«قشم جزیره رویاها»

کتاب قشم جزیره رویاها، نخستین مجموعه دارای ۱۲۶ عکس از زنده یاد کوروش گرمساری، عکاس و فیلمساز هرمزگانی است که در سن ۳۴ سالگی بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.

«قشم جزیره رویاها»

این کتاب حاصل سال‌ها تلاش کوروش گرمساری با عکاسی از جزیره زیبای قشم در زمینه‌های دریا، طبیعت، مردم، آیین‌ها و معماری با نوشته علی رضایی به چاپ رسیده است.

کتاب قشم جزیره رویاها، در ‍۱۴۶ صفحه با دو هزار نسخه به زبان انگلیسی و مترجمی مجتبی احمد خان توسط انتشارات نیک تصویر به چاپ رسیده است.

بخشی از کتاب

علی رضایی نویسنده این کتاب در مقدمه آورده است: بزرگترین حادثه تاریخی قشم در زمان پرتغالی‌ها رقم می‌خورد، زمانی که امام قلی‌خان به فرمان شاه عباس صفوی به قشم حمله برد و جزیره‌های قشم و هرمز را پس از ۱۱۷ سال از استیلای پرتغالی‌ها خارج کرد و استقلال را به این سرزمین باز گرداند.

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است و طول آن ۱۲۴ کیلومتر و عرضش از ۱۰ تا ۳۵ کیلومتر نوشته شده است و مساحتی برابر ۱۴۳۰ کیلومتر مربع دارد.

کوهستان‌های آهکی با بریدگی‌های غالبا تند و قایم آن را احاطه کرده‌اند که ارتفاع آن‌ها گاه به ۳۵۰ متر می‌رسد.

کرانه‌های جزیره غالبا مضرس و از قشم تا جزیره هنگام دارای عمقی زیاد است به گونه‌ای که ناوها می‌توانند نزدیک کرانه حرکت کنند.

آب و هوای جزیره در طول سال به جز یک فصل کوتاه زمستان گرم و مرطوب و میزان بارندگی سالیانه آن اندک است.

جزیره بزرگ قشم با جزایر لارک، هنگام و هرمز، شهرستان قشم را تشکیل می دهند و پیشه سنتی مردم دریانوردی و صیادی است.

آموزش علوم دینی نیز از دیرباز در این جزیره مورد توجه مردم بوده و مدارس دینی این منطقه بسیار معروف‌اند از جمله مدرسه دینی کمالی که از شهرت خاصی برخوردار است

منبع: ایرنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها