واکنش نماینده سازمان ملل در امور یمن به حمله علیه تأسیسات عربستان

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، حمله به پالایشگاه‌های سعودی را نگران کننده دانست که پیامدهایی فراتر از منطقه دارد و گفت: اینها علائمی است که یمن بیش از پیش در حال دور شدن از صلح است.

واکنش نماینده سازمان ملل در امور یمن به حمله علیه تأسیسات عربستان

مارتین گریفیث روز دوشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه و یمن برگزار شد، از افزایش تنش نظامی در منطقه ابراز نگرانی کرد و با اشاره به حملات اخیر به پالایشگاه های آرامکوی رژیم سعودی این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: حمله به تأسیسات آرامکو در عربستان در 14 سپتامبر که باعث اختلال چشمگیر در تولید نفت خام پادشاهی شد، پیامدهایی فراتر از منطقه دارد. حداقل این نوع اقدام، خطر کشاندن یمن به یک درگیری منطقه ای را به همراه دارد.

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، ادامه داد: این حادثه بسیار جدی، احتمال وقوع درگیری منطقه ای را بسیار افزایش می دهد و این برای یمن خوب نیست.

گریفیث با بیان اینکه کاملا مشخص نیست پشت این حملات چه کسی بود، اضافه کرد: این واقعیت که انصار الله مسئولیت آن را بر عهده گرفته، به اندازه کافی بد است و هرچه را که از این حمله کشف خواهیم کرد، این یک علامت مسلم را می فرستد که یمن بیش از پیش در حال دور شدن از صلحی است که همه ما به دنبال آن هستیم.

واکنش نماینده سازمان ملل در امور یمن به حمله علیه تأسیسات عربستان

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان است.۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود. با این حمله ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد در صورت لزوم و کمبود نفت در بازارهای جهانی از ذخیره سازی های راهبردی نفت کشورش استفاده شود.

وی با اشاره به درگیری ها در جنوب یمن هم اظهار کرد: هر روز که جنگ ادامه می یابد ، تهدید برای ثبات منطقه بیشتر می شود. ما باید یک حرکت جسورانه اتخاذ کنیم. ما می بینیم که جنگ فقط به ویرانی زندگی و معیشت زنان و مردان یمنی ادامه نمی دهد بلکه متاستاز ی است که موجودیت خود یمن را تهدید می کند.

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن تاکید کرد: ما باید به سمت پایان دادن به این وضعیت، حرکت کنیم.

گریفیث همچنین گزارشی از آخرین وضعیت توافق استکهلم که میان انصارالله و دولت مستعفی منصور هادی منعقد شده بود، ارائه داد.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • جاسم ابودانی
    0

    یمن یک نمونه کوچیک هست بزرگترشو رو نکردیم اگه اونو ببینید میگین شق القمر شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟