بحران در کیف، طوفان در وین/ مذاکراتی که نگران روزهای آتی است/ آیا حمله پوتین به اوکراین، باعث بر هم خوردن بساط برجام می شود؟

مذاکرات وین منتظر اتفاقات بعدی اوکراین است. در واقع، ما با خوف و رجاء در مورد آینده رو به رو هستیم. اگر بحران اوکراین، وخیم شود، قطعا مذاکرات برجامی آسیب می بیند اما اگر چنین نشود، احتمالا شرایط برجامی تغییری نکند.

بحران در کیف، طوفان در وین/  مذاکراتی که نگران روزهای آتی است/ آیا حمله پوتین به اوکراین، باعث بر هم خوردن بساط برجام می شود؟

به گزارش خبر فوری، با جدی تر شدن بحران اوکراین و پیشروی نیروهای روسیه به قلب کیف بسیاری نگران این هستند که این بحران بر شرایط مذاکرات هسته ای ایران در وین نیز تاثیر بگذارد.

روس ها در مذاکرات جدید وین نقشی جدی داشته اند و به خصوص توییت های روزانه اولیانوف در مورد روند مثبت مذاکرات و فعالیت بیش از حدش مدتی سوژه رسانه های داخلی بود. از طرفی، در این مدت، به جز نماینده روسیه در وین، هم طرف غربی و هم مقامات ایران تاکید کرده اند که مذاکرات در مرحله پایانی خود قرار دارد و به زودی احیای برجام رسما اعلام می شود. این خبرها به حدی جدی بوده که حتی هاآرتص اسرائیل نیز اعلام کرده توافق تا چند هفته دیگر نهایی می شود و رژیم صهیونیستی نیز هیچ کاری برای توقف این توافق نمی تواند انجام دهد (اینجا بخوانید).

با این حال، جنگ و بحران اوکراین بسیاری را نگران کرده که روسیه ناگهان دست از مذاکرات هسته ای بردارد و یا آن شور و شوقی را که در روزهای نخست مذاکرات داشت، نداشته باشد. برخی شواهد گویای این است که نگرانی و ترس ناظران از این ماجرا بی جهت نیست. روسیه در مذاکرات جدید وین رسما میانجی و واسطه آمریکا و ایران بوده است. با افزایش تنش بین آمریکا و روسیه و اعمال تحریم های شدید واشنگتن علیه مسکو، ممکن است این روابط به سرعت تیره شده و اولیانوف دیگر نتواند به عنوان یک واسطه فعالیت کند. از طرف دیگر، ممکن است برخی استدلال کنند که روسیه قبل از حمله به اوکراین قصد داشت از نفوذش بر مساله برجام و رابطه خوب با ایران استفاده کرده و از غرب و ناتو امتیاز بگیرد اما حالا با آغاز جنگ بالعکس، دوست دارد تنش با ایران همچنان وجود داشته باشد تا کمی فشار از روی مسکو کم شود و به تهران انتقال یابد.

بسیاری معتقدند این نگاه بدبینانه است و روسیه بارها نشان داده قصد ندارد مساله مرزی با اوکراین و تنش با ناتو را با برجام خلط کند (همانطور که در بحران سال 2014 نشان داد).

به طور کلی، سه نظر و نگاه در مورد تاثیر بحران اوکراین بر برجام وجود دارد:

الف. نگاه بدبینانه ( که معتقد است روسیه دیگر علاقه ای به برجام نخواهد داشت و بحران اوکراین تاثیر به شدت منفی بر توافق هسته ای خواهد گذاشت).

ب. نگاه خوشبینانه (که معتقد است روسیه همچنان به برجام علاقه مند خواهد بود و بحران اوکراین تاثیری بر توافق هسته ای نخواهد داشت).

ج. نگاه میانی (که معتقد است همه چیز بستگی به شرایط مختلف از جمله شدت بحران اوکراین، فاصله تا توافق نهایی در وین، میزان موضوعات مورد اختلاف، اراده ی ایران و آمریکا و... دارد).

نگاه بدبینانه؛ پوتین سر ایران کلاه گذاشت

حشمت فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دوره دهم  یکی از  طرفداران دیدگاه بدبینانه است. فلاحت پیشه در گفت و گو با پایگاه دیپلماسی ایرانی گفت: با خدعه روس ها تا امروز برجام و مذاکرات وین به نتیجه نرسید تا این مذاکرات به عنوان یک کارت برنده در اختیار روسیه قرار بگیرد.

فلاحت پیشه در توضیح دیدگاه خود گفت: با آغاز جنگ در اوکراین، روسیه برای موازنه سازی علاوه بر ورود به خاک اوکراین تمام برگ های دیگر من جمله پرونده مذاکرات هسته‌ای در وین را هم در راستای منافع خود به کار خواهد گرفت تا این موازنه سازی انجام شود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: از پنج شنبه هم که پوتین جنگ در اوکراین را آغاز کرد یقین بدانید که کرملین نگاه دیگری به مذاکرات وین خواهد داشت... در این راستا تمام توییت های اولیانوف مبنی بر اینکه به زودی توافق در وین حاصل می شود، دروغ بود.

نگاه خوشبینانه؛ مسیر وین از کیف نمی‌گذرد

کوروش احمدی دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل برعکس حشمت الله فلاحت پیشه از دیدگاه خوشبینانه طرفداری می کند و معتقد است بحران اوکراین تاثیری بر وین نخواهد داشت. احمدی در گفتگو با پایگاه خبری انتخاب گفت: مذاکرات برجام کانال خاص خودش را دارد و امریکا و روسیه هم چندین بار گفته ‌اند که مشترکات و اشتراکات منافعی در مورد برجام و برنامه هسته‌ ای ایران دارند و می ‌خواهند در این مورد با هم همکاری کنند. کمااینکه این موضوع را لاوروف و بلینکن در حاشیه اجلاس گروه 20 و نیز در ملاقاتشان در ژنو مورد تاکید قرار دادند.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: به نظر نمی‌ آید که روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که در این مذاکرات دخالت دارد، بخواهد به خاطر بحران اوکراین مواضع خود را تغییر دهد. در مارس 2014 یعنی در شرایطی که مذاکرات برجام با جدیت در جریان بود، بحران مشابهی به شکل حمله روسیه به اوکراین رخ داد، اما تاثیر محسوسی بر مذاکرات برجام نگذاشت؛ چرا که روسیه مواضع مشخص و در مواردی اشتراک منافع مشخصی با دیگران دارد. بعلاوه، روسیه به عنوان یکی از طرفین مذاکره می داند که دو طرف اصلی در این مذاکرات ایران و آمریکا  هستند و مواضع مسکو هر چه باشد، نمی تواند تاثیر تعیین کننده ای بر مذاکرات داشته باشد.

نگاه میانی؛ شرایط را بسنجید

رضا نصری، کارشناس مسائل بین الملل از نگاهی میانی سخن می گوید. او در گفت و گو با ایسنا تاکید کرد: اینکه بحران اوکراین چه تاثیری بر مذاکرات وین دارد به دو عامل بستگی دارد:‌ یکی اینکه مذاکرات وین هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ یعنی اگر مذاکره به مراحل نهایی خود رسیده، احتمال اینکه بحران اوکراین بر آن تاثیر نگذارد بیشتر است. اما اگر هنوز مسائل جدی و زمان‌بری باقی‌مانده، احتمال اینکه طرفین غربی و روسی در بلندمدت بر سر آن‌ها توافق کنند کم‌تر است. دوم اینکه بحران اوکراین چقدر عمق و شدت پیدا کند. اگر بحران اوکراین به فجایع انسانی، برخورد نظامی میان نیروهای غربی و روسی یا حادثه مهمی منجر شود، احتمال همکاری طرفین در وین کم‌تر خواهد شد.

نصری با بیان این که در این راستا،‌ موضع ایران در این بحران از اهمیت خاصی برخوردار است. اظهار کرد: در واقع، به قول انگلیسی ‌زبان‌ ها ایران «بین یک سنگ و یک جسم سخت گیر کرده است»! نه صلاح است همسایه لجام‌ گسیخته را برنجاند، نه با حمایت بی قید و شرط از او برای خود در حین مذاکرات هزینه بتراشد. در اصل،‌ باید ایران موضعی اتخاذ کند که از یک سو ملاحظات متضاد روسیه و اوکراین را در نظر داشته باشد، و از سوی دیگر بر منافع راهبردی، سیاسی و اقتصادی ایران نیز لطمه نزند.

خوف و رجاء ناظران در مورد وین

آنطور که در بررسی نگاه میانی دیدیم، اکنون مذاکرات وین منتظر اتفاقات بعدی اوکراین است. در واقع، ما با خوف و رجاء در مورد آینده رو به رو هستیم. به عبارتی، اگر تنش میان غرب و روسیه در اوکراین از سطح کنترل ‌شده فعلی خارج نشود می توان گفت ایران علاقه خواهد داشت هر چه سریعتر مساله برجام حل شود چرا که بحران اوکراین به نوعی  ایران را در آستانه دستیابی به درآمدی قابل توجه قرار خواهد داد. هم اکنون قیمت نفت در حال افزایش عجیب و غریبی است و برداشته شدن تحریم های نفتی ایران، می تواند درآمد زیادی را روانه تهران کند.

اما همزمان اگر دعوای روسیه و غرب شدت گرفته و مذاکرات وین هم به سرعت به نتیجه نرسد، شرایط ممکن است تغییر کند و ادامه مذاکرات دشوار شود. بحران در سطح بالا (مثل جنگ مستقیم روسیه و غرب) به هیچ وجه به نفع مذاکرات برجامی نیست. آنطور که برخی معتقدند در چنین شرایطی روسیه ممکن است ایران هسته ای را بیشتر دوست داشته باشد چرا که می تواند آن را در جبهه متحد خود ببیند و یا حداقل تنش را از مرزهای خود دور کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • ایرانی
    35

    اتفاقا نه درقالب برجام بلکه بدون برجام دنیای غرب برای نفت وگاز ایران با حذف تدریجی وتحریم روسیه لح لح می‌زند. من اگر جای ایران بودم به وین نمی‌رفتم بلکه بایست آنها برای پابوس ایران بیایند. بگذارید چند روز بگذرد.

    نظرات شما -
    • فاطمه
      3

      توهم بشین تا بیان

  • پدر بزرگ ،
    2

    برادر روسيه اجازه صدور نفت وگاز به اروپا را به ايران نمى دهد ودر طول تاريخ نشان داده كه هميشه ازايران بعنوان ابزارى براى رسيدن به منافع خود استفاده كرده ،عجيب است كه مسؤلان ايران روسيه را واسطه قرارداده اند در برجام آيا واقعا روسيه از منافع ايران دفاع ميكند بعيد است ،رهبران ما چه جواب تاريخ را در آينده خواهند داد وجواب نسلهاى آينده بالاخره همه چيز روشن ميشود ،ماه پشت ابر

    نظرات شما -
    • ایرانی
      15

      فکر میکنی دلیل اصلی ملاقات پوتین با رئیسی چه بود تو بازار گاز را با خط انتقالی خودم به ایران دست بگیر ولی نزار آمریکا با گاز مایع جایگزین شود.

  • سیاوش سلطان
    25

    فلاکت پیشه زیرخاکی رو از کجا پیدا کردید؟!!!
    تحلیل های دوزاری فقط آبروی خبر فوری را می برد
    اروپا و آمریکا طبق فرضیات مسخره شما باید تمایل بیشتری با امتیازات بیشتر ایران را راضی و ضربه سنگینی به روسیه بزنند
    اما قضیه فرضیات پنهانی دارد که اصل برجام غیرقانونی است ، اگر به جای گریه روی قبر ختای به فکر بی خیالی برجام و پیشرفت داخلی قلم می زدید نتیجه بهتری می گرفتید
    آمریکا به ایران نیاز دارد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      به گمانم دم نزنی، سنگین تری.

    • ایران زمین
      0

      نشان دادید شما هم از کاسبان تحریم هستید

  • کيان
    1

    تنها راه نجات برجام و قت خریدن این است که ایران با آمریکا مستقیما وارد مذاکره شوند و دست خرمگسانی همچون روسیه و غرب از امتیازگیری و بازی دادن ایران کوتاه بشه که به نظر نماید امیر ساده لوهیان و آقای رئیسی چنین جرأتی در برابر نظامیان بخور بخواب داشته باشن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دایی یه سریها عروسک خیمه شب بازی شدن کاراز جاهای دیگه دستور میگیره

  • یاغچی ابادی
    0

    مسئولین کشور مامتاسفانه متخصص فرصت سوزی هستند ،طی این مدت ۴۳سال مگر کم فرصتهای طلایی برای رهایی از تنگنا وگسترش روابط سیاسی اقتصادی ،فرصتهای صدور انرژی ،ترانزیت ،ایجاد زیرساختهابوجود آمده است که متاسفانه با در پیش گرفتن سیاستهای غلط خارجی و داخلی همه این فرصت‌ها از دست رفته مطمئنا اینبار هم بهره‌ای از این فرصت برده نخواهد شد

  • اسدی
    1

    اتفاقا نباید کوچکترین شکی کردکه روس ها بیشتر از امریکا و اروپا خواستار ایران فاقد انرژی هسته ای هستند چون اولا نمی خواهند همسایه قدرتمند داشته باشند ثانیا روس ها به دنبال ایرانی ضعیف و وابسته به بلوک شرق اند سوما فرمانبردار صهیونیست ها هستند لذا برجام را به سر انحام می رسانند ودر این راستا هیچ اهمالی نخواهند داشت .

  • صدا و سیما و حاج حسین کیهان
    0

    دولت اوکراین دقایقی پیش فرمان حمله همه جانبه به روسیه صادر کرد

  • ارش
    10

    بدبخت اردوغان که بیش از حد به امریکا اویزان شده،فقط کافیه امریکا دست این دیکتاتور را ول کند،انچنان زمین میخورد که پاهاش میره توی شکمش

  • دادا
    0

    ایران چرا از امریکا میترسد وچرا مستقیم وارد مذاکره نمیشود و چرا روسها واسطه ایران در برجام بشود در دنیا هیچ کس دوست ایران نیست تمام کشورها دشمن ایران هستند چون بفکر منافع خود هستند باور کنید چندماهی نمیکشد سوریه هم دشمن ایران میشود عراق که خودش را کشیده کنار به هرکشوری خدمت میکنیم اخرش دشمن ما میشوند پس چرا بفکر کشورمان و بفکر ملت کشورمان نباشیم هسته ای را ببرید بالای 90 درصد انوقت امریکا سینه خیز میاد بطرف ایران از چی میترسید تکیه گاه شما ملت است نه روسیه و چین

  • سانسورچی
    2

    باز هم منفی و مثبتهاتون درجایی که به نفعتان است ۴ تا ۴تا اضافه میشود

  • دادا
    0

    برجام از اولین روز بهم خورده ولی مذاکره کنندگان ما عقل درست حسابی ندارند و یا ملت را بی عقل حساب کردند چه برجامی همه اش یک حقه سیاسی است ارزانی و تورم دست دولت است اگه یک کمی عرضه داشته باشند ملت راحت زندگی میکنند ولی نمیخواهند

  • فواد ری
    2

    اصولگرایان که این همه از مضرات وبدبختی های برجام ناله می کنید ودیشب اخبار بیست وسی از درس عبرت گرفتن از خلع سلاح اتمی اکراین می گفت حالا که همه قدرت شش دانگ دراختیار شماست پس چرا برای اجرای برجام این قدر له له می زنید!؟ الان که بهانه منطقی وقانونی هم دارید که چون غرب و امریکا به تعهداتش عمل نکرده ایران هم از برجام خارج می شود . از طرفی به حمدالله از زمان دولت روحانی به غنی سازی ۶۰ درصدی رسیده اید پس چرا اتوبوسی وچهل نفره به استقبال برجامی رفته اید که قرار بود ان را اتش بزنید شما اصولگرایان پر سروصدا و هیاهو !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

  • ایرانیما
    1

    ما با آخوندهای فیضیه دانشگاه امام صادق که تنها تخصصهای فقه است به جایی نمی رسیم. مملکت داری علم سیاست می خواهد نه روضه خوانی


    ۰

  • ناشناس
    0


    شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ۲۰:۱۴:۲۹
    تجاوز روسیه به اوکراین غیر قانونی است و هم نقض قوانین بین المللی است.
    روسیه 100 درصد مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در اوکراین شده است.

  • س
    1

    اگه با این فشار تحریمی که توی این چند سال مردم متحمل شدند به سلاح هسته ای نرسیدید وای به حال مسئولین که اگه توسط امریکا یا روسیه نابود نشوید به دست خودتان نابود میشوید اما امیدواریم که عاقل باشید🤔

  • هفت لنگ بختیاری به فواد ری
    5

    اتفاقا مذاکرات از زمان اصول گرایان دولت احمدی نژاد قوت داشت نه زمان وادادگان غربی بله اصول گرایان دنبال مذاکره هستند.ولیدنبال مذاکره برد برد هستند نه باخت باخت جنابانتان ظریف وروحانی که در صنعت هسته ای ایران بتن ریختندوتحریم ها صدبرابر شد.وغنی سازی شصت درصد هم کار مجلس انقلابی بود.واقعا شرم برشما که اینقدر پررو هستید

  • از هفت لنگ به کیان
    7

    اگر نظامی های ایران نبودند که الان تو باید اواره افغانستان وپاکستان وعراق می شدی با خانوادت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لوطی تو برو لقمه خود گاز بزن
      کم پشت سر خلق خدا ساز بزن .

  • ناشناس
    0

    اگه توافق نشد تیم مذاکره کننده باید تمام وکمال هزینه های تحمیلی بربیت المال رو باید از جیب خودشون بدهند .

  • ناشناس
    0

    در این محاسبات انچه در نظر گرفته نمی شود خواست و استواری ایران بر این خواست خود است.مدتی است تکرار و تاکید می شود که اقتصاد و معیشت ایران نباید به مذاکرات گره زده شود.این فکر درست است و اگر زمامداران ایران صداقت در عمل داشته باشند نباید هیچ شتابی در انجام نوافق داشته باشند مگر به تحقق شرطهای پیشنهادی شان.حتی نافرجامی مذاکران نباید مایه تشویش ایران باشد,به شرطی که ایران از زمان به دست امده بهترین بهره را گرفته باشد.اساسا ایران نباید توافق را با شرط دخالت روسیه یا هر قدرت دیگردر مواد غنی شده گره بزند.اژانس بین المللی انرزی هسته ای باید مسئولیت خودرا در این خصوص بر عهده گیرد.ایران باید به عنوان عضو باشگاه قدرتهای اتمی صلح امیز به رسمیت شناخته شود.ایران باید مسائل داخلی و حکمرانی کشوری خودرا به گونه ای سامان دهد که برای این وضعیت بین المللی شایستگی داشته باشد.

  • آب
    0

    با نگاهی ساده به تاریخ گذشته ایران به چند نکته پی میبریم: یک نمونه سال 1290 زمانی که مورگان شوستر آمریکایی برای اصلاح امور اقتصادی به ایران آمد و موفقتهای چشم گیری بدست آورد. روسها خواستار اخراج فوری وی شدند و ایران را تهدید نظامی کردند و ناچار دولت آن زمان ایران تسلیم شد. واضح است که روس از برجام آمریکایی رضایت و منفعتی ندارد. اما حمله روس به اوکراین چند دلیل دارد: اولا با حمله روس به اوکران چناچه آمریکا پاسخی ندهد به نوعی موازنه قدرت بین دو ابرقدرت منجر به برتری روسها خواهد شد. دوما پوتین خود را سیاستمدارترین و قدرتمندترین مرد جهان میداند و تمایل دارد نامش در تاریخ جهان ثبت شود. سوما: یک ضرب المثل ساده ایرانی میگه : طرف را به مرگ بگیر تا به تب راضی شود. یعنی با این حمله پوتین میخواهد بگوید اگر قرار است بخاطر تصرف شبه جزیره کریمه روسیه تحریم شود پس تمام اوکراین باید تصرف شود. یعنی در آینده بدون هیچ تحریم و اعتراضی شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود خواهد کرد.

  • رحمانی
    0

    به هفت لنگ کامنت گذار : کاش به جای هفت لنگ هفت گرم مغز در کله ات می بود ..بی سواد اولا غنی سازی ۶۰ درصد قبل از این مجلس شروع شد ثانیا امثال تو که مدام ناله می کردید مراکز هسته ای با بتن پر شده !
    پس چرا یک بار از خود سوال نکردید اگر با بتن پر شده بود چطور در کمتر از شش ماه از غنی سازی ۵ درصد به غتی سازی ۶۰ درصد رسیدیم ؟ براین اساس است که به تو وامثال تو می گویند هوچی های نامتعادل با مغز های زنگ زده .

  • ف
    0

    اگرسیاستمداران مابادرایت وعاقلانه عمل کنندبهترین فرصت برای گرفتن امتیازوبیرون راندن ویاکم رنگ کردن نقش روسیه دربرجام است.تاالان نقش اصلی حول محورنماینده روس بوده گویا ایران مستعمره روس است.برای تلافی تحقیرکردن ملت ایران توسط پوتین دربرخوردبارئیس جمهورکشورکه نماینده ملت بوده، امروزعاقلانه تصمیم بگیرندومحوراصلی گفتگوبرجام رادر دست توانمندایرانی بسپارندوروسیه خائن که درتاریخ جزخیانت چیزی دیگری دیده نشده، ازگردونه خارج کنند.البته اگرمنافع ملی درمیان باشد؟!!

  • مجید
    0

    یعنی هنوز کشورهای طرف مذاکره با ایران بجز خود روسیه موافق اجرای تعهدات پس از برجام به ویژه انتقال اورانیم غنی شده ایران به روسیه هستند ؟

  • جلال آل احمد
    0

    آقا بین شرق و غرب پاس کاری میشیم
    کشور ایران در دنیا به عنوان کشور محترمی به حساب نمیاد تا کسی ازش طرفداری بکنه
    خیلی هم مهم نیستیم گازمون رو که روسیه اجازه نمیده بفروشیم واسه بازار نفت هم تا دلتون بخواد عمو نفتی فروش هست بچسبید به زندگی های وصله پینه ای خودتون

  • َشیر سردار
    0

    به رحمانی گل سعی کن با علم ودرایت کامنت کنی به هیچ قومی توهین نکنی یادت میاد زمان جنگ یه شبه روی اروند رود پل ازادی را زدیم ارانیوم را هم با همان سرعت غنی کردیم اگر زمان جنگ را یادت نمیاد برو بپرس

  • لادن
    0

    مرگ برجام نزدیک است اگر تخصصی روی برجام کار نشود قیمت دلار به 50هزار تومان می رسد فقط زیاد خواهی می تواند باعث هدر رفت زمان نفت 110 دلار بشود دنیا دیگر نیازی به نفت ایران حتی کم کم ب خلیج فارس نخواهد داشت چون سرمایه گذاری توپی کمپانی های غربی از جمله شیل امریکا کرده و نفت 500 سال دیگه تضمین شده و با تکنولوژی پیشرفته استخراج و پالایش نفت غرب باید منتظر تحریم یک قرن ایران باشیم مگر مسئولین بیدار بشن 8ماه زمان هدر رفت روی بردن به حاشیه برجام توسط ایران ایران نبایستی غیر 2015برجام خواست ای فعلاً از امریکا داشته باشد مثل خارج کردن سپاه از لیست سیاه امریکا می شود در مذاکرات جداگانه نه برجامی ب این خواسته رسید گویا تیم مذاکر کننده رئیسی بیشتر کارهایی از امریکا می خواند که ربطی به برجام 2015 ندارد و خارج کردن از لیست سیاه تروریستی نهادها توسط ترامپ قرار گرفته بیشتر مذاکره می شود تا رفع تحریم این درخواستهای ربطی ب برجام ندارد برجام فقط در مورد برنام هسته ای که داریم و یا معرفی نشدن ولی اسنادش دست شورای امنیت توسط اسرائیل داده شده مشکل اتم حل شود مشکلات دیگر خود بایدن رفع می کند ما داریم تیم مذاکره کننده های غربی را خسته گیج می کنیم ک پیامدش مرگ برجام و رشد تورم و و هزاران بلای دیگر از جمله تضعیف نظام می شود قدرت دفاعی ما با سرمایه گذاری دلاری رشد می کند که لازمه حتی داشتن یک پراید سرمایه است چه برسد موشک فلان

  • ایرانی
    0

    یکی از دلایل ایجاد جنگ توسط روسیه وادار شدن یهودیان اوکراین به مهاجرت به اسرائیل است. شاید این خبر را شنیده اید که اسرائیل سالهاست با وعده های وسوسه انگیز از یهودیان اکراین می‌خواهد که به اسرائیل مهاجرت کندولی آنها راضی نمی‌شوند. ساخت پایگاه‌های ومستشاری نظامی تاسلاحهای اسرائیلی در اوکراین مشهود است. شاید تعجب کنید که یکی از اصلی ترین عامل جنگ جهانی دوم با توجه به نفرتی که هیتلراز یهودیان داشت ومیخواست یک یهودی هم در اروپا نماند، توافق پنهان هیتلر با صهیونیسم با یهودی ستیزی و وادر کردن آنها به مهاجرت از اروپا بود.او یهودیانی را کشت که حاضر به خروج نبودند. لذا دامن زدن به جنگ اوکراین به نفع اسرائیل است.

  • از هشت لنگ به هفت لنگ بختیاری
    0

    هفت لنگ جان خدا را شکر که همه جا حضور پرنگ داری ولی تا حالا این را نفهمیدی که سیا ست مثل یک بازی یک بازی مثل شطر نج یک بازی مثل فوتبال باید بلد باشی تا بازی کنی اصولگرا اصلاح طلب یا میانه رو همش بازیه اینها باعث میشه رای مردم پراگنده نشه اینا باعث میشه آدمایی مثل تو دلشونو از عنقلاب نکنند نه رفسنجانی نه روحانی نه رییسی اینها آخوندند وکارشون روضه خوانی و تشکیل جنازه میباشد

  • قلندر
    0

    مثل سگ دروغ نگو خبر فوری
    وضعیت اوکراین باعث داغ تر شدن مذاکرات می شود نه به حاشیه رفتن

  • ناشناس
    0

    شما مگه نه شرقی ونه غربی نگفتید که انقلاب کردید حالا چی شده که بال میزنید پوتین کیه بایدن کیه
    اگر واقعا به فکر مردم ایران هستید از خودتان شروع کنید خودتان پیاده شید بزارید چهار تا جوان
    تازه نفس شروع کنند به مذاکره
    شما یه چهره ای جلو فرستاده آید که خودش مخالف سر سخت برجامه انتظار چیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها