شاید مهمترین توصیه برخی استراتژیست‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا این باشد: یا بجنگ، یا برو

سیگنال‌های یک شلیک ایرانی به «ترامپ» و «گروه بی»

ایران یک پهپاد جاسوسی ایالات متحده را هدف قرار داده است. این اولین بار در هفته های اخیر است که ایران و آمریکا به طور مستقیم پیامی نظامی را ردوبدل می کنند.

سیگنال‌های یک شلیک ایرانی به «ترامپ» و «گروه بی»

مصطفی انتظاری هروی / استاد علوم سیاسی دانشگاه - پیش از این واشنگتن بارها بهانه جویی می کرد که ایران نفتکش ها یا قایق هایی متعلق به دیگر کشورها را هدف قرار می دهد. تهران این بهانه ها را بارها رد کرده و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یک بار به صراحت گفته بود که اگر ایران بخواهد عملیاتی نظامی انجام دهد، به صراحت آن را اعلام کرده و تکذیب نمی کند.

حالا نوبت به همان صراحت رسیده است. سپاه پاسداران صبح امروز اعلام کرد که «نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.»

گلوبال هاوک (ار کیو-۴) دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان است. هواپیمای بدون سرنشینی است با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه به بال یک گلایدر، که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد. این هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است، بدنه هواپیما آلومینیومی است.این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد. این مدل می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز کند و ۴ خدمه آن را کنترل می کنند.

یک رویارویی محدود میان ایران و آمریکا در خلیج فارس، می تواند خطر جنگی بزرگ میان دو کشور را تاحد زیادی کاهش دهد

آمریکا ورود پهپاد جاسوسی خود به آسمان ایران را رد کرده اما روشن است که ایران بیرون از فضای سرزمینی کشورمان اقدام به شلیک نمی کند. بنابراین این تکذیب می تواند خودش نوعی مظلوم نمایی برای مسئول شناختن ایران در قبال حوادث نظامی منطقه خلیج فارس باشد. حوادثی که با تجمیع نیروهای آمریکایی در آب های جنوب ایران، هر روز شانس کلید خوردن یک اتفاق را بیشتر کرده است.

مهمترین پیام شلیک نیروهای ایرانی به پهپاد آمریکایی این است که نیروهای نظامی کشورمان در مقابل تجاوز به آسمان، دریا یا زمینی که جزو مرزهای کشورمان به شمار می رود، کوتاه نمی آیند و بنابراین نیروهای نظامی آمریکا باید به دقت مرزبندی با ایران را رعایت کنند و در غیر اینصورت یا هدف مستقیم قرار می گیرند و یا ممکن است مانند ملوانان این کشور دستگیر شوند.

دومین پیام این است که ایران اگر مستقیما عملیاتی علیه آمریکا و متحدانش انجام دهد، بلافاصله مسئولیت آن را برعهده می گیرد و صبر نمی کند تا آمریکایی ها فیلم و عکس از این اتفاق منتشر کرده و با پروپاگاندای رسانه ای ایران را مسئول قلمداد کنند.

پیام سوم این است که ایران از تجمیع نیرو در خلیج فارس هراسی ندارد و قرار نیست عقب نشینی کند. ایران آغازکننده جنگ نیست اما پیامی محکم به آمریکا می دهد. بی تردید اگر ترامپ گمان می کرد می تواند به ایران حمله کند و ایران به این حمله واکنشی اندک نشان خواهد داد، تا به حال بارها حمله را صورت داده بود. ترس ترامپ از این است که واکنش تهران به چنین جنگی غیرقابل پیش بینی است بنابراین حاضر نیست یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هزینه جنگی که نمی داند به کجا خواهد انجامید را پرداخت کنند.

برخی ناظران سیاسی گمان می کنند که ترامپ در دوره دوم ریاست جمهوری اش احتمالا با جسارت بیشتری با تهران رویارو خواهد شد. درست مانند بوش پسر که جنگ در خاورمیانه را در دوره دوم ریاست جمهوری اش پیش برد و رئیس جمهور بعدی آمریکا سعی کرد اشتباهات او را جبران کند. بنابراین چون ممکن است پس از انتخابات 2020 آمریکا جنگی گسترده در پیش رو باشد، احتمالا یک حمله کنترل شده پیش از انتخابات به ایران می تواند مانند واکسنی در قبال یک جنگ بزرگ عمل کند.

خوی تند انتقام جویانه ترامپ احتمالا باعث می شود که او تحریک به جنگ افروزی شود. این همان رویکردی است که گروه بی نیز آن را دنبال می کند. گروه بی، ترکیبی از نتانیاهو، بن سلمان، بولتون و بن زاید است که مدتهاست ترامپ را تشویق به آغاز جنگ علیه ایران می کنند.

ترامپ از این جنگ پرهیز دارد اما شاید چنین جنگی در حد رویارویی پهپادی در دریا، با توجه به تجمیع نیروها در خلیج فارس غیرقابل گریز باشد. این رویارویی فشار به ترامپ را در آمریکا بیشتر می کند. همین دیروز کنگره آمریکا طرح کاهش اختیارات ترامپ برای آغاز جنگ را تصویب کرد. این به آن معناست که دست ترامپ برای آتش افروزی هر روز بسته تر شده و بنابراین اگر ترامپ یک حمله محدود علیه ایران داشته و به سرعت نتایج آن را ببیند، آمریکایی ها او را در منگنه بیشتری برای ادامه جنگ طلبی قرار می دهند و این، شروع جنگ بزرگ را ناممکن می سازد.

روشن است که نباید جنگ طلبی آمریکا علیه ایران، با فشارهای جهانی علیه رژیم صدام که خودش متجاوز به خاک کشورمان بود را مقایسه کرد، اما بدون درنظر گرفتن بار ارزشی این قیاس، صرفا از لحاظ نظامی باید به این نکته توجه داشت که جنگ اول خلیج فارس در دهه نود میلادی علیه عراق، دست کم ده سال جنگ دوم را به تعویق انداخت و واشنگتن را قانع کرد که با احتیاط بیشتری با بغداد مواجه شود و شاید اگر یک تیم معقول در سال 2003 در کاخ سفید بودند، این تعویق تمدید هم می شد.

بنابراین رویکرد قاطعیت ایران در مقابل ترامپ نه فقط به افزایش تنش کمک نمی کند، بلکه جلوی جنگ را خواهد گرفت و این نکته ای است که افکارعمومی باید در قضاوت فضای موجود نظامی - سیاسی در ایران به آن توجه کند.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 76
  • مهدی
    0

    ما کشور قدرتمندی هستیم وحیف که دولت بی کفایتی داریم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ترامپ درواشنگتن عرق می خورد وغلط می کند سپاه در خلبج فارس عرق می ریزد وپهپاد سرنگون می کند

    • بیرانوند
      0

      درست می فرمایید،ولی نیروهای مسلح فرمانش دست رهبریست نه دولت،

    • آذین سرویس
      0

      واقعا کشور قدرتمندی داریم و بسیار عالی هست قدرت دفاعی ما. قطعا که پیروزیم.

    • ناشناس
      0

      دولت بی کفایت نیست دکتر روحانی از یاران امام بودند هستند و خواهند بود

    • طرفدار
      0

      دولت زیاد باکفایت نیست. ولی اینایی که حقوق میگیرن تا توی فضای مجازی علیه او کامنت بنویسند.....

  • Reza
    0

    برو ترامپ پی درس و مشقت باش اخه جنگ با ایران!!!مگه مغز خر خوردی!!! چهارتا روانی با اون شیوخ عرب دور هم جمع شدین توهم زدین!!!!با اون نفهم غاصب دیگه....نتانیاهو بشین بزار مردمت تو ارامش باشن کاری نکن تبدیل شین به عشایر و بین اروپا و امریکا درحال کوچ باشین....

  • parzival
    0

    به نظر من وقتی قراره چیزی اتفاق بیفته نباید ازش ترسید بلکه باید با آغوش باز ازش استقبال کرد. من نظرم اینه که مرگ یکبار شیون هم یک بار. باید آماده نبرد شد و برای آخرین جنگ صلیبی کمربند ها رو محکم بست و نفس تازه کرد. شاید این نبرد امروز و فردا اتفاق نیفته اما بالاخره این اتفاق میفته پس باید براش آماده بود. شنیدین میگن : برو قوی شو اگر استراحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف همیشه پامال است

  • نورمحمدیاری
    0

    دمتون گرم دست مریزاد،بارهامسئولین محترم گفتند بادم شیرازی نکنید ایران نه عراق است ونه افغانستان ،کسی که حرف شنوی نداشته باشدبایدگوشمالی داده شود

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ok

  • سبحانی
    0

    امریکا دروغ میگوید دنبال درگیری در خلیج فارس نیست! شتر دزدی دولا دولا ممکن نیست! پهباد جاسوسی امریکا در خاک ایران چه غلطی میکرد؟ این نوع پهباد در مواقع خاص به پرواز در میاید تا مداومت منطقه میدانی را گزارش کند.

  • سید جمال حسینی
    0

    خداوند دین خود را با این سربازان گمنام حفظ خواهد کرد تا قیامت . خدا قوت

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      قطره آب در لونه مورچه سونامی است، هول نشو،

  • مم
    0

    آمریکا در حال اجماع جهانی علیه ایران است . ما باید هوشیار باشیم و از این کار جلوگیری کنیم . لذا باید در اولین مرحله از تبلیغات فراوان روی موشک ها کم کنیم و نیز از نفودمان روی حوثی ها بهره ببریم و آنها را آرام کنیم

    نظرات شما -
    • سیاسی
      0

      کاملا درست. دارن با حادثه سازی، بتدریج افکار عمومی مردم جهان را آماده می کنند که آن جنگ بزرگ درگیرد. البته ممکن است نیروهای ایران هم بتواند رزم دلاورانه ای به نمایش بگذارد. ولی انسان فهمیده میداند که آنها با داشتن ده ها هزار کلاهک هسته ای شکست نخواهند خورد.

  • زهرا داودی
    0

    نظر من نظر امام خامنه ای مد ظله العالی است:"جنگ نخواهد شد وما مذاکره نخواهیم کرد." والسلام به نظر من الان باید روی موضوعات علمی وتولید علم زوم کنیم.

    نظرات شما -
    • حسن خمینی
      0

      اون موقع هم بعد بمب عراق خمینی گفت اومدن یه بمب انداختن رفتن فرار کردن هیچ جنگی نخواهد شد ولی دیدیم که چطور اینهمه جوونای نازنین مملکت رفتند کشته شدند واسه هیچ واسه صدور انقلاب

  • علی
    0

    قبول اینکه آمریکا قصد جنگ با ما را ندارد ،یک راهبرد اشتباهی است که به ما

  • واعدولهم مستطعتم من قوه .خداقوت رزمندگان اسلام دستمریزاد
    0

    واعدولهم مستطعتم من قوه .خداقوت دلیرمردان جمهوری اسلامی دستمریزاد .پیرمردبسیجی سیدرضاحسینی .

    نظرات شما -
    • طرفدار
      0

      حاجی عمرتو کردی ولی فکر ایندگان هم باش. دیگرانی که خداوند الان خلقشون کرده و اول زندگی اند هم حق حیات دارند. دون کیشوت بازی تا کی؟

  • صادق گلباز
    0

    دمتون گرم دلاوران سپاه مهدی

  • کاربر ناشناس
    0

    خوب تشویق میکنید برای جنگ بدبخت حشره هم زنده نمی ماند اینها جلوی چهار تا دلال را نمی توانند بگیرن چه رسد به جنگ اتمی خدا یا پناه برتو

  • محسن
    0

    مرگ بر ترامپ

  • h a
    0

    این گروه بی تربیت رو باید ادب کرد. اینا دیگه کارشون از بازی با دم شیر گذشته و مثل پشه دور سر شیر دارن ویز ویز میکنن. باید حسابشون رو گذاشت به کف دستشون. احسنت به بچه های وطنمون اللهم عجل لولیک الفرج

  • غلامحسن اکبری
    0

    با سلام به روح پاک حضرت امام با سلام به روح شهیدان با سلام به امام زمان و نایب بر حق و شجاع او امام خامنه ای حضرت آقا قبلاً فرمودند ما در حال گذر از پیچ خطر ناک هستیم و اینک در حال عبور هستیم نباید بترسیم اگر نترسیم به سلامت عبور می کنیم درود بر سبز پوشان سپاه اسلام که با شجاعت همچون کوه در برابر دشمن خبیث ایستاده اند ماپشتیبان شما هستیم ودست شما را می فشاریم درود بر شما

    نظرات شما -
    • اسماعیل فضلائی صدر
      0

      حتی با سلام به شما....

  • رمضان دارای
    0

    سلام.امریکا نمیتونه ایرانیهارو زیرسلطه خودببرد.ماایرانی هستیم ازنسل کروش کبیر والانم درکلاس ومکتب اهل بیت هستیم.اگرباهم به حرف رهبرومون گوش کنیم وگوش به فرمان ایران پیروزمیشود.بهترین راهکاراین هست که درداخل کشوربه مردم خودمون برسیم ودل مردم به ایران گرم باشه مشکلات اقتصادی مردم اگرحل بشه هیچکس نمیتونه به ایران وایرانی حتی فکرلشکرکشی کنه.مثله ایران باستان قدرت ایران زبان زد بود.

  • حسین اکبری
    0

    دولت یایزدهم آقای روحانی بی کیافیت ترین دولت تاریخ ایران است

  • بی‌نام
    0

    تا ابد مرگ بر آمریکا...

  • مصطفی حسنی
    0

    ما بنای جنگ با هیچ کشوری را نداریم ولی برای جنگ آماده ایم

  • ههها6ا
    0

    در جنگهای صلیبیون مسلمانان با مسیحیان مبارزه کردند ولی حالا کشور های مسلمان منطقه هم با مسیحیان هم سنگر هستند شنگول مقایسه درست کن

  • عباس توپچی
    0

    سلام...خدا قوت...درسته که ما از نظام جمهوری اسلامی بسیار دلخوریم ولی این دلیل نمیشه که در مقابل اجنبی منفعل عمل کنیم..دمشون گرم .گربه را باید دم حجله کشت.اتفاقا اگه سریع و قاطع عمل کنیم احتمال وقوع جنگ رو تقریبا به صفر میرسونیم..چون اونا از جنگ با چنین کشوری بشدت پرهیز میکنن چون هزینه شونو بشدت افزایش میده...بامید روزی که هیچ جنگی اتفاق نیوفته..

    نظرات شما -
    • محمد داودآبادی
      0

      ما از دست برخی مسءولین و مدیران و مجریان و ناظران تصمیم گیرندگان دلخوریم نه نظام ما نظام اسلامی رو دوست داریم

    • ناشناس
      0

      ما از دولت دلخوریم نه نظام ما جانمان را همچون شهیدان گذشته فدای نظام می کنیم

    • انالله و انا الیه راجعون
      0

      جوجه ها را اخر پاییز میشمارن. اگر بنای جنگ باشه - اونهم با همه امریکا و اروپا و اسرائیل و اعراب مرتجع - فقط شبیه حادثه کربلا خواهد شد.

  • تبار
    0

    بسم‌الله الرّاحِمینَ رحیم به گفته امام خمینی آمریکا شیطان بزرگ است ما زیر سلطه آمریکا نرویم آمریکا هیچ غلطی نمی توانت بکند

  • اسماعیل فضلائی صدر
    0

    ایران باید از اقدامات تنش زا و تحریک کننده خودداری کند.پای ما نباید روی پوست خربزه آمریکا و سعودی برود...

    نظرات شما -
    • محمد حسین سعادتی
      0

      باید بگویم مرگ بر امریکا

  • قربانی جواد
    0

    مرگ بر آمریکا

  • علی میرزا طاوس نژاد
    0

    سلام دست اون کسی که این موشکو شلیک کرده و این پهباد جاسوسیو سرنگون کرده میبوسم خدا قوتتان بده شیر مردان ومحکم عرض میکنم آمریکا هیچ گهی نمیتونه بخوره . چون اینجا عراق و افغانستانو و سوریه و یمن نیست

  • مرادذلقی
    0

    با سلام منبه عنوان یک شهروندایرانی حاضرم چندین ماه خودم وهم وطنانم یارانه نگیریم صرف خریدسلاح شود وبرای همیشه اسرائیل وعربستانی های هوس بازوجاهل روازنقشه جهان حذف کنند ما عرب نیستیم ماازنکوروش بزرگیم این راتاابددرذهنتان نرود

    نظرات شما -
    • Sajjad thi
      0

      سلام بعضی ها خواسته یا نا خواسته در جبهه دشمن بازی می‌کنند این که هرچه شد عرب و غیر عرب کنیم وسریع شعار های نژاد پرستاته سردهیم امری غلط است ما افتخار می‌کنیم که ایرانی هستیم و مسلمان وشیعه امیرالمومنین وشیعه هرگز دلت نمی پذیرد و در برار تجاوز پاسخی کوبنده خواهد داد و این است آموزه حضرت عباس و امام حسینی ما با تشکر از سربازان ولایت مدار و پاسدار انقلاب

  • محبوبه آزادی
    0

    درود بر سپاه که همیشه حضورش به موقع هست ودرس عبرتی داد به ترامپ

  • علی
    0

    دمشون گرم

  • مسعود غلام نژاد
    0

    واسه ما دلار بفرست نه پهپاد

  • ایزدی
    0

    سلام دلاوران ایران ای مرز داران بی باک درود برشما ذره هراس از شیاطین نداشته باشید ما ملت ایران به پشتیبانی شما دلاوران قیام میکنیم تا آخرین لحظه و تا آخرین قطره خون از مرزهای طلای ایران دفاع میکنیم دست مریزاد پاسداران قهرمان

  • محسن
    0

    طعم جنگ رو قبلاچشیدیم .از این جنگ مردم آمریکا چقدرصدمه می بینند ؟ با تحریم بهترین فرصت برای استفاده از استعدادهای داخلی ایجاد شده. ای کاش مدیران جوان و نخبگان جایگزین افراد ناکارامد فعلی میشدند تا جهش توسعه و تولید به معنای واقعی رو شاهد باشیم.

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام دورود بر مردان همیشه هوشیار پدافند هوا فضا مرگ بهتر از ذلت است دیدیت تو عراق چکار کردن مرگ بر امریکا

  • م
    0

    از اقدام قاطعانه ى سپاه در حفظ حريم هوايي كشور حمايت ميكنيم.

  • محمد داودآبادی
    0

    سلام خداقوت و دست مریزاد دلاوران و مرزداران آفرین به اقدامتان درود به هوشتان دستانتان پرتوان دشمنانتان ناتوان درود درود درود به شرفتان خداوند بزرگ یارو یاور و پناهتان

  • تیمور علیزاده
    0

    مرگ بر دولت مردان آمریکا بنده علاقه ای به جمهوری ندارم ولی حاضر هستم از جان بگذرم وترامپ را همانند یک نمی به هلاکت برسانم تا درس عبرتی برای خودش و طرفدارش باشد

  • اکبر ربیعی
    0

    دم ایران خودمون گرم. پرچم ایران همیشه بالاست داداش. البته ما 80 میلیون هستیم و نیازی به روسها ووو نداریم....

  • علی
    0

    درود ب شیر دلان سپاه احسنت

    نظرات شما -
    • نعمت
      0

      سلام دمتون گرم خدا قوت ع شق کردم کارتون عالی بود

  • محسن
    0

    بنده به هیچ وجه موافق جنگ نیستم اما هر گونه تجاوز به سرزمین پهناور ایران را باید به سخت ترین نحوه ممکن پاسخ گفت درود بر دلاور مردان سرزمین عزیزم

  • بهنام رحیمی
    0

    یا باخاک یکسان بشیم یا با خاک یکسانشون میکنیم درود بر مرد مردان .درود بر مردان مرد

  • رضا حیدری
    0

    درود به دریا دلان سپاه پاسداران

  • فدایی رهبر
    0

    ادم احساس غرور میکنه.افرین

  • مرتضی
    0

    دفاع بسیار منطقی و قدرتمندی بود ،ولی باید از سپردن افسار عقل به احساس شدیدا حذر کرد

  • علی
    0

    دست بچه های سپاه دردنکنه

  • موسی
    0

    براساس این تحلیل، اگه مثلا آمریکا امشب به ایران حمله کنه، به نفع ماست، چون جلوی جنگ بزرگ تر رو می گیره؟ ممکنه حرف درستی باشه اما حتی جنگ محدود هم می تونه مصیبت بار باشه

  • حسن قنبری
    0

    مرگ ونابودی بر آدمهایی که تو ذاتشان و وجدانشان معرفت رحم وانصاف نیست باد

  • ی شهروند
    0

    کارتون درسته شیر مردا

  • علی
    0

    باهاتون شرط میبندم تمام کسایی که الان مرگ بر امریکا میگن تو این تورم وحشناک چند تا خونه وماشین وکلی دلار دارن.ولی امثال من کارگر که مستاجرم و ماشین ندارم و سه ماهه حقوق نگرفتم توان گفتن مرگ ندارم و داریم له میشیم

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      شرط میبندم که یه کارگر مستاجر که سه ماهه حقوق نگرفته و ماشین نداره الان اینترنت نمیخره و نمیاد خبر فوری بخونه و پست منفی علیه کشورش بده. اگر تو کارگر باشی و سه ماهه حقوق نگرفتی مگه مرض داری پولتو حروم میکنی واسه اینترنت؟؟ درضمن یه کارگر تو این موقع از روز یعنی ساعت 9صبح سره کارشه. اونوقت تو الان اینجا چه غلطی میکنی دقیقا؟؟ هرچند دولت مون فاسده و برخی مقامات به درد نخورن ولی قسم به خدا که کسایی بیشتر به انقلاب و نظام و سپاه فوش میدن و ازگرانی مینالن که ملیاردراند و صاحب پول های بی زبان هستن. کارشما همینه

  • م
    0

    عالی بود همه یکپارچه ایرانیم

  • موسی الرضا
    0

    قربون اون دستهای سپاه برم که همیشه آمریکا رو باعمل شجاعانه خود ذلیل و زبون میکند.

  • سیدضیاالدین حسینی
    0

    دست مریزاد به بازوان پرتوان سپاهیان پاسدار که درسی فراموش نشدنی به آمریکا دادند خدا پشت وپناه شما دلاوران ایران زمین باشد

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      بنده اول به عزیزان سپاه خسته نباشید میگم ولی یک ایرادی هم داره کارشون. امریکا به کشور ما تجاوز کرده و ما فقط در پاسخ الات تجاوز امریکا رو منفجر کردیم. به نظرم این جواب مناسبی به تجاوز امریکا نیست. پاسخ تجاوز تجاوز است نه دفاع. یعنی هروقت امریکا به ما حمله کرد ما فقط دفاع کنیم؟؟؟ به نظر من حداقل کاری که ایران میتونست انجام بده دستگیر کردن چند نظامی امریکایی بواسطه طالبان،حشدالشعبی،حذب الله و.... هست.تا درس عبرتی بشه برای امریکا.

  • Poj
    0

    همین هایی ازجنگ با امریکا میترسن که پولدار و دنیاطلب هستن. همین هایی که خون مردم رو در شیشه کردن. امیدوارم روزبه روز قدرتمند تر از قبل از نظر دفاعی پیش بریم. دردو بلای سپاه بخوره تو سره دولت و روحانی و بخش خصوصی.

  • کاربر ناشناس
    0

    ان تصبروا وتتقوا لا یضرکم کیدهم شیئا

  • حسنزاده
    0

    دست مریرزاد .شما سپاه آخرالزمان هستید .هیهات من الذله

  • همایون یاسوج
    0

    دنیا بداند وببیند ایران تنها کشوری هست مقابل زورگویی امریکا مقاومت میکند،، شجاعت سپاهیان ستودنیست،، الله نگهدارتان باد

  • محمد
    0

    دست مریزاد خداوند حافظتان باشد ارتشیان غیور وسپاهیان مقتدر.

  • ناشناس
    0

    بچه های سپاه متشکریم

  • یک شهروند
    0

    در حریم سرزمین علوی و آریایی من مگس حق جولان ندارد و بس.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها