حضور نماینده‌ای از بهداشت مجلس در شورای سلامت صداوسیما/ پزشکان نامعتبر مهمان تلویزیونی نشوند!

یکی از درخواست‌های مهم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از صداوسیما فارغ از حضور نماینده‌ای در شورای سلامت رسانه‌ملی، حمایت از محصولات کشاورزی داخلی در تبلیغات و جلوگیری از حضور پزشکان و کارشناسان نامعتبر در برنامه‌های تلویزیونی است.

حضور نماینده‌ای از بهداشت مجلس در شورای سلامت صداوسیما/ پزشکان نامعتبر مهمان تلویزیونی نشوند!

عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما در نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و جمعی از مدیران رسانه‌ملی بیش از دو ساعت پای صحبت‌ها، دیدگاه‌‌ها، پیشنهادها و انتقادهای تخصصی اعضای این کمیسیون نشست. رئیس سازمان صداوسیما موضوع بهداشت و درمان را از اولویت‌های اصلی جوامع مختلف به‌ویژه ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: کشور ما در ابعاد جهانی به موضوع بهداشت و درمان پرداخته است و امروز در تراز کشورهایی قرار دارد که پیشرفت‌های فوق العاده‌ای در این زمینه داشته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سبک زندگی و نقش آن در سلامت مردم نیز تصریح کرد: در رسانه ملی، سرمایه اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای تحقق این امر باید جامعه پزشکی کشور را حفظ و تقویت کنیم.

علی عسکری با بیان اهمیت آموزش عمومی در زمینه بهداشت و درمان تاکید کرد: اولویت اصلی رسانه با موضوعات عمومی در حوزه سلامت است و برای ارتقای سواد رسانه‌ای در زمینه بهداشت و درمان باید موضوعات عمومی‌تر را اولویت داد.

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این دیدار با قدردانی از مساعدت رئیس رسانه ملی برای تشکیل این جلسه، بر اهمیت نقش صداوسیما در بالابردن سواد سلامت جامعه و تبیین سبک زندگی سلامت تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین ملاک برای مردم، صحت موضوعات ارائه شده در صداوسیما است و رسانه ملی را به‌عنوان معیار درستی یک موضوع می‌دانند.

وی با اشاره به نقش دو شبکه تلویزیونی و رادیویی سلامت رسانه ملی تصریح کرد: شبکه سلامت در ارتقای سطح سلامت جامعه اثرگذار است و اگر سطح سلامت جامعه ارتقا یابد، مشکلات حوزه بهداشت و درمان کم‌تر خواهد شد.

شهریاری با تأکید بر اینکه اعتماد به جامعه پزشکی باید حفظ شود، گفت: نباید با پرداختن به معدودی از پزشکان خطاکار، اعتماد مردم به این گروه از جامعه خدشه‌دار شود و البته ما هم باید بپذیریم نظام نظارتی ما آن قوت کافی را ندارد و باید نظارت‌ها در این زمینه را تقویت کنیم.

وی بر ضرورت ساماندهی تقاضا در حوزه بهداشت و ممانعت از تقاضای القایی تأکید کرد و با بیان اینکه در دعوت از پزشکان و کارشناسان پزشکی باید دقت عمل ویژه داشت، گفت: نظارت‌ها باید بیشتر شود و موضوعات بهداشتی نیز باید با کارشناسی و نیازسنجی افراد نخبه اولویت‌بندی و طرح شوند.

در این نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیز درخواست‌هایی را در حوزه برنامه‌های رسانه ملی در زمینه بهداشت و درمان بیان کردند که بدین شرح است:

قدردانی از عملکرد مطلوب شبکه خبر در حمایت از چای ایرانی، درخواست حمایت رسانه‌ملی از محصولات کشاورزی داخل کشور، دقت در انتخاب کارشناسان زبده پزشکی در برنامه‌ها و طرح موضوعات کارشناسی شده، استفاده از نخبگان حوزه سلامت و بهداشت در برنامه‌ها و پرهیز از دعوت پزشکان نامعتبر، جامع‌نگری و حفظ بی‌طرفی در تبیین موضوعات این حوزه، معرفی خیرین پیشگیری از ابتلاء به توجه به پزشکی و برجسته‌سازی خدمات آن‌ها، کمک به کمیسیون بهداشت و درمان در موضوع دخانیات و هشدارهای پزشکی در این زمینه، اولویت‌بندی موضوعات بهداشت و درمان (به ترتیب از سبک زندگی تا توسعه حوزه پیشگیری و بهداشت، ایجاد پیوست رسانه‌ای برای برنامه‌های کلان کشور در حوزه سلامت، ارتقای فهم حقوقی مردم از نیازها، تکالیف و حقوق مردم در زمینه سلامت، معرفی جامعه بزرگ سلامت شامل پزشکان، پرستاران و... و بالا بردن سواد سلامت با دادن اطلاعات تخصصی)، استفاده از خبرنگاران و برنامه‌سازان حرفه‌ای در حوزه سلامت و... از جمله درخواست‌های نمایندگان مجلس در این نشست بود.

گفتنی است، رئیس شبکه سلامت سیما و رئیس شورای سلامت رسانه ملی و همچنین رئیس شبکه رادیویی سلامت نیز در این نشست با ارائه گزارشی اجمالی، اهداف و برنامه‌های سلامت‌محور این شبکه‌ها را تبیین کردند.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها