بازگشت به شرایط قبل از برجام؛ توافق با روسیه و چین یا جنگ با آمریکا؟

واشنگتن پست آمریکا با ارائه‌ کلیات اقدام جمهوری اسلامی ایران در طول اجرای برجام تاکید کرد که اقدام امروز ایران احتمالا در ابتدا با نشست ضروری وزرای خارجه چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس روبرو شود.

بازگشت به شرایط قبل از برجام؛ توافق با روسیه و چین یا جنگ با آمریکا؟

به گزارش خبر فوری ، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه که با حضور علی ربیعی(سخنگوی دولت) و بهروز کمالوندی(سخنگوی سازمان انرژی اتمی) که برای اعلام آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران تشکیل شده است، گفت: امروز ایران در پایان 60 روز مطالبات جدیدی را مطرح خواهد کرد چرا که خواسته‌های ما در مرحله اول محقق نشده است از این رو ما امروز گام دوم را برمی‌داریم.

وی افزود: در گام دوم رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی سازی عدم پایبندی خود را انجام خواهد کرد و این موضع را رسما اعلام می‌کند.

همچنین، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست اعلام کرد؛ مسائل فنی افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام شده و تا ساعاتی دیگر درصد غنی سازی ایران از 3.67 عبور خواهد کرد.

اکنون پرسشی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که واکنش اروپایی‌ها و سازمان ملل به این اقدامات چه خواهد بود. در این رابطه برخی از رسانه های خارجی به تحلیل و ارائه نظر پرداختند.

واشنگتن پست آمریکا با ارائه‌ کلیات اقدام جمهوری اسلامی ایران در طول اجرای برجام تاکید کرد که اقدام امروز ایران احتمالا در ابتدا با نشست ضروری وزرای خارجه چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس روبرو شود. البته این اقدام مشروط به این است که جلسه شورای حکام سازمان انرژی اتمی اقدام اخیر ایران را نقض برجام بداند.

اگر شورای حکام اقدام ایران را نقض برجام بدانند و از طرف دیگر، وزرای خارجه کشورهای 4+1 هم این نظر شورای حکام را تایید کنند آنگاه احتمالا طرفین باقی مانده در این توافقنامه تلاش کنند که تهران را متقاعد سازند که اقداماتش را متوقف کند.

این اقدامات و تنشهای کلامی و لفظی احتمالا چند ماه طول بکشد. پس از چند ماه اگر شرایط برجام تغییر نکند به احتمال زیاد، با حمایت و تلاش آمریکا فعالیت هسته ای ایران مجددا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود. شورای عالی امنیت می‌تواند ایران را با تحریم های گسترده بین المللی روبرو کند. همچنین اتحادیه اروپا می تواند تصمیم بگیرد تحریمهای خود را که بعد از برجام کان لم یکن کرده بود مجددا اعمال سازد.

با این حال، این تحریمهای اروپایی و بین المللی بستگی به اقدام چین و روسیه دارد. این دو کشور می‌توانند در مقابل تحریم های شورای امنیت ایستاده و آنها را وتو کنند. همچنین چین و روسیه می‌توانند در مقابل تحریمهای اروپا قرار گرفته و از ایران حمایت اقتصادی و سیاسی کنند.

این شرایط احتمالا با فشار بیشتر آمریکای ترامپ برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. با این حال، ایجاد ائتلاف جهانی و تبدیلش به اقدام نظامی بستگی به چین و به خصوص روسیه دارد. به احتمال بسیار زیاد روسیه در مقابل اقدام نظامی آمریکا خواهد ایستاد و آمریکا تمام تلاشش را برای تحریم اقتصادی ایران و همراه کردن اروپا با خود در این هدف خواهد کرد.

تمام این شرایط نشان می‌دهد که اگر شورای حکام اقدام اخیر ایران را نقض برجام بدانند در طول چند ماه شرایط به قبل از برجام بازخواهد گشت.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • علی
    0

    به دشمن خط ندهید

    نظرات شما -
    • هاشم
      0

      در مقابل هر زورگویی باید استادگتاد

    • حسنی
      0

      واشنگتن پست زده منبع رو.... چی میزنی؟ :)

  • هاشم
    0

    در مقابل هر زورگویی باید مقاومت کرد

    نظرات شما -
    • حسیناا
      0

      احسسسسسنننتتتت

  • فرهاد صمدی نارمکی
    0

    اضافه کردن به زمان اولتی ماتوم شصت روزه حتّی یک روز هم خیانت به مملکت ومردم میباشد ولو از سوی ولی فقیه ومراجع عظام باشد

  • سید علی اتابک
    0

    ما اطلاعات کافی برای تحلیل درست وقایع نداریم ولی امیدواریم ما را به سمت جهنم بیش از این هدایت نکنند. فعلا" که در اثر سیاستهای فعلی لبه جهنم هستیم.

  • احمد
    0

    باید با قدرت تمام در مقابل زورگوییهای استکبار جهانی ایستاد هیهات من الذله

  • امید
    0

    هر چی سنگه مال پای لنگه ! تحریمها فشارش خداوکیل بیشتر رو چه قشری هست ؟! طلبکاران که هرچه بیشتر میخورن طلبکارترن !یک مشت دوزیست هم پیدا شده اند به مسئولین که میرسند کاملا خشکی و کویری اند و دورتر که شدند پشتک وارو میزنند و شیرجه تو آب شناگرای ماهری هستند و در هر صورت سود رو میبرن !بدهکاران ، مردم بدبختی هستند که گرانی و جنگ و تحریم و خشکسالی و و و همه به ضرر اوناست . باید رای بدن تو تظاهراتها شرکت کنند . تمجید مسئولین رو بگن وآخر هم بهشون میگن :اگه بگی انقلاب برا ما چیکار کرد ؟جوابت اینه تو برای انقلاب چیکار کردی ؟!!اینا شهروندان دست سومند که از قضا اکثریت هم هستند و رایشون هم بی بصیرتی و ساده لوحی و گاها ضدانقلابی هستند . و خودسون هم میفهمند که باید لال باشند تا افغانیها هم دلشون برای اینا بسوزه !نخورند و نپوشند و حرف نزنند شکایت هم نکنند زیرا تقصیر خودشون بوده عرضه نداشته اند بهشون ظلم شده . خدایا ما را از این گروه نجات بده زیرا تحریم فقط مال ایناست خدایا مارا نجات بده و به گروه احدی الحسنیین ملحق فرما !آنانیکه تحریم شویم حقشون رو برمیدارن و تحریم نشیم هم حقشون محفوظ است . اینجور که میگن بهشت هم مال خودشون است !

  • محمد
    0

    هرچی اقا بگه

  • الاحقر
    0

    به نام خدا موضوع: درخواست خروج از برجام سلام علیکم تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. متأسّفانه دولت پس از گذشت حدود چهارده ماه از خروج آمریکا از برجام هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها می باشد و در حالیکه از خود برجام اثری باقی نمانده از اقدامات به اصطلاح متقابل ایران در چارچوب برجام دفاع می کند! این در حالی است که اروپایی ها اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار گذاشته اند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم. در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس هم، حقه ای چند منظوره برای وقت کشی و نگهداشتن ما در برجام و جلوگیری از انجام مبادلات اقتصادی بین المللی و دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور و محقق کردن بهتر تحریم های آمریکا جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی در اسرع وقت از برجام خارج شویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها