فنلاند خوشبخت‌ ترین کشور جهان، لبنان و افغانستان در رتبه آخر

فنلاند برای پنجمین سال متوالی از سوی یک نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد به عنوان «خوشبخت‌ ترین کشور جهان» انتخاب شد.

فنلاند خوشبخت‌ ترین کشور جهان، لبنان و افغانستان در رتبه آخر

بر اساس گزارش سالانه شبکه راه‌کارهای توسعه پایدار، نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد، در این رتبه‌بندی لبنان و افغانستان دو جایگاه پایانی را به خود اختصاص داده‌اند و فرانسه به بهترین رتبه خود طی سال‌های اخیر دست پیدا کرده است.

این کشور اسکاندیناوی که ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد از ۱۰ امتیاز ممکن ۷.۸۲ امتیاز کسب کرده و بالاتر از کشورهای دانمارک، ایسلند، سوئیس و هلند، در صدر رده بندی گزارش رضایت جهانی قرار دارد.

ایران در این گزارش پس از کشور جنگ‌زده مالی و بالاتر از اوگاندا و لیبریا در رده ۱۱۶ قرار دارد.

فرانس‌پرس در خبری که به این گزارش اختصاص داده، یادآور می‌شود که پنج رتبه بالای این رده‌بندی معمولا بدون تغییر است و تحت انحصار کشورهای اروپایی، به خصوص کشورهای شمال اروپا قرار دارد.

بر اساس گزارش رضایت جهانی که از ۱۰ سال پیش تاکنون هر سال با حمایت سازمان ملل متحد در روز هجدهم مارس منتشر می‌شود لبنان، ونزوئلا و افغانستان بیشترین سقوط را در رتبه‌بندی خوشبخت‌ترین یا شادترین کشور جهان داشته‌اند.

در مقابل صربستان، بلغارستان و رومانی، سه کشوری هستند که از لحاظ شاخصه‌های سنجش خوشبختی یا شادی پیشرفت‌های قابل توجهی در این رتبه بندی داشته‌اند.

لبنان که کماکان با ناآرامی‌ و بحران حاد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند با کسب ۲.۹۵ امتیاز پایین‌تر از زیمبابوه و یک پله بالاتر از افغانستان در رده ما قبل آخر این رده‌بندی قرار گرفته است.

افغانستان با شرایط سخت ناشی از تداوم درگیری‌ها و در نهایت حاکمیت گروه شبه‌نظامی طالبان بر این کشور همانطور که انتظار آن می‌رفت با کسب ۲.۴۰ امتیاز از ۱۰ امتیاز ممکن امسال نیز در رتبه آخر این رده بندی جای دارد.

این گزارش از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت منظم هر سال منتشر می‌شود و در آن نتایج نظرسنجی‌های موسسه گالوپ از شهروندان در باره میزان شادی و خوشبختی آنها با نرخ تولید ناخالص داخلی و نیز ارزیابی سطح همبستگی، ‌آزادی‌های فردی و میزان فساد حاکم بر کشورها مقایسه می‌شود تا در جمع‌بندی و معدل گیری نهایی به یک امتیاز کلی منتهی شود.

بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته بین حدود ۱۵۰ کشور جهان، آلمان و کانادا هر کدام یک رتبه نزول کردند و بالاتر از ایالات متحده به ترتیب در رده‌های ۱۴ و پانزدهم قرار گرفتند.

آمریکا در این رتبه بندی در عوض با سه پله صعود نسبت به سال گذشته در رده شانزدهم جای گرفته است. فرانسه در میان خوشبخت‌ترین کشورهای جهان با یک پله صعود به رده بیستم رسید که بهترین جایگاه این کشور طی ده‌ ساله گذشته محسوب می‌شود.

بریتانیا اما بدون تغییر نسبت به سال گذشته کماکان در رده هفدهم خوشبخت‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. در میان دیگر قدرت‌های بزرگ، برزیل با سه پله سقوط در جایگاه سی و هشتم و ژاپن با دو پله صعود به رده پنجاه و چهارم دست یافته است.

جایگاه روسیه در این رتبه بندی که پیش از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین تکمیل شده است با ۴ پله سقوط در رده هشتادم قرار دارد.

چین با جهش ۱۲ پله‌ای رتبه ۷۲ را به خود اختصاص داده و هند با سه پله صعود در جایگاه یکصد و سی و ششم خوشبخت‌ترین یا شادترین کشور جهان جای گرفته است.

به اعتقاد جفری ساکس، یکی از تهیه‌کنندگان و نویسندگان گزارش سالانه رضایت جهانی، درسی که از این گزارش می‌توان گرفت و رهبران جهان باید آنرا مد نظر قرار دهند این است که همبستگی اجتماعی، سخاوتمندی میان افراد و صداقت دولت‌ها نقشی حیاتی در احساس رفاه و خوشبختی دارد.

کشورهای اسکاندیناوی از ابتدای انتشار گزارش رضایت جهانی تاکنون همواره جایگاه نخست رتبه‌بندی خوشبخت‌ترین‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

پیش از فنلاند که امسال نیز به این جایگاه دست یافت نروژ در سال ۲۰۱۷ صدر این رده بندی را در اختیار گرفت و دانمارک نیز مدت‌ها شاگرد اول این مطالعه بود.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • ناشناس
    1

    چه فایده . مثل ما به بهشت نمیروند

  • سیدعلی گدا
    1

    ما که منابع نداریم باید آخر باشیم، در عوضش موشک داریم
    موشک نقطه زن

  • قلندرواقعی
    0

    نعره کن ای سرزمین کمونیستی نعره کن نعره کن ای سرزمین کمونیستی نعره کن نعره کن ای سرزمین جان سپردن نعره کن شب اینجا شب شرمندگی پدران شب زاری شب دلمردگی مادران

  • بهار بهار
    0

    رتبه کشورهایی نظیر ایران و افغانستان و سوریه و ونزوئلا و یمن و لبنان و ریمبابوه و اریتره ...با یک شکاف بزرگ پوشانده شده محاسبه شده است و الا خوشبختی نزد مردم ایران داشتن پول برای خرج یک ماه جدا از انگلهای دزد اقلیت است.رتبه ایران اگر اون شکاف لحاظ شود عددی منفی 30 -40 است.

  • حسین
    0

    چشم انداز ایران ۱۴۰۰ هم دیدیم

  • امیر
    0

    کلا چندتاکشورهست که ایران صدوشانزدهمینش شده؟

  • رضا
    0

    با این مدیریت کل مسیولین ایران صددر صد آخری هستش

  • ناشناس
    2

    رتبه خوشبختی (نداشتن غم و غصه و اضطراب و استرس معیشت و زندگی) مردم ایران قبل از انقلاب در مقایسه با برهه زمانی خودش (حدود سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵) خوب بود ولی در حال حاضر متأسفانه به قدری افتضاح است که برخی چاره آن را از روی ناچاری در خودکشی یا مهاجرت ناخواسته جستجو می کنند!!!

  • جلال عامری.اللهم عجل لولیک الفرج
    34

    ملت امام حسینی و امام زمانی ایران زمین شیعی، که ظلم ستیز و عدالتخواه هستند با وجود خباثت دشمنان ظالم خارجی و وطن فروشی عناصر سست عنصر وخودفروخته داخلی امیدوارند و ملت امیدوار خوشبخترین ملت دنیاست علی رغم سختیهای زیاد.
    به امید روزی که ظلم ظالمان توسط این ملت سترگ نابود بشه اونروز خیلی نزدیکه شاید کمتر از چند سال.
    اللهم عجل لولیک الفرج

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      2

      ظالم تر از شماها نیست دیگه نمیتونی تا آخر دنیا پشت این اراجیف پنهان شی! دیگه کار طالبان و شبه طالبانی جواب نمیده حالا بشین تا صبح برای خودت انشا بخون

  • ناشناس
    0

    مسوولین ما که احساس خوشبختی میکنن چطور ما۱۱۶ شدیم

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      توهم درمانی 43 ساله جواب داده!!!

  • ناشناس
    0

    ایران هم، هم ردیف فنلاند است.

  • ناشناس
    3

    فعلا به کاروان های راهیان نور، جمکران و سفرهای زیارتی به عتبات فکر کن بی خیال مابقی اش. اقتصاد مال خر است.

  • ناشناس
    0

    داستان مرغ و تخم مرغ دقیقا و عینا مانند داستان توسعه و امنیت و ثبات است آیا میوه و ثمره توسعه امنیت و ثبات است یا میوه امنیت و ثبات توسعه؟ پیش رفت های دفاعی نظامی خوب است اما مشروط بر اینکه از اصل توسعه پایدار غافل نباشد و الا همان دور تسلسل بیهوده و پر هزینه امپراطوری های ایران از مصر تا پیرانه های قفقاز است که با نسیم و وزش بادی فرو ریختند.

  • قشرمحروم
    1

    بعله فعلا اون چند هزار آقا زاده که در کشورهای اروپایی و آمریکایی و اسکاندیناوی زندگی میکنند جای ما احساس خوشبختی میکنند.ما هم با صف گوشت ومرغ وبرنج وگرونی روزانه وتورم کمر شکن وارابه های مرگ داخلی وکندی اینترنت وصیانت ووعده های روزانه سرخرمن مسولین واختلاس ومافیاودزدی وسرقت وافزایش ده درصدی حقوق روزگار سرمیکنیم ملالی نیست.تازه خوبه که ارزش پول افغانستان و عراق به ترتیب سیصد تومان وهیجده تومان بیشتر ارزشش از پول ما است .احتمالا با ارز ۴۲۰۰تومانی محاسبه شده وگرنه با دلار۳۰هزارتومانی قعر جدول بودیم .جالبتر اینکه چند کشور آخری هم از دوستان ما هستن حکایت دانش آموز تنبل که رفیقش هم تنبل هست.

  • سیاوش سلطان
    2

    خبر فوری فنلاند را بیچاره کردی!!!!🤔😉😂😅🤣🤣
    روسیه بعد اوکراین خیال خوبی داره براش ، جمع جبری کن ، ببین روسیه و اوکراین و فنلاند و لهستان چند میشن ، یه خبر برو

  • به جلال عامری
    0

    فکر کنم ساندیس عقلی برات نذاشته.

  • خخخ
    2

    عوضش ما کلی آخوند خوشبت تو کشورموت داریم که حدف مفت میزنن و پول مفت میکیرن و مفت میخورن و مفت سوار میشن و پول میگیرن که درس بخونن

  • رضا
    0

    در عوض رتبه اول اختلاس و رانت خواری و دروغگوئی را داریم

  • ناشناس
    6

    چرا آمار خود کشی و افسردگی شون منتشر نمیشه

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      آقاي ناشناس : چرا آمار خود کشی و افسردگی و طلاق و اعتياد و فقر و فساد و ... ما منتشر نمیشه؟؟؟

    • ناشناس
      0

      نگران خودکشی اونجاها هستی؟؟ امار داری منتشر کن

  • شادترین شهروند ایران
    0

    مقر مرکزی که این رتبه بندی را انجام داده کجاست
    با موشک نقطه زن بزنیم تا دوره بعد مارا اول کند

  • ناشناس
    0

    در عوض ،در گروگانگیری و تصرف و تخریب سفارتخانه ها رتبه اول را در جهان داریم!!!!!

  • كريم
    0

    تمام تلاش ما اهداف پوتين در منطقه بود كه شكر خدا و تلاش دوستان ايشون به ان رسيديم

  • هوشنگ حسنی قهرمانزاده
    0

    ما که در اداره برق کار میکنیم مشکلی نداریم حداقل ماهی بیست تومان دریافتی داریم. پسرعموم هم دارایی هست همین مقدار دریافتی داره. با کلی چیزهای دیگر. ایران یکی از خوشبخت ترین کشورهاست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دریافتی مخلوط با رشوه!!!

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    غلط کردید.ایران اوله.من هر روز چنچه میزنم و جوجه.اخر هفته میرم سد علی کله دژفول.سالی یه بار میرم سودحل استانبول.ولی کیش خودمون عالیه.من خوشحالم.بچم با پلی استیشن ۴ بازی میکنا و خوشحاله.زنم با طلای اهدایی سپاه شاده و خندان

  • ناشناس
    1

    راضی به همیم مقدار نباشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها