برگزاری نشست هم انديشى مديران تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضای مجازى؛

تلاش برای همگرایی نهادهای مرتبط با صوت و تصویر فراگیر

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر گفت: تلاشمان بر این است که نهاد های مرتبط باحوزه  صوت و تصویر فراگیر به همکاری برسند و شاهد همگرایی باشیم. 

تلاش برای همگرایی نهادهای مرتبط با صوت و تصویر فراگیر

به گزارش خبر فوری ، نشست هم اندیشی مدیران رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضاى مجازى با حضور رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضاى مجازى، دبیر شورای عالی فضای مجازی، معاون قضائى دادستان كل كشور، معاون حقوقى سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير، معاون فضاى مجازى سازمان صداوسيما، معاون محتوايى مركز ملى فضاى مجازى، و جمعی از فعالان این حوزه در تالار ملاصدرای تهران برگزار شد.



در آغاز این نشست ‎سید محمد صادق امامیان رئيس سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاى مجازى ضمن خوش آمد گویی به مدعوین و در جهت تبیین اهداف نشست گفت: باتوجه به روند جهانی تا چند سال آینده سهم رسانه های صوت و تصویر فراگیر از ترافیک اینترنت بیش از ٨٠ درصد خواهد بود. وی در ادامه افزود: استفاده مردم از سرویس های داخلی یک مسئله مهم و مثبت است که باید تلاش ما را در راستای تقویت تولید محتوای ملی قرار دهد.
‌‎او همچنین افزود: از ٦ ماه گذشته سرویس ها و ایده های بدیع و جدیدی خلق شده که هم می‌تواند به مثابه فرصت شناخته شود و هم تهدید به حساب آید. به عنوان مثال همگرایی ویدیو های برخط، در کشور ما یک نو آوری است كه بايد توجه ويژه اى به آن داشت.
‌‎امامیان اظهار داشت: ما در تلاش هستیم تا نهادهای مربوط به صوت و تصویر فراگیر با هم همکاری داشته باشند. همچنین بايد کل توان حاکمیتی به مرور بسیج شود تا از بخشی نگری و نگاه های کوتاه مدت، به مسائل کلان و بلندمدت برسیم.

‌‎دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در ادامه این نشست گفت: امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی در زمینه وضع و اجرای قوانین صوت و تصویر فراگیر با هم هماهنگ باشند.
‌‎ابوالحسن فیروز آبادی افزود: فیک نیوز ها از مهمترین مشکلات این روز های فضای مجازی هستند. به جز آمریکا که سردمدار اینها است همه نگران این مسئله هستند. نگرانی اروپايى ها حتی از ما بیشتر است و قوانینی که در این زمینه وضع شده به این موضوع گواهی می دهد.
وى گفت: ‎ما نیاز به مدل های جدیدى داریم و مدل های جدید، نو آوری و هم فکری می طلبد. این طور نیست که ما پشت درهای بسته به مدل های جدید برسیم. بلكه با کمک شما و فعالان اين حوزه، طراحی های نو شكل مى گيرد.
‌‎فیروز آبادی ادامه داد: از شما می خواهیم کمک کنید كه به یک مدل بومی دست پیدا کنیم. نه اینکه هیچ بهره ای از مدل کشورهای دیگر نبریم. بلکه باید مدل کشور های دیگر را با شرایط کشور خود تطبیق دهیم. اگر ما مدل جدید داشته باشیم می توانیم جهانی فکر کنیم و بازارهای دنیا را به سمت خود جلب كنيم.

جواد جاویدنیا، ‌‎معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی هم در این نشست گفت: قوانین و مقرراتی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر تنظیم می شود باید ضمن ایجاد فضای رقابتی منافع کسب و کار را هم تامین کند.
‌‎جاویدنیا ادامه داد: امیدواریم با امضای تفاهم نامه هایی در این زمینه با چندگانگی مواجه نباشیم.

در حاشیه این نشست وحيد فرهمند معاون حقوقی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضاى مجازى گفت:
مطالعه تنظیم‌گرهای جهانى نشان می دهد که چند موضوع پیش فرض را در دستور کار قرار داده اند و بعد به دنبال راه حل آن رفته اند.
فرهمند گفت: برای مثال یکی از موضوعات پیش رو بحث حقوق مالکیت فکری است که امروز یکی از مهمترین دغدغه‌های تنظیم‌گرها شناخته شده است. و به این سمت حرکت کرده اند که از حقوق مالکیت فکری حمایت کنند.
وی خاطرنشان کرد: اروپایی ها بعد از چند اتفاق خاص در حوزه تنظیم‌گری به این موضوع رسیدند که باید به حفاظت و صیانت داده‌ها توجه ویژه اى داشته باشند و حقوق افراد نسبت به داده های شان را مهم قلمداد کنند. ضمن اینکه باید نگاه می‌کردند که پلتفرم ها و سرویس ها چقدر از اطلاعات کاربران را به درستی استفاده و از آن حفاظت می‌كنند.
فرهمند در ادامه مباحث ساماندهی آی پی ها، حقوق مالکیت فکری، حقوق دیتا پروژکشن‌ها، مقررات تولید محتوا، رقابت، نحوه درآمدهای مالی و تامین مالی رسانه ها و تبلیغات در فضای مجازی را از موضوعات و شئون مختلف تنظیم‌گری در سال ۹۸ قلمداد کرد.

در حاشیه این نشست شاهمیرزایی معاون اقتصادی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی گفت که رویکرد سازمان تسهیلگری در کنار تنظیم گری است. در جهت تحقق این امر سازمان بسته های حمایتی برای فعالان و رسانه های دارای مجوز در نظر گرفته است که به مرور عرضه خواهند شد. به عنوان مثال توافقی با صدا و سیما برای ساخت مجموعه برنامه های تلویزیونی با هدف توضیح و معرفی فعالیت ها، نوآوری ها، و تولیدات فعالان حوزه مجازی حاصل شده است.

‌‎در پایان این نشست نیز، فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر با مسئولان به پرسش و پاسخ پرداختند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها