مصرف سوخت خودرو در کشور دو برابر میانگین جهانی

کارشناس انرژی گفت: متوسط سوخت خودرو در دنیا ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در کشور ما دوبرابر برآورد می شود.

مصرف سوخت خودرو در کشور دو برابر میانگین جهانی

کاظمی نژاد کارشناس انرژی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره میزان مصرف انرژی در کشور گفت: در ایران حدود دو برابر و نیم متوسط جهانی، انرژی مصرف می‌شود که بخشی از آن به دلیل توزیع نامناسب و بخشی به دلیل مصرف بالای مردم است.

وی تصریح کرد: مصارف خانگی انرژی ۵۵ درصد بیشتر از متوسط جهانی است.

این کارشناس انرژی درباره راهکار‌های مدیریت مصرف انرژی گفت: باید شورای عالی انرژی فعالیت بیشتری برای ارائه برنامه‌های مناسب داشته باشد همچنین برنامه بهره وری ملی باید تهیه شود.

وی ادامه داد: بازنگری و تصویب قوانین، اصلاح ساختار حمل و نقل عمومی و افزایش بازدهی نیروگاه‌ها بباید مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی نژاد افزود: در بخش حمل و نقل متوسط سوخت خودرو در دنیا ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در کشور ما دوبرابر برآورد می شود و باید در حوزه ساخت خودرو تمهیداتی اندیشیده شود.

در ادامه برنامه اسعدی کارشناس انرژی در این خصوص تصریح کرد: روزانه معادل ۲.۴ میلیون بشکه نفت، انرژی در کشور هدر می‌رود که ارزش آن سالانه ۴۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود و درصورت مدیریت مصرف منابع عظیمی در کشور حفظ می‌شود.

وی درباره راهکار‌های مدیریت مصرف انرژی گفت: به کارگیری سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی باید در دستور کار قرار گیرد که در حوزه‌های مختلف راهکار‌های متفاوت دارد.

اسعدی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های قانونی خوبی برای جلوگیری از هدررفت این میزان انرژی در کشور وجود دارد افزود: قانون اصلاح مصرف انرژی یکی از مدرن‌ترین قوانین در این بخش محسوب می‌شود. همچنین قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هم در این خصوص ایجاد شد که یک مقدار در اجرا دچار انحراف شد.

وی ادامه داد: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر هم در این ارتباط وجود دارد، اما بدنه اجرایی کشور به خاطر بروکراسی پیچیده با مشکل مواجه است.

این کارشناس انرژی گفت: حسن به کارگیری روش‌های مدیریت مصرف این است که می‌توان از توان بخش خصوصی استفاده کرد و نیاز به سرمایه گذاری دولت نیست.

وی اظهار داشت: در این ارتباط شورای عالی انرژی جلساتی برگزار کرده است، اما به دلایلی عملکرد مناسبی نداشته و این شورا باید با جدیت بیشتر فعالیت داشته باشد.

اسعدی تصریح کرد: ۴۰ درصد انرژی در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که ۷۸ درصد آن را گاز تشکیل می‌دهد. برای مدیریت مصرف در این بخش باید دمای آسایش محیط را به میزان مناسب تعیین کنیم.

وی تاکید کرد:برای مدیریت مصرف انرژی باید مقوله انرژی رسانی را مورد توجه قرار دهیم و در این حوزه سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی تعیین شود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها