تخصیص ارز دولتی به کاغذ روزنامه ها، باعث استفاده اصناف نیازمند به کاغذ باطله شده است

خریداران جدید روزنامه های دولتی: گلفروشها و کارواش ها!

حیف و میل دلارهای دولتی کاغذ در غفلت و بی توجهی روزنامه های دولتی و مسئولان وزارت ارشاد، باعث شده است تا سود دلار 4200 تومانی کاغذ به جیب خریداران کاغذ برگشتی برود.

خریداران جدید روزنامه های دولتی: گلفروشها و کارواش ها!

درحالیکه دولت با هدف تامین نیاز مردم به روزنامه های ارزان قیمت کاغذ را با ارز دولتی (موسوم به دلار جهانگیری) به رسانه های مکتوب تخصیص داده است، اما این یارانه دولتی نه تنها به سود مردم و مخاطبان این روزنامه ها نشده، بلکه سود آن نصیب اصناف نیازمند به کاغذ باطله شده که روزنامه های ارزان را می خرند و به جای کاغذ گران قیمت موجود در بازار، از آن استفاده می کنند!

علیرغم اینکه کاغذ مطبوعات در بازار آزاد به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان رسیده است روزنامه های دولتی همچنان با قیمت ۵۰۰و ۱۰۰۰ تومان به فروش میرسد و این باعث شده کیوسک داران تقاضای تیراژ بیشتر این روزنامه ها را داشته باشند و باطله روزنامه را به صادرکنندگان گل ،باغداران،سراجی ها و کارواش ها با قیمت هر کیلو ۷۵۰۰ تومان به فروش برسانند

در حالی روزنامه هایی همچون ایران ،اطلاعات،کیهان ،ایران ورزشی،جمهوری اسلامی ،جام جم ،خراسان ،قدس ،شهرآرا و چند روزنامه متعلق به دولت با نهادی های عمومی قیمت ۱۰۰۰ یا کمتر از آن دارند که قیمت کاغذ،چاپ و زینک هر نسخه آن بالای ۱۰۰۰ تومان است و مشخص نیست به چه دلیلی پایین تر از قیمت تولید روزنامه عرض میکنند و نهادهای عمومی و دولتی تا کجا می خواهند ضرر این روزنامه ها را پرداخت کنند.

بخش زیادی از کاغذ با نرخ دولتی کیلویی ۵۳۰۰ تومان در اختیار همین نشریات است و بنابراین قیمت ارزان رسانه های مکتوب دولتی در مقایسه با قیمت بالای رسانه های خصوصی که تا 4000 تومان به فروش می رسند، فرصت را به سوءاستفاده کنندگان داده تا تیراژ رسانه های حاکمیتی و وابسته به ارگان های دولتی را تا حد زیادی بالا ببرند.

پیش از این کارشناسان هشدار داده بودند که تخصیص ارز دولتی به روزنامه ها به دلیل کاهش شدید ذائقه رسانه ای مخاطبان به خرید روزنامه و استفاده از رسانه های موبایلی، نتیجه ای به جز سود رساندن به مافیای کاغذ و فروش کاغذ روزنامه ها در بازار آزاد نخواهد داشت.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • رضا
    0

    اینکه روزنانه های دولتی قیمت پایین دارن ظلم در حق بخش خصوصیه . کدام بخش خصوصی میتواند با دولتی رقابت کند ؟؟

  • محمد
    0

    با توجه به وجود شبکه های متعدد اجتماعی و دسترسی آسان آن روز نامه های مکتوب مشتری چندانی ندارند و این منحصر به کشور ما نیست فلذا دولت برای این موضوع فکر اساسی باید بکند و از هدر رفتن بیت المال هم جلو گیری کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها