گزارش یک پایگاه خارجی درباره قدرت دریایی ایران

قدرت دریایی ایران و تعجب پایگاه آمریکایی/ دو نیرو، دو استراتژی؛ تفاوت نیروی دریایی ارتش و سپاه در چیست؟

در حالیکه نیروی دریایی سپاه بر جنگ های نامتقارن متمرکز است، نیروی دریایی ارتش عملیات های دریایی وسیع در آب های بزرگ را بر عهده دارد.

قدرت دریایی ایران و تعجب پایگاه آمریکایی/ دو نیرو، دو استراتژی؛ تفاوت نیروی دریایی ارتش و سپاه در چیست؟

به گزارش خبر فوری، قدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ تحمیلی با ارتش بعث عراق تا کنون مورد توجه رسانه های مختلف خارجی بوده است. تا کنون صدها مقاله و گزارش در رابطه با قدرت نظامی نیروی دریایی سپاه و ارتش نگاشته شده و تحلیلگران مختلفی درباره استراتژی و ساختار نیروی دریایی سپاه و ارتش صحبت کرده اند.

پایگاه    Defense News در تحلیل اخیرش به قلم اگنس هلوو (Agnes Helou) به قدرت نیروی دریایی ایران پرداخته است.

 قدرت دریایی ایران در حال افزایش است

پایگاه نظامی - تحلیلی فوق الذکر با تیتر "ایران با اولویت دادن به جنگ نامتقارن به دنبال افزایش قدرت دریایی است" گزارش‌ خود را آغاز می کند.

تحلیلگر Defense News در ابتدا می نویسد: "تنها در سال 2021 نیروی دریایی (ارتش) جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران ناوشکن الوند، چهار فروند زیردریایی السابحات و 110 فروند قایق تندرو رزمی را به ناوگان دریایی ایران اضافه کرده اند. با این حال، یک مقام ارشد می گوید که پیشرفت های بیشتری در راه است. دریادار رستگاری، مدیرعامل سابق سازمان صنایع دریایی نیرو‌های مسلح، در ماه آوریل به خبرگزاری مهر گفت: ایران برنامه های بلندپروازانه ای برای ساخت یک ناوشکن ۶ هزار تنی و زیردریایی های غول پیکر دارد."

دریادار سرداری ادامه داد:  سال ۱۳۷۶ در کارخانه‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش نمایشگاهی بر پا شد که فرمانده معظم کل قوا از آن نمایشگاه بازدید داشتند. ایشان در پایان بازدید فرمودند: بروید یک ناوشکن بسازید. نیروی دریایی ما در آن زمان در حد سامانه و سیستم بود و ساخت این ناوچه کار آسانی نبود و این بیان نشان داد که مقام معظم رهبری به دنبال چشم‌انداز دوردست برای نیروی دریایی هستند. خطاب فرمانده به سرباز نشانگر انتظار فرمانده است پس با همه سختی‌ها فرمان را آغاز کردیم. در آن زمان تجهیزات ما همه غربی بود و آن زمان راهبری و تعمیرات را انجام می‌دادیم، اما همه تجهیزات وارداتی بود.

در ادامه    Defense news بر این امر تاکید دارد که نیروی دریایی دهه‌ها است به علت تحریم ها تحت نوسازی قرار نگرفته اما اکنون، این کشور برنامه های بومی خود را برای ارتقای ناوهای دریایی خود آغاز کرده است.

 دو نیروی دریایی، دو استراتژی، دو سلاح!

این پایگاه در ادامه بر استراتژی دوگانه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تمرکز می کند و می نویسد: "به طور غیر متعارفی، ایران دارای دو نیروی دریایی است: نیروی دریایی عادی (ارتش) خود و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. با این حال، آنها مأموریت ها و دامنه عملیات متفاوتی دارند... نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش ایران دو ساختار فرماندهی مجزا دارند. و در حالی که برخی از مسئولیت های آنها همپوشانی دارند، تفاوت اصلی در روش ها و استراتژی های عملیات آنان است... در حالی که تمرکز سپاه بر تاکتیک‌های ضربه و اجرا (hit-and-run) و عملیات نامتقارن (asymmetric operations)  با استفاده از قایق‌های تندرو است، نیروی دریایی سنتی ایران متشکل از ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها و ناوها است (و بیشتر در عملیات های نظامی در آب های وسیع شرکت می کند)."

محمد الکنانی، استراتژیست مصری معتقد است که یکی دیگر از تفاوت‌ های این دو نیروی دریایی، مناطق عملیاتی متفاوت آنها است. الکنانی معتقد است: "نیروی دریایی سپاه پاسداران مأموریت‌ های رزمی به ویژه در منطقه خلیج فارس را بر عهده دارد، در حالی که نیروی دریایی ارتش عمدتاً در دریای عرب و خلیج عمان فعالیت می‌کند و در تلاش است تا حوزه فعالیت خود را تا دریای سرخ گسترش دهد."

این تحلیلگر عرب بر تفاوت سلاح های دو قوه دریایی نیز تاکید دارد و معتقد است همین تفاوت تسلیحات نشان می دهد حوزه عمل و فعالیت این دو نیرو چه تفاوتی با هم دارد. محمد الکنانی معتقد است نیروهای دریایی متعارف وابسته به ارتش،  شامل ناوچه‌ها و ناوهایی است که در دهه 1970 از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه خریداری شده، اما تسلیحات دریایی سپاه پاسداران که بر عملیات های جنگ نامتقارن  سپاه متکی هستند، شامل قایق های تندرو، قایق های موشکی، شناورهای مجهز به اژدر و کشتی های کنترل از راه دور می شود.

 قدرت ایران در حال بیشتر شدن است

این تحلیلگر در ادامه تاکید دارد که کارایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس به دلیل دکترین و راهبردی که از آن استفاده می‌کند، بسیار بالاست و حوزه فعالیت نیروی دریایی ارتش هم در حال افزایش است ( و به دریای سرخ کشیده می شود).

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • سید اصغر
    27

    هر وقت رویارویی واقعی انجام شد و صحنه را خالی نکردن پز قدرت بدهید ، مهمترین شناورهای کلاسیک نظامی ما خرید قبل از انقلاب است و اکثرا پوسیده و فقط چهره ظاهری دا رد و آنچه ساخت داخلی بوده هنوز هیچ آزمایشی پس نداده و فقط در مانورهاشرکت داشته

    نظرات شما -
    • ما خانه به دوشیم غم سیلاب نداریم... ما جز پسر فاطمه ارباب نداریم
      32

      آزمایش پس دادن، زیاد نگران نباش

      همین که چندتا ناو شکن آمریکایی با هلیکوپتر نتوانستن نفت کش حاوی نفت ایران رو از قایق های تندرو سپاه و ناو سر فرماندهی شهید ناظری پس بگیرن، مؤید کارآمدی تسلیحات ایران است.

    • ناشناس
      18

      در جواب سید اصغر
      فعلا که بعد ۴۲ سال نیروهای غربی جرات نکردن نگاه چپ به خاک این کشور بکنن یا حکومتشو بتونن عوض کنن، همون غربیهایی که رضا میرپنجتو مثل دستمال کاغذی کثیف مینداختن در سطل آشغال، پس ساکت باش و به قدرت این نظام شک نکن.

    • به ناشناس
      7

      مثل اینکه دچار آلزایمر هستی و یا خنگی، غرب که هیچ، یک کشور عرب غیر صنعتی چون عراق سالها با ایران در جنگ نبود؟؟ و نهایتا قدرت و توان جنگی عراق سبب شد که ایران به صلح رضایت دهد واگر حالا قدرت نظامی بالایی داریم چرا تن به برجام میدهیم و تهدیدهای غرب را جدی میگیریم؟؟؟؟؟

    • حق با سید اصغر است
      5

      بنده در چند سال پیش در یک ماموریت برای نصب تجهیزات نظامی برروی شناورهای ایران در ناحیه ۲ نیروی دریایی رفته بودیم تمام کلاس های شناور ها پوسیده و بسیار قدیمی دیدم و فرمانده ناوچه ها میگفتند بعضی وقتها ،آمریکا با ما جنگ الکترونیک دارد و رادارهای ما را کور میکند و حتی ناوچه های ما را غرق میکند

  • ناشناس
    30

    انشاالله روز بروز قدرت نظامی ایران بیشتر وامنیت نظامی وامنیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده وتحدیدهای روی میزامریکا ومتحدانش زیر میز وصلح وامنیت درمنطقه حکمفرما شود

    نظرات شما -
    • مرتضی
      22

      تعداد منفی ها ثابت میکنه آلبانی نشین‌ها هم خبر فوری را رصد می کنند

  • مهدی
    22

    ماست چرا گرون شد؟ مرغ چرا نیست؟ قیمت ها چرا یکسان نیست.

  • ناشناس
    7

    باشه

  • چرا؟؟
    13

    چرا فقط در ساخت جنگ افزار ،مهارت و پشتوانه داریم؟؟؟!!مگر میخواهیم جنگ راه بیندازیم ؟؟یا می ترسیم کسی با ما جنگ راه بیاندازد؟؟!چرا بایست کاری کنیم که همه همچین فکری بکنند؟؟،چرا نمیتوانیم یک خودروی بومی و با استاندارد جهانی (نه سازمان استاندارد ایران)درست کنیم ؟؟؟چرا در جنگ ما یک قدرت مطرح بین المللی هستیم،ولی در اقتصاد در رده های آخر آخر قرار داریم؟؟؟چرا اسراییل مدام نیروهای ما را در سوریه بمباران میکند ولی ما حتی صدایمان هم در نمی آید ؟؟چرا؟؟چرا؟؟؟چرا؟؟؟

    نظرات شما -
    • چرا
      5

      چرا ؟؟؟خودت خوب می دونی چرا؟؟؟؟؟
      پس برو استراحت کن

    • ناشناس
      15

      هيچي ندارن فقط دروغ ميگن و بزگنمايي ميكنند البته خوب رشوه به سران دنيا ميده

  • توهم جنگ
    9

    حالا چرا جنگ. بغل گوش ما امارات رو نگاه كنيد. كجا بودن به كجا رسيدن؟ حالا شما هي بزنين تو سرو كله هم.

  • ناشناس
    7

    آره واقعا قدرت منده ، ولی یه فکر فوق بشری هم براش تاکتیک تعیین می کنه اگه احتمال جنگ بشه ، یه هواپیما خودی را میزنه ، تا دشمنو کیش ومات کنه .

  • قلندر واقعی
    9

    سیاست نظام این است که دو نیروی نظامی متفاوت داشته باشیم و به خاطر یه سری مسایل بین الملی و بهانه های غرب سپاه را مجبور به دفاع از حریم و حومه کشور نماید و ارتش عمق عملیاتی اش بسیار بسیار زیادتر باشه در اصل این دو نیرو یه حدف دارند و فقط لباسشان فرق فوکوله البته سپاه در بسیاری کارها دستی در آتش دارد مثل امدادرسانی به سیل و زلزله و غیره و سالهای نه چندان دور این دو نیرو در هم ادغام میشن به هر صورت نیروهای مسلح پشت گرمی و اس ملت و کشور و امنیت که متاسفانه قدر امنیت را خیلی ها درک نمیکنند

  • شهرام.ر
    9

    شما راست میگید. اونقدر قدرت نظامی ما بالاست که برای جلوگیری از رودررو شدن با آمریکا (و کشته شدن میلیون ها نفر !!) حاضریم هواپیمای مسافربری خودمون رو با موشک بزنیم.

  • دن کیشوت
    9

    آشپز که دو تا شد، آش یا شور میشه یا بی نمک

    نظرات شما -
    • ارتشی و سپاهی..... دو لشکر الهی
      12

      اگه آشپز ها باهم هماهنگ باشن، غذا نه شور میشه نه بی نمک
      (اگه آشپز دوتا بشه ،،، غذا زودتر آماده میشه)


      پخت پلو با یه آشپز
      آماده کردن قیمه با آشپز دیگه

      پوست کندن سیب زمینی با یه آشپز، سرخ کردن سیب زمینی با آشپز دیگه

  • هه
    9

    كدوم قدرت خودتي رشوه ميدين ذخاير ايرانو بين خود تقسيم كرديد سهم امريكا و اروپا و چين و روسيه را ميديد الان هم زر مفت ميزنيد

  • ناشناس
    4

    خخخخخخ

    نظرات شما -
    • مت
      10

      خوشم میاد عده ای فقط خخخ بلد هستند
      ولی دارند خفه می شوند راه گلو را باز می کنند

    • 6

      یک بار نیروی دریایی سپاه با موشک کشتی خودشان را زد .احسنت

    • هفت لنگ بختیاری
      7

      درود بر ید واحده ارتش و سپاه سربازان حیدر کرار ودشمن شکنان ویاوران مقتدر سید علی خامنه ای

  • 5

    تشکر

  • ناشناس
    7

    فقط یک ساعت در برابر امریکا دوام میارن...اونها تجربه جنگهای جدی در اوقیانوس و دریا دارن تسلیحات موثر و غیررقابل قیاس دارن،فرملندهی منظم و کارامد و حرفه ایی دارن ،استراتژیست های با دانشی دارند،نیروی رزمی ماهر تری دارتد...نیروی ایرانی جسارت بیشتری دارد ،،که در طول جنگ وقتی برتری مطلق طرف مقابل رو ببینن اون هم تحلیل میره.در پایان نیرو های ایرانی در دریا خورد میشن.چون در هیچ حوزه ایی قابل قیاس نیستند.مثل تفاوت یه تیم فوتبال محلی یه روستا با تیم ملی اسپانیا هستش این قیاس

  • ناشناس
    8

    قدرت پوشالی است . اقتصاد کمر ایران را شکسته و خرد کرده است .

  • arad
    6

    هروقت توانستیم در برابر دلار بایستیم و ارزش پول ملی ما برابر دلار باشد آن موقع از هر لحاظ قوی هستیم

    نظرات شما -
    • 0

      تشکر می کنیم از ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران

  • قلی
    6

    تمامی دانشجویان بعد از انقلاب (دانشگاه نوشهر) بهترین مهارتشون غرق کردن و آتش زدن چندین شناور (ناوچه و ناو) در همین چند سال اخیر بود.

  • ناشناس
    4

    یه بنده خدایی چند سال پیش می گفت توان نظامی ما بیست و چهار هزار برابر قویتر از غربیهاست!!! خوب وقتی چنین افرادی در مناصب کشور گمارده می شوند امیدی به مردم عامی نیست

    نظرات شما -
    • ممدی
      2

      امدادهای غیبی رو هم حساب کرده به این عدد رسیده

  • ،،،،،،
    0

    کاش از نظر اقتصادی هم مثل پیشرفتهای نظامی قوی می شد

  • دریا
    8

    طبل تو خالی برای سرگرمی!!
    ملت نون و آب و مسکن و کار میخوان تا کی بر طبل جنگ و موشک باید بزنیم. نصف اخبار ایران مربوط به جنگ است و تحریم چه خبره . شما را به خود خدا قسم دست بردارید...

  • ناشناس
    1

    تشکر می کنیم از قدرت نیروی انتظامی

  • وطن پرست
    5

    تاریخ ثابت کرده هروقت ایران در اوج قدرت بوده توسط کوچکترین قدرتهای نظامی مثل
    اسکندرومغول و عربهای کثیف نابودشده پس به این قدرت ظاهر یه سپاه و ارتش مغرور نشید اینها فقط بلدن مردمه خودی رابه اتهامه اغتشاشگربکشند اسلامه ظاهری وشیعهء انگلیسی یعنی همین
    خدا کنه امام زمان ظهور کنه ما رو ازاین حکومته ظالم و مردم کش خلاص کنه
    آمین

  • Mm
    2

    من خیلی خوشحالم که چنین پیشرفتی در نیروی دریایی داشته ایم.فقط امیدوارم نظام ما همان راهی را نرود که شاه رفت و مجهز کردن ارتش و نمایش های قدرت در مقابل خارجیان باعث شداز امورداخله و رضایت مردم غافل بماندکه منجر به انقلاب شد.

  • باقر
    0

    ما به قوی شدن کشورمان افتخار می کنبم
    ولی توان نظامی غرب راخیلی دست کم می گیریم این اشتباه محاسباتی ممکنه کار دستمون بده بهتره عاقلانه رفتارکنیم

  • ناشناس
    2

    با دیدن این رویدادها و تصاویر خدا می‌دونه به لحضه ای که اگر یه کشوری مثل آمریکا یا اسراییل بخوان نظر نامعلومی بنا داشته باشند و منم با افتخار سینمو بدم جلو و بگم حتما کور شده آید که چه قدرتی سر راهتون هست اما هیف که از طرف دیگه افرادی دارن با وعده های پوچشون مردم را گمراه میکنند رو هم رفتهخونه ای که در از سلاح و تجهیزات باشه اما افراد اون خونه افسرده حال و پریشان باشند دزد که به خونه میزنم تا چیزی ببره ولی وقتی زیادی از سکوت اطرافش بهره میبرند خیلی زود به فکر غارت نامی اون خونه میباش و میبره پس اول از همه مردم دار باشین بعد ادعای کدخدایی کنیم و .....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها