آمریکا تحقیر شد؛ حالا وقت مذاکره است

«موازنه حیثیت» در روابط ایران و آمریکا / واشنگتن برای فرار از بی آبرویی، باید امتیاز بدهد

شلیک سپاه پاسداران به پهپاد متجاوز آمریکایی، شرایط روانی موجود میان ایران و آمریکا را تغییر داد و نوعی «موازنه حیثیت» را ایجاد کرد. آیا حالا وقت مذاکره است؟

«موازنه حیثیت» در روابط ایران و آمریکا / واشنگتن برای فرار از بی آبرویی، باید امتیاز بدهد

مصطفی انتظاری هروی / مدرس علوم سیاسی دانشگاه - پیش از این دونالد ترامپ با خروج از برجام و تشدید تحریم ها برعلیه ایران، نوعی سیاست تحقیر کشورمان را دنبال می کرد. سیاستی که با اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروهی تروریستی به اوج خود رسید.

طبیعی بود که در چنین شرایطی ایران هرگز حاضر به مذاکره نخواهد بود چراکه این مذاکره در موضع برابر نیست. محمدجواد ظریف و سایر مقامات کشورمان بارها تاکید کردند که در این شرایط ایران نباید وارد فاز مذاکره شود.

با این حال امروز پس از تحقیر نظامی آمریکا و در شرایطی که ایران دست بالا در معادلات نظامی منطقه را دارد، شرایط با قبل متفاوت است. امروز ایران نشان داده که نه از ناو آبراهام لینکلن می ترسد و نه از پهپال گلوبال هاوک. ایران به راحتی نیروهای آمریکایی را در تیررس قرار داده و آنقدر شجاعانه رفتار کرده است که دونالد ترامپ تنها 10 دقیقه پیش از حمله به سه نقطه ایران، فرمان توقف صادر کرده است.

البته رئیس مجلس نمایندگان گفته است که چیزی از حمله نشنیده و احتمالا همه این سناریوی حمله، یک فریب رسانه ای برای دفاع از حیثیت برباد رفته آمریکا بوده است اما همین که ترامپ مجبور می شود برای دفاع از آبروی خود، چنین دروغ هایی را سرهم کند، نشان می دهد که نوعی «موازنه حیثیت» ایجاد شده است.

برخی می گویند منظور ترامپ از حمله به سه سایت در ایران، اراک و فردو و نطنز بوده است. اما رئیس جمهور آمریکا خوب می داند که چنین حمله ای، به شدت خسارت بار بوده و دیگر نیروهای آمریکایی در منطقه را طعمه موشک های ایران خواهد کرد. شاید برای فرار از نتایج غیرقابل پیش بینی چنین حمله ای است که ترامپ تن به فشار تندروهای اطرافش نداده و همزمان با مشورت با کنگره، با منع صادرات سلاح به عربستان به ایران پیام فرستاد که آماده امتیاز دادن است.

در این شرایط، می شود درباره مذاکره فکر کرد. آن هم مذاکره ای بدون پیش شرط. اگر آمریکا ایران را تحریم کرده، ایران هم دست کم 130 میلیون دلار به ارتش آمریکا خسارت وارد کرده است. اگر آمریکا ناو جنگی به نزدیکی ایران فرستاده، تهران هم با نیروهای متحد خود، همه دوستان آمریکا در منطقه را وحشت زده کرده است.

شاید در این لحظه، مذاکره در شرایط برابر امکان تحقق داشته باشد. مذاکره ای که می تواند نوعی بازگشت به گذشته باشد. بازگشت به برجام و یا شاید توافقی که در آن آمریکا حاضر باشد برای بیرون آمدن از موقعیت آچمزی که گرفتارش شده، امتیازات بیشتر بدهد.

آزادسازی صادرات نفت ایران، پایان دادن به تحریم پتروشیمی، به رسمیت شناختن حقوق هسته ای کشورمان ساده ترین امتیازاتی است که آمریکا می تواند در مذاکرات جدید به آن تن بدهد.

شاید برای فرار از نتایج غیرقابل پیش بینی حمله به ایران است که ترامپ تن به فشار تندروهای اطرافش نداده و همزمان با مشورت با کنگره، با منع صادرات سلاح به عربستان به ایران پیام فرستاد که آماده امتیاز دادن است

واشنگتن امروز با ممنوع کردن صادرات سلاح به عربستان، در واقع یک امتیاز دیگر هم به ایران داد و شاید انصراف از معامله قرن، یک امتیاز دیگر باشد که کاخ سفید در حال بررسی اعطای آن به ایران باشد. آمریکا خوب می داند که ادامه وضعیت فعلی به سودش نیست. ایران هم نمی خواهد این وضع دوام بیاورد. واشنگتن به خروج از باتلاق تحریم از طریق مذاکره فکر می کند، ایران هم به بیرون آمدن از زیر فشار تحریم، حتی به قیمت جنگ. آنچه می تواند دو سر این خط را به هم برساند، نوعی مذاکره در شرایط برابر است. ( تحلیلی دیگر درباره سیگنال های شلیک به پهپاد آمریکایی را اینجا بخوانید )

به این ترتیب، یک پهپاد می تواند مسیر روابط ایران و آمریکا را دگرگون کند. همان طور که بمب هسته ای در پایان جنگ جهانی دوم، روابط آمریکا و ژاپن را تغییر داد، سقوط پهپاد گلوبال هاوک هم می تواند مسیر مناسبات تهران و واشنگتن را تغییر دهد.

این اولین بار نیست که آمریکا چوب خصامت های خود با ایران را خورده است و وقت آن رسیده که ترامپ چنان که به نشریه تایم گفت به اشتباهات گذشته پایان دهد. حالا وقت آن رسیده که ورق برگردد...

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • شاهین
    0

    یکی هم بزنیم به بن سلمان?

  • هم وطن
    0

    چی میزنی که این تحلیل ها رو میکنی؟ منع صادرات سلاح به عربستان توسط کنگره و سنا تایید شد، ربطی به ترامپ و تمایلش به امتیاز دادن نداره، معامله قرن ربطی به ارتباط ایران و امریکا نداره بلکه از اول تا آخرش بی سر و ته بوده و حتی اردن و سران کشورهای عربی هم در آخرین جلسه شرایط کنونی این معامله رو رد کردند،

  • محسن
    0

    شما اصلاح طلبان چی از جون این مملکت میخواین مگه یه بار6سال مملکت الاف مذاکره نبود اینم نتیجش دوباره مذاکره مذاکره برین گمشید عربستان زندگی کنید اینجا ایرانه مهد مقاومت ما مردم مذاکره نمیخوایم

    نظرات شما -
    • رجب
      0

      تو یکی زر نزن عقب مونده

  • محسن
    0

    به نظر من آمریکا با اعمال تحریم ها خیلی وقته که جنگ رو شروع کرده دقت کنید جنگ فقط زدن موشک و پیاده کردن نیرو نیست حالا آمریکا باید تصمیم بگیره یا این جنگ رو ادامه بده یا تموم کنه چون محاسبات نتیجه جنگ بین ایران و آمریکا خیلی پیچیده هستش و در نقطه ای از وضعیت استراتژیک جهانی به سر میبریم که ممکنه آمریکا با شروع یک جنگ ابر قدرتی رو تقدیم چین و یا روسیه بکنه حالا باید دید آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد ولی در اینجا عملکرد ایران هم خیلی مهمه ایران باید خیلی حساب شده عمل کنه...

  • م.ز
    0

    ترامپ ثبات شخصیتی ندارد.تحلیلهای شما هم زیادی خوشبینانه است.اما اگر تندروهای هر دو طرف اجازه بدهند،قدر مسلم، یک مذاکره قابل قبول خیلی بهتر از وقوع جنگ است.چون دنیا میداند که جنگ بین ایران و آمریکا یعنی جنگ و ویرانی جهانی...

  • ح. س
    0

    با ژست ضد آمریکایی و تمجید از سپاه و شجاعتش در حال توجیه مذاکره با امریکا هستید، کاری که عبث است، چرا اهل عبرت نیستید؟ انسانی که عقل دارد اهل عبرت است. نیجه مذاکره با کدخدا و برجام چه شد؟

  • بنده خدا
    0

    درواقع اونا با ما جنگ کردن ولی تا حالا اونا جنگ کردن!! ولی ما نه!! هواپیمایی مسافری نزدند که زدند، ناو زدند،و..... موشک دادن به صدام با کارشناس ونقشه و حتی واسه پرتاب کردن هم خودشون رفتن کمک، فرانسوی ها و...مدرنترین هواپیمای جنگی خوشون مثل میراژ را دادند برای بمباران حتی باخلبان و مهمات لازم، آلمانی ها وهلندیها بمبهای شیمیایی دادن با کارشناس ومستشاران نظامی جهت بمباران!! جنگ یعنی چه؟؟ تازه مشت اولو خوردن اسراییل در عرض 24 ساعت خواهان مسالحه میشه!!! اسراییلی که شش کشور ابرقدرت منطقه رو در طول یک هفته شسکت داده بود ونصف کشورهارو به غنیمت گرفته بود!! (حالا دیگه وقت بزن در رو تموم شده) هرکجا میتونستند ضربه بزنند زدند

  • سلمان
    0

    من کاری باهیچ طرف ندارم. ولی چون خودم جنگیدم میگم جنگ. به. سودهیچکس نیست بعداز8سال جنگ ایران وعراق اخرش صلح شدمیتونست جنگ نباشدچقدرخسارت به. تاسیسات دوکشورواردش چندصدهزارنفرازدوطرف ازبین رفتند پس بهترین راه صلح. صلح صلح است

  • منتعلی قنبری
    0

    این موارد که نام بردید هیچکدام امتیاز به ایران حساب نمی شوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها