تأثیر ادبیات بر کودکی و پیشرفت جامعه

فرمهر منجزی از تاثیر ادبیات بر کودکی و پیشرفت جامعه گفت.

تأثیر ادبیات بر کودکی و پیشرفت جامعه

این مترجم ادبیات کودک، به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان که هم‌زمان است با ۱۸ تیرماه و سال‌روز درگذشت مهدی آذریزدی، اظهار کرد: از این گله بگذریم که روز مرگ یک نویسنده روز ادبیات کودک نامیده شده است و چرا روز تولد یک نویسنده روز ادبیات کودک نشده؟ موضوع ادبیات و نقش و تأثیر آن بر دوره کودکی، موضوع مهمی است. گفتن و باز گفتن از ادبیات کودک و نوجوان و تأثیر خواندن کتاب در سنین کودکی بر توسعه و پیشرفت جامعه آینده هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود.

او افزود: در زمینه اهمیت ادبیات کودک و نوجوان، آن‌چه را می‌توان با اطمینان گفت، تأثیر تجربه‌های زیستی نویسنده و شخصیت‌هایی که در داستان خلق می‌کند، بر تربیت کودکان است.

منجزی گفت: کودک و نوجوانِ کتاب‌خوان شاید به تجربه کسب کردن در همه زمینه‌ها نیازی نداشته باشد، زیرا آن‌ها با خواندن کتاب‌های گوناگون تجربه به‌دست‌آمده شخصیت‌های داستان‌ها را به دست می‌آورند و با شخصیت داستان همراه و در ماجراهایش شریک می‌شوند.



این عضو شورای کتاب کودک و کانون توسعه فرهنگی کودکان تأکید کرد: کودک و نوجوان کتاب‌خوان در تشخیص و انتخاب درست بین نیکی و بدی، زشتی و زیبایی، مشارکت و تک‌روی و... از کتاب‌ها تأثیر می‌پذیرد و آن‌ها را با تمام وجود لمس می‌کند.

او در ادامه گفت: داستان‌ها هر چه باورپذیرتر باشند، بر تربیت و آینده کودک تأثیرگذاری بیشتری دارند و اگر بگوییم داستان‌ها می‌توانند شخصیت‌ساز باشند، اغراق نکرده‌ایم.

منجزی تصریح کرد: شخصیت کودک در سال‌های ابتدایی عمرش شکل می‌گیرد و برای شکل‌گیری شخصیتش به خوراک ذهنی نیاز دارد و آگاهی می‌خواهد. چه خوب است با خواندن کتاب‌های مناسبِ داستانی او را باشخصیت‌ها و ماجراهای مختلف آشنا کنیم.

او افزود: باید با خواندن کتاب‌های خوب این امکان را برای کودک فراهم کنیم که همراه شخصیت داستان در موقعیت‌های مختلف قرار گیرد. هر آن‌چه را نیاز است با کتاب و داستان به او بدهیم و عادتش بدهیم داستان زندگی خودش را همراه داستان‌های دیگر پیش ببرد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها