عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

چین‌ تنها گزینه ایران برای فروش نفت نیست/ در تهاتر نفت با پکن، ضرر نمی‌کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: چین تنها گزینه ایران برای فروش نفت نیست ولی همکاری این کشور با ما خوب است و منافع هر دو کشور در این قرارداد تامین می شود.

چین‌ تنها گزینه ایران برای فروش نفت نیست/ در تهاتر نفت با پکن، ضرر نمی‌کنیم

هدی عسگری درباره تهاتر نفت با چین گفت: کشور چین برای خرید نفت تاکنون پیشنهادهای متفاوتی به ما داده، ولی بعد از امضای قراداد بلندمدت ما با چین و ایجاد بسترهای سرمایه گذاری های بلند مدت و شروع دولت جدید و عضویت در شانگهای روابط با چین و فروش نفت به آنها متفاوت تر شد. 

آقای عسگری رویکرد دولت جدید را ایجاد زمینه های فروش نفت بدون توجه به برجام و مذاکرات آن معرفی کرد و گفت: تهاتر نفت با چین هم یکی از راهکارها بود. 

جواد اوجی وزیر نفت هم درباره فروش نفت گفته عمده درآمد حاصل از فروش نفت به‌‌‌صورت نقدی دریافت می‌شود و بخش کوچکی هم از طریق تهاتر با کالا تسویه می‌شود.

تهاتر نفت با مشارکت در سرمایه‌گذاری پیمانکاران بزرگ خارجی انجام می‌شود، به این صورت که در ازای خدمات و کالاهایی که این پیمانکاران برای انجام پروژه‌هایشان در ایران هزینه می‌کنند به جای ارز به آنها نفت داده می‌شود. همچنین در این زمینه وزیر راه و شهرسازی نیز بر استفاده از روش تهاتر نفت با پیمانکاران خارجی برای تکمیل پروژه‌های حمل‌ونقلی تأکید کرده است.

عسگری نماینده مجلس  یازدهم درباره انتقادات به تهاتر نفت و ضرر دهی ایران در آن نیز توضیح داد: چین یک طرف قراداد با ایران است و طرف دیگر کشور حافظ منافع ما است و قطعا این قراداد با چین به سمت و سویی نخواهد رفت که هیچ یک از طرف ها متضرر شوند. 

وزیر نفت همچنین اعلام کرده که بخش عمده درآمد حاصل از فروش نفت، وصول مطالبات است که آن را نقدی و به صورت ارز دریافت می‌‌‌کنیم و بخش جزئی آن هم به تهاتر با کالا، اختصاص داده شده است. راهکارهای گوناگونی برای تهاتر با کالا و فروش نفت و تهاتر با مشارکت در پروژه‌‌‌ها مطرح است. 

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد که صرفا تنها گزینه ایران برای فروش نفت کشور چین نیست ولی همکاری این کشور با ما خوب است و منافع هر دو کشور در این قرارداد تامین می شود. 

 تهاتر یکی از شیوه‌های مرسوم تجارت بین‌الملل است و به سه شیوه تهاتر خرده‌فروشی، تهاتر بین‌سازمانی و تهاتر بین‌المللی انجام می‌شود. طبق آمار وزارت بازرگانی آمریکا، در دنیا ۳۰ درصد معاملات تجاری به شیوه تهاتر انجام می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسین
    1

    با شرایط تحریمی ک داریم معامله با ایران برای هر کشوری منافع زیادی کسب میکنه بجز ما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها