سهم کارت سوخت جایگاهداران باز هم کم می‌شود؟

در حالی که سخنگوی دولت اعلام کرده که سهمیه استفاده از کارت سوخت جایگاهداران در ادامه اجرای سیاست وزارت نفت درباره کارت سوخت، از ۳۰ به ۱۵ لیتر کاهش خواهد یافت، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از این صحبت‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و به نظر می‌رسد هنوز تصمیم قاطعی برای سرنوشت کارت سوخت جایگاه‌داران اتخاذ نشده است.

سهم کارت سوخت جایگاهداران باز هم کم می‌شود؟

سهم کارت سوخت جایگاهداران باز هم کاهش می‌یابد؟ این سوالی است که روز چهارشنبه پس از اظهارات سخنگوی دولت مطرح شد؛ علی ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا کارت سوخت جایگاه‌داران از مهر حذف خواهد شد، گفته است که با وزیر نفت در همین زمینه صحبت کرده و گام بعدی کاهش زدن بنزین بدون کارت است، چراکه درحال حاضر کارت‌های زیادی در پست‌ها مانده است.

به گفته وی، بنابراین به نظرم. به مرور هم کارت‌های سوخت به صاحبان خودروها داده می‌شود و خودبه‌خود تا زمان دیگری کارت‌ها عملیاتی می‌شود.

بی‌اطلاعی شرکت ملی پخش از تغییر سیاست

اما فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی - پس از پیگیری خبرنگار ایسنا برای اطلاع از جزئیات این موضوع، گفت که تاکنون در این باره صحبتی با شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نشده و بنده هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم و اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، قطعا شرکت ملی پخش اطلاعیه این مساله را صادر خواهد کرد.

در هر حال، اوایل خردادماه بود که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی منتشر شد و آن‌طور که شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی اعلام کرد قرار بر این بود که ابتدا این طرح در بیستم مردادماه و تنها در چهار کلان‌شهر و سپس در کل کشور اجرایی شود.

تاریخ اجرای این طرح بدون هیچ توضیحی از سوی شرکت ملی پخش به ۲۲ مردادماه تغییر یافت و از این تاریخ این طرح به طور رسمی آغاز به‌کار کرد. با این وجود تا اول شهریورماه، شاهد تغییرات چندانی در این حوزه نبودیم چراکه کارت سوخت جایگاه‌داران در اختیار تمام متقاضیان قرار داشت و هر فردی تا هر میزانی که تقاضا داشت می‌توانست سوخت‌گیری کند.

یک میلیون کارت سوخت همچنان در پست معطل است

اما از اول شهریورماه به بعد، میزان سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه‌ها در کل کشور در هر بار سوخت‌گیری، از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت و این در شرایطی است که هنوز تعداد زیادی از افراد نتوانسته‌اند کارت سوخت خود را دریافت کنند و آنطور که حمیدرضا آقاجانی - - اعلام کرده، پس از اجرای طرح ضربتی تحویل کارت‌های سوخت معطل مانده در پست، شمار زیادی از کارت‌ها توزیع شده اما با این وجود هنوز یک میلیون کارت سوخت در باجه‌های پستی سراسر کشور باقی مانده که حدود نیمی از آن مربوط به تهران است.

وی با بیان این‌که ۴۵ درصد از کارت‌های سوختی که در باجه‌های معطله انباشته شده، مربوط به تهران است، اظهار کرد: شمار کارت‌های توزیع شده از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا دهم شهریورماه امسال، چهار میلیون و ۶۵۰ هزار مورد بوده است و دلایل حجم بالای کارت‌های معطل مانده در تهران، حضور نداشتن مالکان در آدرس اعلام شده در زمان توزیع و تمایل برخی هموطنان به داشتن پلاک خودرو تهران و اعلام آدرسی غیر از آدرس مالک در تهران و در نهایت حضور نداشتن در محل ذکر کرد.


٣ تا ٣.٥ میلیون کارت سوخت گم شد

از سوی دیگر، طبق اعلام وزیر نفت، در حال حاضر حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که . برای کارت‌های سوخت مفقود شده نیز کارت اعلام شده تا افرادی که کارت سوختشان گم شده است، ثبت‌نام کنند که حدود ٣ تا ٣.٥ میلیون نفر ثبت‌نام کردند. به‌طور کلی باید گفت که تا کنون بیش از ۲ میلیون کارت هوشمند سوخت صادر و ارسال شده که از این میان حدود یک میلیون کارت هوشمند سوخت برگشت خورده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • فیروز رستمی
    0

    سلام بعضی ازفروشندگان خودرو کارت سوخت را به خریدار تحویل نمیدن خریدار هم نمی تواند مجددا برای کارت سوخت ثبت نام کند چون قبلا برای آن خودرو کارت صادرشده لطفا راهنما کنید نکلیف چیه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها