شوک سياسي؛

شکست مکرون در انتخابات پارلمانی اروپا

پیروزی حیرت آور مارین لوپن و موج ناسیونالیسم و عوام گرایی در اروپای غربی یک شوک سیاسی بزرگ محسوب می شود.

شکست مکرون در انتخابات پارلمانی اروپا

نتایج اولیه از شمارش آراء انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه حکایت از شکست حزب امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دارد.

بر اساس شمارش اولیه جوردن باردلا سرفهرست حزب جبهه ملی خانم مارین لوپن با 24 درصد در صدر قرار گرفته و پس از آن خانم لوآزو سر فهرست حزب جمهوری به پیش امانوئل مکرون با 22 درصد در رتبه بعدی قرار گرفته است.
حزب سبزها (طرفداران محیط زیست) بر خلاف پیش بینی ها با جهش بسیار خوبی با پشت سرگذاشتن احزاب سنتی راست و چپ رتبه سوم را کسب کرده است.

پیروزی پوپولیست ها در فرانسه؛ شوک سیاسی در اروپا
پیروزی احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا شوک سیاسی بزرگی در اروپا به ویژه در اروپای غربی محسوب می شود. بر اساس آخرین نتایج از شمارش آراء انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه؛ حزب اجتماع ملی خانم مارین لوپن با ۲۴/۲۰ در رتبه اول و حزب جمهوری به پیش امانوئل ماکرون (با ائتلاف سه حزب دیگر!) با ۲۲/۴۰ در رتبه دوم و حزب سبز با ۱۲/۷۰ در رده سوم قرار گرفته اند.
حزب جمهوری با ۸/۵ درصد و حزب فرانسه شکست ناپذیر ملانشون با ۶/۲۰ در ردیف چهارم و پنجم قرار گرفته است.
نتایج به دست آمده در انتخابات پارلمانی اروپا شکست آشکار برای امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به حساب می آيد که غیر قابل انکار میباشد.
بحران هفت ماهه اخیر و اعتراضات دامنه دار در فرانسه شرایط رئیس جمهور این کشور و دولت ادوار فیلیپ را با مشکلات جدی تری مواجه خواهد کرد.
به اعتقاد کارشناسان؛ پیروزی حیرت آور مارین لوپن و موج ناسیونالیسم و عوام گرایی در اروپای غربی یک شوک سیاسی بزرگ محسوب می شود.
خانم لوپن در جریان تبلیغات این انتخابات با توجه به هفت ماه اعتراض جنبش ضد سرمایه داری به سیاست های دولت فرانسه از مکرون خواسته بود در صورت شکست در انتخابات پارلمانی اروپا از قدرت کناره گیری کند.
این انتخابات پس از 7 ماه اعتراضات جنبش ضد سرمایه داری در فرانسه یک رفراندوم برای شخص مکرون محسوب می شود.

درخواست مارین لوپن براي انحلال مجلس فرانسه
مارین لوپن رهبر حزب ضد اروپایی " اجتماع ملی" انحلال مجلس فرانسه را خواستار شد.
به گزارش شبکه فرانس 2 به نقل از TV5 لوپن که حزب اش با کسب نزدیک به 24 درصد آرای فرانسوی ها در انتخابات پارلمان اروپا در روز یکشنبه در راس احزاب و گروه های فرانسوی قرار گرفت، این نتیجه را پیروزی مردم فرانسه دانست و آن را حاوی پیام هایی برای دولت امانوئل مکرون ارزیابی کرد.
لوپن گفت: رای منطقی یا احساسی، رای مردم فرانسه به "اجتماع ملی" رایی برای فرانسه و برای مردم است. این رای خشنود کننده و حتی برای کشوری که در ماه های قبل در اوج ابهام زندگی کرده، حیاتی است. اعتمادی که امروز فرانسوی ها به ما به عنوان حزب اول کشور ابراز کرده اند و به عنوان جایگزین قدرت در آینده، یک افتخار بزرگ است که مسئولیت آن به عهده ما گذاشته شده است. با توجه به سیلي دموکراتیکی که امروز قدرت حاکمه دریافت کرد، این به عهده رئیس جمهور است که از این رای نفی درس بگیرد. وی تمام وزن و اعتبار ریاست جمهوری اش را در این انتخابات قرار داد و انتخابات امروز را به یک همه پرسی درباره سیاست اش و درباره شخصیت اش تبدیل کرد. بر این اساس به نظر من حداقل کاری که باید بکند این است که مجلس ملی را منحل نماید و یک شیوه رای دهی دموکراتیک تر که بتواند به شکل مناسبی افکار واقعی مردم فرانسه را نمایندگی کند، راه اندازی کند.
لوپن در ادامه با اشاره به قرار گرفتن " اجتماع ملی" بالاتر از ائتلاف نزدیک به رئیس جمهور "جمهوری در حرکت /مردم" تصریح کرد این شرایط به صورتی پایدار تعیین کننده سرنوشت انتخابات در سال های بعدی در سطوح شوراها، مجلس و ریاست جمهوری خواهد بود.
خاطرنشان می شود " اجتماع ملی" که در سال 2018 جایگزین حزب تاریخی راست گرای ضد اتحادیه اروپایی " جبهه ملی" شده است بین 22 تا 24 کرسی را در مجلس اروپا به دست آورده است. پیروزی این حزب در انتخابات اروپایی از گرایش ضد اروپایی بخش قابل توجهی از مردم فرانسه حکایت می کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها