چرا سعودی‌ها می‌خواهند با ایران دوست شوند؟

علاقه عربستان به مذاکره با ایران می‌تواند به اتفاقات یمن مربوط باشد و سعودی‌ها از این طریق می‌خواهند اوضاع خود در یمن را مناسب کنند.

چرا سعودی‌ها می‌خواهند با ایران دوست شوند؟

به گزارش خبر فوری ، عربستان سعودی در چند سال گذشته و به ویژه پس از حمله به یمن و روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، همواره حالتی خصمانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته و از تعامل با کشورمان دوری کرده است. با این حال، به تازگی شاهد اظهارات متفاوت مقامات سعودی در برابر ایران بوده‌ایم. مقامات سعودی اخیرا از تعامل دیپلماتیک با ایران سخن گفته و حتی خواهان گفت‌وگو با مقامات ایران بوده اند.

مدت کوتاهی پیش،عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل گفت که عربستان به دنبال جنگ با ایران نیست و زمان آن فرا رسیده که جنگ یمن فروکش کند و به پایان برسد. المعلمی همچنین خواهان تعامل سازنده با ایران شد.

اکنون پرسش مهم این است که چرا عربستان به دنبال مذاکره با ایران است؟ با بررسی شواهد و نظرات مختلف می‌توان به دلایل زیر رسید.

1. شکست عربستان از یمن و پاشیده شدن ائتلاف سعودی

مهم ترین عامل بدون شک شکست تاریخی عربستان از نیروهای انصارالله در یمن است.الشرق الجدید مدتی پیش در گزارشی از خروج بحث برانگیز امارات متحده عربی از ائتلاف جنگی ضد یمن خبر داد و آن را شاخصی برای فروپاشی این ائتلاف دانست.

الشرق الجدید معتقد است که تغییر و تحول در یمن و بالارفتن توانایی‌های بازدارندگی آن، با اعلام خبر بازگشت نیروهای نظامی آمریکا به عربستان در ارتباط است و این اقدام به عمل دوشیدن عربستان توسط ترامپ منجر خواهد شد و ضرر مالی بسیاری به سعودی‌ها خواهد زد.

بنابراین، همانطور که از سخنان المعلمی هم قابل برداشت است، علاقه عربستان به مذاکره با ایران می‌تواند به اتفاقات یمن مربوط باشد و سعودی‌ها از این طریق می‌خواهند اوضاع خود در یمن را مناسب کنند.

2. تنش در تنگه هرمز و نفتکشهای عربستانی

علت دیگر می‌تواند مربوط به اوضاع متشنج خلیج فارس و تنگه هرمز باشد. با افزایش تنش دریایی ایران و آمریکا و انگلیس، تنگه هرمز برای بسیاری از صادر و وارد کنندگان نفت محلی خطرناک شده است. نباید فراموش کرد که می‌توان تنگه هرمز را شاهراه انرژی جهان دانست، چرا که بیش از یک سوم نفت و انرژی جهان از این تنگه عبور کرده و به فروش می‌رسد.

اسرائیل هایوم(یک سایت خبری صهیونیستی) مدتی پیش در گزارشی نسبت به تهدیدات اخیر مبنی بر بستن تنگه هرمز واکنش نشان داد. این وبگاه با اشاره به گزارش تسنیم درباره تهدید فرماندهان سپاه در رابطه با بستن تنگه تاکید کرد که در حالیکه عربستان سعودی کمبود نفت منطقه را تضمین‌نموده است، بسته بودن تنگه هرمز می‌تواند منجر به آسیب جدی این کشور گردد و انتقالات نفتی اخیر سعودی‌ها را دچار اخلال نماید( اینجا بخوانید ).

بنابراین، می‌توان ترس عربستان از آسیب دیدن نفتکش‌ها و کشتی‌هایشان از حملات نیروهای ایران را علت کرنش و درخواستشان برای مذاکره دانست.

در همین رابطه، تابناک طی تحلیلی تاکید دارد که فرض بدبینانه‌ای نیز در این رابطه وجود دارد. این فرض مبنی بر این است که سعودی‌ها از هرگونه درگیری احتمالی میان ایران و آمریکا واهمه داشته و به همین جهت با ملایم کردن موضع خود در برابر ایران، در پی آن هستند که در این درگیری احتمالی آسیب نبینند.

3. اثرات قتل جمال خاشقچی و رویگردانی دموکرات‌ها از بن سلمان

دلیل دیگر شاید مربوط به روی‌گردانی بخش عظیمی از آمریکایی ها از عربستان بن سلمان بعد از مرگ جمال خاشقچی باشد. داستان از این جا شروع شد که در اوج ماجرای مفقود شدن روزنامه نگار عربستانی مقیم ایالات متحده، نیویورک تایمز طی مقاله‌ای تاکید کرد که با قتل خاشقچی سیاست ترامپ در خاورمیانه به مشکل جدی خورده و طرح دوستی و اتحاد عربستان بن سلمان و آمریکای ترامپ برای ضربه زدن به ایران به انتهای خود رسیده است.

نویسنده مقاله تاکید داشت که قتل خاشقچی باعث شد آمریکا سیاست خود را در مورد عربستان تغییر دهد و نشانه این تغییر هم تصویب قانونی در کنگره آمریکا مبنی بر خروج نیروهای سعودی از یمن است( اینجا بخوانید ).

در واقع، آنچه مشخص است این است که علاوه بر بخش عظیمی از رسانه‌ها، بخشی از دموکرات‌های مخالف ترامپ هم در مقابل بن‌سلمان ایستاده و هنوز ماجرای مفقودی خاشقچی را فراموش نکرده اند. بسیاری معتقدند که اگر در انتخابات 2020 یک دموکرات مثل بایدن یا سندرز یا کامالا هریس رای بیاورد، کار بن سلمان تمام است و رابطه آمریکا با عربستان دیگر به حالت کنونی باز نمی‌گردد. در صورت وقوع چنین شرایطی، عربستان می‌تواند در مقابل رقیب سنتی اش یعنی ایران بسیار ضعیف تر از حالت فعلی شود. به همین دلیل، سعودی‌ها ترجیح می‌دهند به جای اتکا به ایالات متحده کمی روابط خود با ایران را بهتر کنند تا بعدها دچار مشکل نشوند.

4. حج عمره و درآمد قابل توجه سعودی‌ها

خبر آنلاین در گزارشی که در سال 94 نوشت تاکید کرد که اگر عدد میانگین اعزام سالیانه ایرانی‌ها به حج عمره یعنی 500 هزار نفر را در عدد 2 میلیون و 250 هزار تومان ( میانگین هزینه سفر عمره) ضرب کنیم به عدد یک هزار و 125 میلیارد تومان می رسیم که در واقع گردش مالی اعزام زائران و پول ثبت نام آن ها برای حج عمره است. اعدادی که تقریبا بیش از 70 درصد آن یعنی 787 میلیارد تومان آن به جیب سعودی ها می رود. زیرا علاوه بر هتل و برگزاری و.... آن ها 50 درصد اعزام مسافران را نیز با پروازهای خود در قرار دادها برعهده گرفته اند.

حال، به علت روابط تیره دیپلماتیک، منبع این سود برای سعودی ها قطع شده است. مشخص است که سعودی‌ها بدشان نمی‌اید از طریق رابطه با ایران مجددا به بازار حج عمره دست پیدا کنند.

گفتنی است رای الیوم امروز در گزارشی تاکید کرد که زبان تعامل و دیپلماسی تازه‌ای بین ایران و عربستان شکل گرفته و استقبال سعودی ها هم از زائران ایرانی و آزاد کردن کشتی ایرانی توقیف شده در بندر جده را مصداق این تحلیل خود میداند. بیشتر بخوانید

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • یلدا
    0

    چون آل سعود بعد از دوسه تا انفجار نفتکش مثل سگ ترسیدن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      باید همه دولت اسلامی فکر مردمان مسلمان باشند آنها آخرت مسئول هستند

  • hmd
    0

    فعلا که دارن اشک تمساح میریزن باید مذاکره رو شروع کرد ولی با آرامش خیییییلییی زیاد

  • موسوی
    0

    لعنت به آل سعود خبیث

  • جواد
    0

    ما خیلی قوی هستیم خیلی

  • رسول بهار
    0

    چه بیخودی انشا کردین خودتون متنو بخونین ببینین میفهمین چی نوشتید

  • محمد جعفری منش
    0

    سلام من مقاله شمارا خواندم خیلی عالی بود وازاین بابت خوشحالم که نیروهای مسلح کشور عزیزمان از همه وقت قوی تر هستند آرزو دارم همه انها سلامت وهمیشه در طول تاریخ قوی تر از الان باشند که تازیان هیچ موقع در برابر آنها نتوانند قد علم کنند. پاینده و سر فراز باشید خدا یارو یاورتان

  • محمد جعفری منش
    0

    سلام من مقاله شمارا خواندم خیلی عالی بود وازاین بابت خوشحالم که نیروهای مسلح کشور عزیزمان از همه وقت قوی تر هستند آرزو دارم همه انها سلامت وهمیشه در طول تاریخ قوی تر از الان باشند که تازیان هیچ موقع در برابر آنها نتوانند قد علم کنند. پاینده و سر فراز باشید خدا یارو یاورتان

  • بشیر
    0

    حالا که شکست خوردن .ادم یاد جنگ صفین میندازن اول باید تاوان بدن بعدهم محکمه بشن

  • محمدبهرامى بلوچ
    0

    چراسعوديى ها ميخواهنددوست شوند؟؟ فكرميكنم بعدچهل سال فهميدند هم ال سعود وهم حكومت ايران جزء نادان ترين هاى جهان هستند وبه نتيجه رسيدندنبايداموال ملتمان رابراى ديگران خرج كنيم

  • یوسف
    0

    اینجا خلیج فارس است ما بزنیم اول سر مار عربستان را میزنیم بعد اسرائیل غاصب و امارات بحرین را از صفحه ی روزگار محو میکنیم ما فقط منتظر امر امام خود هستیم اینجا جای جولان روباه پیر و دارو دسته اش نیست مستقیم لندن را هدف قرار میدهیم چهارتا ناو آنها که در ثانیه های اول محو می شوند . جانم فدای رهبر

  • یوسف
    0

    اینجا قلب جهان اسلام است چرا کفار در خلیج فارس جولان میدهند . چرا بعضی کشورها اجازه زدن پایگاه در خاک خود را به کفار داده اند . مسلمانان نباید نیروهای مسلح کفار را در سرزمین خود راه بدهند اگر جنگ شود بضرر مسلمانان است در جنگ حلوا پخش نمیکنند شما افغانستان فلسطین سوریه و سایر بلاد جنگ زده ی اسلام را ببینید کفار معرکه بیار هستند ما باید زرنگ باشیم و بهانه دست کفار ندهیم . اگر خدای نکرده جنگی صورت بگیرد از تنگه ی جبل الطارق و تمام اروپا و خاور میانه درگیر جنگ می شوند و ما هرکشور که در کنار امریکا و انگلیس باشد را با خاک یکسان میکنیم پس به کشور های جنوبی هشدار میدهیم اگر جنگ شد اول شما را در کنار کفار هستید از صحنه روزگار محو میکنیم بعد اربابانتان را .

  • خدامراد رحیمی
    0

    سلام خیلی خوب شد روابط باید خوب باشه ما کشور های منطقه باید اتحاد داشته با شیم تا بتوانیم امریکا را شکست بدیم

  • کدخدا
    0

    اینکه همش شد ثروت وقدرت پس کجاس انسانیت اف براین دنیا که چنین مخلوقات کثیفی حکومت میکنند که به خاط قدرت وثروت دست به ادمکشی میکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها