رازهایی از فعالیت لابی‌های سعودی در آمریکا

یک روزنامه آمریکایی بخش‌هایی از فعالیت‌های ریاض را در تاثیرگذاری بر مراکز تصمیم‌گیری آمریکا افشا کرد.

رازهایی از فعالیت لابی‌های سعودی در آمریکا

با وجود جنایاتی که عربستان در کشوری همچون یمن مرتکب می‌شود، قتل روزنامه‌نگار مخالف در کنسولگری عربستان در استانبول و نقش غیرقابل انکار این کشور در هدایت فکری و حتی مالی و نظامی از گروه‌های تروریستی در سطح جهان، این پرسش مطرح می‌شود که چرا واشنگتن همچنان از سعودی‌ها حمایت می‌کند و طرح‌های محکومیت این کشور یا کاهش سطح همکاری با ریاض ناگهان مسکوت نگه داشته می‌شود؟

روزنامه واشنگتن‌پست طی گزارشی که چندی پیش منتشر شد، به جنبه‌هایی از این نفوذ پرداخت.

این روزنامه با استناد به گزارش موسسه «ابتکار شفافیت در امور خارجی» نوشت: چندین شرکت که در قالب قانون ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی در آمریکا به ثبت رسیده‌اند اعلام کرده‌اند از 2017 تا 2018 بیش از 40 میلیون دلار پول از عربستان سعودی به آنها رسیده است.

در حالی که بر اساس آمار موجود، گروه‌های فشار سعودی بیش از چهار هزار بار با اعضای کنگره، اعضای دولت آمریکا، مراکز فکری و پژوهشی و رسانه‌های این کشور تماس برقرار کرده‌اند.

این گزارش تاکید می‌کند: محور اصلی تمامی این تماس‌ها حول حفظ استمرار فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان و مقابله با هر تلاشی در کنگره برای پایان دادن به حمایت آمریکا از ریاض در جنگ یمن بود.

در بخش دیگری از گزارش آمده است: گروه‌های فشار، وکلا، حقوقدانان و موسسات روابط عمومی که به نفع عربستان فعالیت می‌کنند، اعلام کرده‌اند دولت عربستان بیش از چهار و نیم میلیون دلار در این فعالیت‌ها مشارکت مالی داشته که از ترامپ تا اعضای کنگره، کسی از این امر بی‌نصیب نمانده است.

این کمک‌های مالی اکثراً برای اعضای کنگره و بابت گفت‌وگو درباره مساله حمایت آمریکا از جنگ یمن تقدیم شده و حتی انجام این کار تا روز رای‌گیری هم ادامه یافته است.

منبع: اعتمادآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها