترض هنگ کنگی نیز با نادیده گرفتن ممنوعیت جنجالی پوشش ماسک، بار دیگر به خیابانها آمده‌اند و همچنان اکثر آنها ماسک به صورت دارند.

شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

انتظار می‌رود این وضعیت در روزهای آینده بدتر شود و معترضان اعلام کرده‌اند که به اعتراضاتشان در سراسر هنگ کنگ تا روز دوشنبه که یک مناسبت و تعطیل عمومی در این دولتشهر است ادامه میدهند.

بیش از 12 مرکز خرید معروف، سوپرمارکتها و شعبه‌های بانک چین، بانک شرق آسیا و بانک صنعتی و بازرگانی چین که هدف حملاتی از سوی معترضان قرار گرفته‌ بودند اعلام کردند که امروز تعطیل باقی می‌مانند.

شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

اقدام کری لام در ممنوع اعلام کردن استفاده از ماسک از سوی معترضان، خشم آنها را برانگیخت و انبوهی از معترضان هنگ کنگی بلافاصله بعد از اعلام این خبر برای ابراز خشمشان به خیابانها آمدند و برای به چالش کشیدن این ممنوعیت ماسک روی صورتشان گذاشتند.

گزارشی در خصوص بازداشت معترضانی که این ممنوعیت را به چالش کشیدند منتشر نشده است.

شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

این معترضان علاوه بر به آتش کشیدن اماکن مختلف، به سمت نیروهای پلیس کوکتل مولوتوف پرتاب کرده و پرچم چین را نیز به آتش کشیدند.

پلیس هنگ کنگ اعلام کرد، یک افسر این نیرو در حوزه یوئن لونگ واقع در بخش موسوم به "مناطق جدید" که در ماه ژوئیه شاهد درگیری‌های خشونت آمیزی بود، "در دفاع از خود" و بعد از آن که یک معترض به سمتش کوکتل مولوتوف پرتاب کرده و قصد به آتش کشیدن او را داشت، گلوله شلیک کرد.

در این بیانیه تصریح شد: گروه بزرگی از آشوبگران در منطقه یوئن لونگ به سمت یک افسر پلیس یونیفرم‌پوش حمله کردند و این افسر پلیس به زمین افتاد و از سوی این گروه مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. او با توجه به احساس یک تهدید جدی علیه جانش او در دفاع ازخود گلوله‌ای شلیک کرد.

شب پرخشونت هنگ کنگ بعد از ممنوعیت جنجالی استفاده از ماسک+تصاویر

رسانه‌های هنگ کنگ گزارش کردند که یک پسربچه 14 ساله هم دیشب هدف اصابت یک گلوله شلیک شده از سوی نیروهای پلیس قرار گرفته و مقامهای پزشکی نیز اعلام کردند که ظاهرا او در حال حاضر وضعیتی با ثبات دارد اما جزئیات بیشتری ارائه نکردند.

به نوشته روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، این پسربچه در منطقه یوئن لونگ زخمی شده است.

گزارش شد که در منطقه تجاری مشهور "کازوِی بِی" نیز حدود 100 تظاهرکننده یک شعبه بانک چین را مورد حمله قرار دادند و در منطقه "کاولون" نیز گروهی از معترضان به یک شعبه بانک "چاینا لایف" حمله کردند.

نیروهای پلیس در چندین کانون اعتراضات از جمله مناطق کازوِی بِی، شا تین و وونگ تای سین برای متفرق ساختن معترضان از گاز اشک آور استفاده کردند.
مقامهای بهداشت و درمان هنگ کنگ نیز اعلام کردند که در اعتراضات روز جمعه دست کم 31 تن مجروح شده‌اند که حال دو تن از آنها وخیم است.

معترضان گفته‌اند که امروز قصد دارند دو تظاهرات بزرگ را در دو منطقه کازوِی بِی و بندر ویکتوریا برگزار کنند. هر دو منطقه جزو مناطق تجاری محبوب هستند که در هفته‌های اخیر فعالیتشان بسیار تحت تاثیر اعتراضات قرار گرفته است.

این تحولات واکنش کاری لام را نیز در پی داشت و این رئیس اجرایی هنگ کنگ امروز شنبه عنوان کرد "خشونتهای افراطی" در هنگ کنگ تصمیم او برای ممنوع کردن استفاده از ماسک برای معترضان را توجیه می‌کند.

کاری لام امروز در اولین اظهارنظرهای علنی خود از زمان اعلام این ممنوعیت جنجالی عنوان کرد: رفتارهای رادیکال آشوبگران شب بسیار سیاهی را برای هنگ کنگ رقم زده و امروز نیز جامعه ما را نیمه فلج ساخته است.

او ادامه داد: خشونتهای افراطی رخ داده به وضوح نشان دادند که امنیت عمومی هنگ کنگ به میزان زیادی در خطر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: دقیقا به خاطر همین دلیل ملموس است که ما مجبور شدیم روز جمعه از اختیارات مربوط به قانون وضعیت اضطراری استفاده کرده و ممنوعیت پوشش ماسک را اعلام کنیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها