بزرگ‌ترین موفقیت سیاهپوستان در تاریخ آمریکا

یکی از جالب‌ترین و از طرفی بزرگ‌ترین موفقیت سیاهپوستان در تاریخ آمریکا ماجرایی است که بعد‌ها به نام

بزرگ‌ترین موفقیت سیاهپوستان در تاریخ آمریکا

تاریخ ایالات متحده برای رسیدن وضعیت فعلی و رفع تبعیض‌های شدید نسبت به رنگین پوستان مسیری پر فراز و نشیب را طی کرده است. یکی از مهمترین گام‌های موفقیت سیاهپوستان برای حذف تبعیض‌ها ورود دانش آموزان سیاهپوست به مدارس ویژه سفیدپوستان بود.

در سال ۱۹۵۷، یک گروه متشکل از نه دانش آموز سیاه پوست وارد دبیرستان ویژه سفیدپوستان در آرکانزاس شدند. آن‌ها اولین دانش آموزان سیاه پوستی بودند که به مدرسه سفیدپوستان وارد می‌شدند. این گروه به عنوان لیتل راک ناین شناخته شدند و در روز اول مدرسه، آن‌ها جمعیتی از معترضین عصبانی به سمت آن‌ها فریاد می‌زدند. به عبارتی دقیق‌تر جمعیت معترض به لطف گارد ملی کنترل شده بودند و در غیر این صورت ممکن بود اتفاقاتی خطرناک رخ دهد.

در این میان یکی از دانش آموزان به نام الیزابت اکفورد به خاطر عکس‌هایی که از وی در روزنامه منتشر شد بسیار محبوب و مشهور شد. او در این عکس‌ها دانش آموزی ۱۵ ساله بود که تلاش می‌کرد به مدرسه برود. آن هم در حالی که از همه طرف مورد فحاشی و خشونت بود.

دبیرستان مرکزی لیتل راک در سال ۱۹۵۴ با حکم عالی دادگاه توجیه شد که جدا شدن کودکان سیاه و سفید رفتاری اشتباه است، اما این روند تا سال ۱۹۵۷ که عملا نخستین گروه از دانش آموزان سیاه پوست وارد مدرسه شدند قطعی نشد. برخی از مقامات دولتی عملا با حکم دادگاه عالی، از جمله فرماندار آرکانزاس، مخالفت کردند.

نه دانشجو برنامه ریزی کرده بودند که با هم وارد مدرسه شوند، اما چون خانه اکفورد تلفن نداشت او از بقیه جا ماند و از در جلویی وارد مدرسه شد. همین موضوع باعث شدت گرفتن حملات علیه وی شد. برای دو هفته بعد نه دانش آموز از خانه مطالعه می‌کردند تا این که شهردار لیتل راک، وودرو ویلسون مان، از رئیس جمهور وقت ایالات متحده؛ آیزنهاور خواست که نیرو‌های فدرال را برای محافظت از دانش آموزان ارسال کند.

به همین دلیل رئیس جمهور کنترل گارد ملی آرکانزاس را در دست گرفت و سربازان در طول کل سال تحصیلی در آنجا مستقر شدند تا اطمینان حاصل کنند که دانش آموزان سیاهپوست می‌توانند با خیال راحت وارد مدرسه شوند. فرماندار آرکانزاس در سال‌های پس از آن به مبارزه با جداسازی سفیدپوست‌ها و سیاه پوستان ادامه داد.

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها