خبرفوری داستان پرحاشیه افزایش حقوق کارمندان را بررسی می‎کند؛

عضو کمیسیون اصل 90 : تاکید مجلس بر اجرای قانون است/ دلایل دولت درباره عدم داشتن منابع و اعتبارات قابل توجیه نیست

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از همه بسترهای لازم برای اجرایی شدن مصوبه افزایش حقوق‎ها استفاده خواهد کرد ،چرا که توجیه دولت درباره کمبود اعتبارات در این راستا توجیه ندارد.

عضو کمیسیون اصل 90 : تاکید مجلس بر اجرای قانون است/ دلایل دولت درباره عدم داشتن منابع و اعتبارات قابل توجیه نیست

به گزارش خبر فوری در سال گذشته با افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات، قدرت خرید مردم به خصوص حقوق بگیران به شدت کاهش یافت و دولت برای جبران این کاهش قدرت خرید وعده داد که حقوق را به میزان ۲۰ درصد برای سال ۱۳۹۸ افزایش دهد. این موضوع برای اولین بار رسما در بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۸ که اوایل آبان ماه توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، اعلام گردید. افزایش ۲۰ درصدی حقوق، سپس در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ گنجانده شد.این افزایش یکسان حقوق برای کارکنان، در مجلس با انتقادات جدی رو به رو شد و برخی نمایندگان به مخالفت با آن پرداختند. از جمله این مخالفان، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی مجلس بود. وی طی مصاحبه‌ای در ۹ اسفند ۱۳۹۷ در این باره گفت: براساس مصوبه، کسی که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌گیرد، ۲۵۰ هزار تومان افزایش حقوق دارد و کسی که ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، ۴ میلیون حقوقش افزایش پیدا خواهد کرد. وی افزود: این درست نیست که میزان افزایش حقوق یک مدیر با حقوق ۲۰ میلیون تومانی ۴ میلیون تومان باشد، اما یک کارمند با حقوق یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فقط ۲۵۰ هزار تومان حقوقش افزایش پیدا کند و این اقدام کشور ناعادلانه است.

سرانجام بعد از کشمکش‌های فراوان، در جلسه روز شنبه مورخه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ مجلس، ماجرای افزایش حقوق ۲۰ درصد برای تمامی کارمندان دولت منتفی شد و مجلس تصویب کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۸ حقوق ثابت برای همه حقوق بگیران به میزان ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد و علاوه بر این، تصمیم گرفته شد که دولت حقوق‌ها را تا ده درصد افزایش دهد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این مصوبه مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس گفت که دولت نمی‌تواند مصوبه خانه ملت درباره افزایش حقوق به میزان ۴۰۰ هزارتومان اجرایی کند.

همچنین حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه دیگری در ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ضمن اعلام اینکه روش افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده مورد تأیید دولت نیست، گفت: دولت در ارتباط با تصویب مصوبه‌ای که به تأیید مجلس رسید دو اشکال اساسی شکلی و حقوقی دارد.

حمیدرضا حاجی بابایی نیز در واکنش به این مصاحبه رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورخه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی زمانی که موضوعی در مجلس به تصویب برسد در صورتی قابل اصلاح بوده که آن مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شود، لذا شورای نگهبان هیچ ایرادی به تبصره ۱۲ نگرفته است و افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان لشکری و کشوری دولت از سوی شورای نگهبان تأیید شده است، بنابراین هرگونه مذاکره بین مجلس و دولت که بخواهد مصوبه افزایش حقوق‌ها را تغییر دهد قطعاً منتفی است.

وی با اشاره به اینکه نوبخت عنوان کرده ۳۲ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق‌ها در نظر گرفته شده است، ادامه داد: مجلس در این رقم با رئیس سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظر دارد، چون بودجه افزایش حقوق‌ها ۳۸.۹ هزار میلیارد تومان است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ با اشاره به اینکه ایراد‌های لایحه بودجه ۹۸ به مجلس اعلام شده است، گفت: این شورا ایراد قانونی و شرعی به افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی نگرفت.

به هر صورت، موضوع افزایش حقوق کارکنان به صورتی که مجلس در نظر گرفته بود مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و به نوعی مهر تأیید بر اجرای آن زده شد، اما با آغاز سال ۱۳۹۸، دوباره این موضوع با یک اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه به صدر اخبار بازگشت و با عدم اجرایی شدن این مصوبه از سوی دولت بازهم چالش مجلس و دولت درباره این مصوبه شدت گرفت.

ولی داداشی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره عدم اجرایی شدن مصوبه مجلس در راستای افزایش حقوق 400 هزارتومان کارمندان دولت اظهارکرد: شکایت متعددی درباره این موضوع از سوی کارمندانی که در ارگان‎‌های مختلف مشغول به کار هستند به ما واصل شده است.

وی افزود: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که به تصویب و تایید شورای نگهبان نیز رسیده است دولت موظف است که در راستای افزایش حقوق کارمندان اقدام کند ولی متاسفانه این روند تا به امروز اجرای نشده است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عدم اجرای مصوبه قانونی افزایش حقوق کارمندان از سوی دولت خلاف قانون است، تصریح کرد: اگر این مصوبه اجرایی نشود بدون شک مجلس شورای اسلامی از طریق کمیسیون اصل 90 به این ماجرا ورود پیدا خواهد کرد،چرا که باتوجه به حجم گزارش‎ها و شکایت‎های ارسالی مردم امکان بررسی این موضوع از سوی مجلس وجود دارد.

داداشی خاطرنشان کرد: مجلس باتوجه به وضعیت اقتصادی که در کشورمان حاکم است در روند بررسی لایحه بودجه سال 98 در راستای افزایش حقوق کارمندان تمامی دستگاه‎های دولت مصوب قانونی را تصویب کرد.

وی تاکید کرد: در وضعیت فعلی و با توجه به بررسی‎هایی که از سوی ما صورت گرفته است هیچ‎کدام از نهادهای دولتی بعد از گذشت 2 ماه از سال 98 مشمول دریافت این افزایش حقوق نشدند و متاسفانه صدای اعتراض مردم نیز نتوانسته است در این راستا مثمرثمر باشد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعتبارات لازم برای افزایش حقوق کارمندان در سال 98 در ردیف بودجه قرار داده شده است، گفت: دولت به هیچ عنوان نمی‎تواند مصوبات مجلس را تغییر دهد که متاسفانه بعضا ما شاهد این موضوع هستیم که این روند بدون شک در جهت تضعیف جایگاه مجلس تاثیرگذار است و ما به راحتی از آن گذر نمی‎کنیم.

داداشی اظهارکرد: نمایندگان مجلس در راستای برپایی عدالت و حمایت از حقوق مردم تمام تلاش خود را به کاربستند از این رو قطعا ما با استفاده از ابزارهای نظارتی تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این مصوبه به کار خواهیم بست.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • مستمری محسن شهبازی
    0

    با عرض سلام.آخه من نمیدونم این چ قانونی ک من شوهرم در سن ۳۹ سالگی در شرایطی ک بچه هام کوچیک بودن بر اثر سرطان در آزرماه هنگام کار ک از دنیا رفته باید حقوق ۲۰ سال خدمتو بگیریم .اون ک دست خودش نبوده یا ک خودش نخواسته ک باز نشست بشه .تو را ب قران عادلانه تصمیم بگیرید ونگذارید حق یتیمان پایمال بشه

  • مجید
    0

    از قبل عید این بازیه افزایش حقوق کارمندان رو شروع کردند حالا که چند ماه گذشته ما که کارمند رسمی دولت در شرکت نفت هستیم فقط ۱۸ تا ۲۰ درصد اضافه شده آخه با افزایش ۲۹۰ هزار تومنی حقوق من چیکار کنم واقعا که ......

  • عبدالله سبحانی
    0

    درموردبازنشستگان آیا مصوبه مجلس اجراء میشودچون متأسفانه دولت بنای مخالفت بامجلس رادرپیش گرفته

  • شهلا موحد
    0

    خدالعنت کنه این نوبختوفقط فکرمدیراس وفکرماکارمندانی که به زحمت زندگیمونوباهزاربدبختی می گذرانیم نیست واقعابااین همه گرونی وتورم ماچه کنیم آیاکسی صدای مارامی شنود

  • یک حقوق بگیر
    0

    دولتی که تمام تلاشش در ایجادنارضایتی در کشور و جلب رضایت آمریکاو غرب است هرگز در این ۶ سال گامی در جهت آسایش ملت برنداشته و نخواهدداشت مجلس مان هم باآن سلفی حقارت و وکیل الدوله هاش فقط بفکر خودشان و تحقیرملت هستندودرخدمت دولت سیب و گلابی باغ برجام حسن فریدون

  • مذاكره
    0

    چرا مجلس در كار دولت دخالت مي كنه . قانون هست ديگر نيازي نيست باز دخالت كنه خود دولت مي دونه . بهتره مجلس در كارهايي كه ايران بسوي جنگ در خليج فارس نفرسته بحث كنه . كشور داره اقتصادش ويران مي شه و توان پرداخت حقوق نيست دائم دخالت مي كنه راست مي گي بيائيد بنشينيد ببينيد چرا برجام پر شد . چرا مجلس توان دخالت در اساسي ترين موضوع كه مي تونه جنگي وحشتناك بياره دخالت نمي كنه . چرا اختيارات دولت زياد نمي كنه . چن دولت در دولت هست . چرا مجلس مذاكره يا عدم مذاكره را بحث نمي كنه . داره سيل مياد مجلس تازه مي گه . سيل ادم خيس مي كنه نه عزيزم سيل ويرانگر هست. مجلس خودشو زده كوچه علي چپ . نه انگار هر روز 10درصد تورم افزايش پيدا مي كنه . بجاي درمان . رفته سراق گول زنك بچه . تنها كشور نفت و گاز آسيا بايد نفت گاز بفروش تا بحث خارج شدن دولت از قانون زده شه . اگر دخالت نشه و خواسته ها ملت و مشكلات امروز ملت بحث نشه ديگر بار جنگ شروع خواهد شد

  • سید محمد شیخ الاسلامی
    0

    با سلام. چرا قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان آموزش وپرورش اجرا نمیشود

  • آقازده کارمنددادگستری
    0

    این چه قانونی که بازنشستگان باسی سال سابغه فقط افزایش حقوق بهشون تعلق میگیره من چه گناهی کردم که شوهرم بابیست وشش سال سابغه فوت کرده الان بای پسر دانشجوویپسربیکاربااین گرونی وتورم چه کنم حتی دوسال یارانمون هم قطع شده شماروبه قران به دادم برسین........

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها