سیدحسن نصرالله:

 دوباره می‌خواهند عربستان را بدوشند/ ترامپ برای دیدار با روحانی گدایی می‌کند

سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت درگذشت یکی از بنیان‌گذاران شورای رهبری حزب‌الله آغاز شد.

 دوباره می‌خواهند عربستان را بدوشند/ ترامپ برای دیدار با روحانی گدایی می‌کند

«سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت درگذشت «شیخ حسین کورانی»، یکی از بنیان‌گذاران شورای رهبری حزب‌الله آغاز شد.

سید حسن نصرالله در ابتدای این سخنرانی خود درگذشت این عالم دینی را به خانواده وی تسلیت گفت و اظهار داشت که شیخ کورانی یکی از بنیان‌گذاران مقاومت اسلامی در لبنان بوده است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: «مسئله تأسیس حزب‌الله در لبنان به مجموعه‌ای از علماء، استادان و مجاهدان برمی‌گردد که شیخ کورانی یکی از آن‌ها بود».

سید حسن نصرالله اظهار داشت که شیخ حسین کورانی سال‌ها استاد وی در حوزه بعلبک بوده است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در بخش دوم سخنان خود که مربوط به تحولات اخیر منطقه بود، گفت که مقاومت اسلامی لبنان هرگونه قواعد درگیری جدید از سوی رژیم صیونیستی را رد می‌کند و بر قواعد فعلی (مقابله با هر گونه تهدید اسرائیل) پایبند است.

او ادامه داد: «این حق ماست که به مقابله با پهپادهای [رژیم صهیونیستی] ادامه دهیم. تصمیم مقابله با این پهپادها منجر به این شد که میزان نقض حریم هوایی لبنان از سوی این پهپادها کاهش یابد».

سید حسن نصارالله به بازداشت یکی از جاسوس‌های صهیونیست در لبنان معروف به «قصاب بازدشتگاه الخیام» اشاره کرد و گفت که موضوع همکاری مزدوران در داخل لبنان با رژیم صهیونیستی تنها مربوط به سال 2000 نمیشود، بلکه پیشتر نیز این مسئله وجود داشت. آن‌ها در خدمت اسرائیلی‌ها بودند.

وی گفت: «اگر مزدوری دست به جنایت و قتل بزند و مفسد فی الارض باشد، باید محاکمه این گونه افراد مختلف، شدید و سخت باشد».

سید حسن نصرالله با بیان اینکه چیزی به نام «تبعیدشدگان به اسرائیل» وجود ندارد و این افراد همان جاسوس‌هایی هستند که به اسرائیل فرار کرده‌اند.

او گفت که حزب‌الله لبنان هیچ مشکلی با بازگشت آوارگان سوری به کشورشان به ویژه منطقه القصیر وجود ندارد و گذرگاه القصیر برای بازگشت آن‌ها باز است و هماهنگی‌هایی با دولت سوریه به منظور تأمین امنیت آن‌ها صورت گرفته است.

سید حسن نصر الله در ادامه سخنان خود به موضوع انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و گفت که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای پیروزی در این انتخابات هرچه می‌خواست انجام داد؛ از حملات هوایی به داخل عراق تا تلاش برای راه‌اندازی جنگ با لبنان، و به رغم حمایت‌های آمریکا شکست خورد.

وی ادامه داد: «انتخابات کنست اسرائیل ضعف و نقص در ساختار رژیم صهیونیستی را که در حال ورود به مرحله پیری است، ثابت کرد».

دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار داشت که رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال پول است نه جنگ. او به دنبال [پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی] است. شما [سعودی‌ها و اماراتی‌ها] روی دولت شکست خورده حساب باز کرده‌اید

سید حسن نصرالله گفت که نتیجه این انتخابات برای حزب‌الله لبنان مهم نیست؛ چرا که سیاست‌های رؤسای احزاب و ائتلاف‌های سیاسی همه علیه فلسطین و علیه عرب است.

او به حملات تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی سعودی اشاره کرد و گفت که این حملات بازتاب جهانی و پیامدهای بین‌المللی داشته است و محکومیت این حملات نشان داد که «نفت با ارزش‌تر از خون» است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان از موضع برخی کشورهاو سازمان ها در محکومیت این حملات انتقاد کرد و گفت که چرا مشابه این محکومیت‌ها در حمله ائتلاف سعودی به مردم یمن اعم از زن و بچه صادر نشده است.

او از کسانی که حملات پهپادی به تأسیسات سعودی را محکوم کردند، خواست با مردم یمن که در گرسنگی و محاصره و کشتار روزمره زندگی می‌کنند، ابراز همبستگی کرده و حمله به آن‌ها را متوقف کنند.

سید حسن نصرالله به شهید شدن یک زن جوان فلسطین در روزهای گذشته به دست نظامیان رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت که این قتل به خونسردی صهیونیست‌ها صورت گرفت و گویا اینکه مسئله‌ای عادی است و در این بین کشورهای عربی به خود زحمت ندادند که این موضوع را رسانه‌ای کنند چه رسد به اینکه آن را محکوم کرده و نکوهش کنند.

ترامپ به دنبال دوشیدن جدید عربستان است

دبیر کل حزب‌الله لبنان به عربستان سعودی و مقامات این کشور کهبه دنبال تأمین امنیت تأسیسات نفتی و حیاتی خود هستند گفت که به آن‌ها یک توصیه دارد تا از حملات یمنی‌ها در امان بمانند.

وی ادامه داد: «من به آن‌ها نصحیت می‌کنم که به جای اینکه به خرید سامانه‌های دفاع موشکی آن‌ هم در مساحتی به وسعت عربستان بپردازند و میلیون‌ها دلار بی‌آنکه فایده‌ای داشته باشد، بپردازند، کم‌هزینه‌ترین راه این است که جنگ علیه یمن را متوقف کنند».

سید حسن گفت که در حمله اخیر به تأسیسات نفتی سعودی کسی کشته نشد و این تأسیسات آهنی بود که هدف قرار گرفتند ولی قیامت شد. ولی چهار سال است که روزانه ائتلاف سعودی، اماراتی و آمریکایی بر سر مردم یمن بمب می‌ریزد و زنان و کودکان یمنی را می‌کشد.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه به سعودی‌ها توصیه کرد جنگ علیه یمن را متوقف کنند و کمک خواستن از آمریکا و انگلیس، نتیجه‌اش جز ویرانی نیست؛ چرا که محور مقابل (در یمن) واقعا قوی شده و آنچه در تأسیسات نفتی آرامکو اتفاق افتاد، دلیلی بر قدرت این محور است.

سید حسن نصرالله گفت: «ما در برابر دوشیدن جدیدی قرار داریم. دونالد ترامپ هرجا که صحبت می‌کند، می‌گوید اگر تصمیم بگیرد به عربستان سعودی و عرب‌ها کمک کند، آن‌ها باید پول بدهند. تنها راه منتهی به راه حل این است که جنگ ظالمانه در یمن متوقف شود و به یمنی‌ها اجازه دادشه شود مذاکره کنند».

ترامپ پول و انتخابات می‌خواهد نه جنگ

دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار داشت که رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال پول است نه جنگ. او به دنبال [پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی] است. شما [سعودی‌ها و اماراتی‌ها] روی دولت شکست خورده حساب باز کرده‌اید. این دولت در کشورهای ونزوئلا، کره شمالی، چین، سوریه، عراق، فلسطین و به زانو درآوردن ایران شکست خورده است».

او ادامه داد: «ترامپی که شما روی او حساب باز کرده‌اید، خودش برای اینکه با حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند، گدایی می‌کند».

سید حسن نصرالله به سعودی‌ها و اماراتی‌ها که از نزدیک به پنج سال است به یمن حمله کرده‌اند، توصیه کرد در مورد محاسبات خود بازنگری کنند؛ چرا که جنگ با ایران شرط‌بندی [خوبی‌] نیست و این جنگ آن‌ها را نابود خواهد کرد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟