جهانگیری: بر اساس برجام هیچ تحریمی نباید علیه ایران وجود داشته باشد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما هیچ راهی جز توجه به آموزش و پرورش نداریم و اگر به دنبال توسعه هستیم، راهی جز توجه به این مقوله نداریم.

جهانگیری: بر اساس برجام هیچ تحریمی نباید علیه ایران وجود داشته باشد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در نوزدهمین کنگره ملی پرسش ریاست جمهوری اظهار کرد: تنها راه توسعه کشور رهایی از بیماری مزمن، بازسازی و نوسازی سرمایه‌های مادی و معنوی کشور توجه به مدرسه است.

وی افزود: ما هیچ راهی جز توجه به مدرسه و آموزش و پرورش نداریم همچنین اگر می‌خواهیم به دنبال توسعه باشیم و از برخی بیماریهای اقتصادی فرهنگی اجتماعی و سیاسی کشور عبور کنیم راهی جز توجه به این مقوله نداریم.

جهانگیری اظهار کرد: پرسش مهر تبدیل به سنت حسنه بسیار خوبی شده که از دولت اصلاحات آغاز شده است و پس از آن روسای جمهور همواره این موضوع را ادامه دادند.

وی افزود: مهمترین هدف طرح پرسش مهر برای دانش آموزان و فرهنگیان موضوع پرسشگری نسبت به حال و آینده، محیط و جهان خود است که این حساسیت و انگیزه را افزایش دهد و موضوع را تبدیل به مسئله جدی کند که بسیار تعیین کننده است.

جهانگیری بیان کرد: رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام عالی کشور از نظر اجرایی هرسال در ابتدای سال تحصیلی در یک مدرسه حضور می یابد و همزمان با بهار تعلیم و تربیت سوالی را مطرح می‌کند که همه را وادار به موضوع اساسی و تحقیق می کند تا همه در تعامل با یکدیگر و به صورت گروهی در این طرح شرکت کنند.

وی اظهار کرد: ده ها هدف کوچک و بزرگ پشت طرح پرسش مهر نهفته است و ما می خواهیم جوانان کشور هم پرسشگر و هم نقاد و هم تحلیلگر باشند و بدانند در اطرافشان چه اتفاقاتی رخ می دهد و جامعه با چه مسائلی روبه‌رو است . ایجاد کارگروه تحقیق و پژوهش نتیجه کاری است که در پرسش مهر انجام شده است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت برای کشور جایگاه مهمی دارد و در نظام تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش اهمیت و جایگاه خاصی دارد. اگر می خواهیم به آینده و سرنوشت کشور توجه کنیم حتماً باید به سرنوشت آموزش و پرورش توجه کنیم چون همه مسائل از آموزش و پرورش و مدرسه آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: هرچه کشورها با مسائل پیچیده تر سخت تر و چالش‌های جدی روبه‌رو شود اهمیت توجه به آموزش و پرورش و علم برای برون رفت از مسائل پیچیده ای که روبرو هستیم جدی تر است.

جهانگیری اظهار کرد: ما کشوری هستیم که در طول ۴۰ سال گذشته با برخی مسائل روبه‌رو هستیم و امروز بسیار از زبان مسئولان اقتصادی و اجرایی شنیده ایم که برخی از چالش‌های دیروز و امروز به ابر چالش هایی برای کشورمان شده است و هیچ کدامشان برطرف نخواهد شد مگر آن که به علم و سرمایه انسانی توجه کنیم و راهکار و بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات همین توجه به نظام آموزش و پرورش است.

جهانگیری اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره آموزش و پرورش فرموده اند که این وزارتخانه از نظر هزینه مصرفی باید به گونه ای نگاه کنیم که مهمترین هزینه برای کشور به شمار رود. همچنین کشورهای پیشرفته صنعتی زمینه و سرمایه را فراهم می‌کنند تا نخبگان کشورشان را شناسایی و سپس جذب کنند؛ چرا که آنها معتقدند زبدگان و نخبگان برای کشورشان بازدهی خواهد داشت.

وی افزود: اگر به دنبال جامعه، اقتصاد، فرهنگ و سیاست توانمند هستیم، این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه وزارت آموزش و پرورش را روزآمد و پویا کنیم.

جهانگیری اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش پویا و روزآمد موضوع جدی است که باید در دستورالعمل کار برخی از دولتمردان به ویژه آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی بیان کرد: فناوری های جدید روز در هر لحظه دچار پیشرفت و تغییرات می شوند. ما در عصر انفجار اطلاعات هستیم به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش با مدرسه و امکانات سابق نمی‌تواند پاسخگوی تحولی باشد که در جهان شاهد هستیم. ما باید به مدرسه و آموزش و پرورش فکر کنیم که انسان های متفکر نقاد معتقد با معنویت انتخاب کرد و مشارکت جو تحویل جامعه می دهیم.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با تنگناهایی همچون تنگناهای ساختاری، فکری و مدیریتی است که باید با برنامه ریزی های لازم بتوانیم از این تنگناها عبور کنیم. همچنین تنگناهای اقتصادی از دیگر مشکلاتی است که این وزارتخانه با آن روبروست و برای عبور از این تنگنا نیازمند منابع لازم برای تغییرات و تحولات هستیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: مهم ترین موتور محرک در نظام آموزش و پرورش، معلم است. ذهن و توان معلم باید بصورت تمام وقت در مسیر توسعه آموزش و پرورش کشور باشد و این توسعه با تأمین زندگی شرافتمندانه و تأمین منابع محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: ما در دولت با این باور در آموزش و پرورش آغاز کرده ایم که اگر به آینده کشور فکر کنیم باید به آموزش و پرورش توجه لازم را داشته باشیم. آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی کشور و حلقه اتصال با خانواده است و نمی توان به سادگی از آموزش و پرورش گذشت.

جهانگیری اظهار کرد: اگر اراده کنیم تنها چند ساعت کافی است تا همه تعهدات را اجرایی کنیم، اما در شرایط فعلی اروپایی‌ها باید به جای این که با ما جلسه بگذارند و بگویند که به برجام بازگردید، به آمریکایی‌ها بگویند که از تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران دست بردارند.

وی افزود: با وجود اینکه چهار سال از شش سال عمر خود را در تحریم کامل بودیم، باید هم به داخل کشور و هم به دنیا نشان می‌دادیم که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که با قدرت‌های بزرگ بنشیند، مذاکره و تعامل کند و به یک توافق مهم دست یابد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در جریان برجام، ایران در یک طرف و شش کشور بزرگ دنیا در طرف دیگر بودند و زمانی که مذاکرات ما با این شش کشور آغاز شد، شش قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شد.

وی افزود: هنر دیپلماسی ایرانیان آن بود که در نبرد دیپلماتیک با قدرت‌های بزرگ دنیا وارد شدند و به توافقی بزرگ دست یافتند که دولت بعدی ایالات متحده آمریکا درباره این توافق بگوید که کلاه بر سرشان رفته است.

جهانگیری اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام اقدام غیر اخلاقی و برخلاف حقوق بین الملل بود و جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر کرد و سپس اعلام کرد که برخی از تعهدات خود از جمله رعایت سقف تولید اورانیوم به میزان سیصد کیلوگرم و غنای ۳/۶۷ درصد را اجرایی نخواهد کرد. این در حالی است که طی یک سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۴ گزارش مختلف اجرای ایران به همه تعهداتشان را تأیید کرده بود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ایران اجرای برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد تا دنیا بداند با کشوری بی اراده رو به رو نیست، بلکه با ملت متمدن و تاریخ ساز رو به رو است.

وی افزود: در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقاتی که در سطح منطقه و دنیا در حال وقوع است طرف‌های مقابل ایران در برجام راهی جز پایبندی به تعهدات خود ندارند و بر اساس برجام هیچ تحریمی نباید علیه ایران وجود داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوراظهار کرد: بازگشت ایران به برجام کار بسیار ساده‌ای است چراکه اگر ایران اراده کند ظرف چند سال می‌تواند همه تعهدات خود را اجرا نماید اما در شرایط فعلی اروپایی‌ها باید به جای اینکه با ما جلسه بگذارند و بگویند که به برجام بازگردید، به آمریکایی‌ها بگویند که از تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران دست بردارند.

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • میرزا
    0

    جنابه جهانگیر خان خداوکیلی روت میشه بعد ازگذشت شش سال هنوز داری توصیه اصلاحاتی میکنی !!! تو رو خدا برو خونه استراحت کن اینقدر بخاط ملت حرص جوش نخور برای سلامتی شما مضره عزیزم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جهانگیری بزرگ عزیز دل ما فزهنگیان به قدر کافی از رفیقت جناب دکترخان نوبخت فارغ التحصیل دانشکاه نا کجا اباد خون هست .تو دیگه ادا واصول روشنفگری در نیار .الان یک چوپان از اهمیت امورش وپرورش اطلا ع کافی دارد .

    • ناشناس
      0

      شما اصلاح طلبها وزارت امو زش وپرورش و هم معیشت معلمان را نابود کردید.بهترین برای شما اینکه خاموش باشید .لاف نزنید .خوب حرف زدن هنر نیست .

    • شفق
      0

      کت شلوار ریاست جمهوری برات خیلی گشاده اقای جهان گیری .پس این حرفارا ولش کن .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها