آنچه درباره شعبان جعفری نمی‌دانید؛ از حضور در کودتا تا دفن شدن در کنار هایده، مهستی و مرلین مونرو

شعبان جعفری معروف به شعبون بی‌مخ از شخصیت‌هایی است که نامش در تاریخ زیاد تکرار شده است اما کمتر به زندگی او پرداخته شده است.

آنچه درباره شعبان جعفری نمی‌دانید؛ از حضور در کودتا تا دفن شدن در کنار هایده، مهستی و مرلین مونرو

شعبان جعفری یکی از بازیگران کودتای 28 مرداد سال 1332 بود، او از گنده لات های تهران بود که باستان کار و زورخانه ای بود، دوستانش او را «شعبان بی مخ» و «شعبان درخونگاه» می خواندند.

شعبان جعفری در سال 1300 در محله قدیمی سنگلج تهران به دنیا آمد. او مدت کوتاهی تحصیل کرد، به علت شیطنت های بسیار مدرسه را رها کرد و در همان دوران به شعبان بی مخ معروف شد. شعبان به ورزش باستانی بسیار علاقه داشت و به زورخانه روی آورد. او در پانزده سالگی سرگروه اوباش محله ی خود بود و در همان سن به زندان افتاد. دوران سربازی اش به علت رفتارهای عجیبش چهار سال طول کشید و در نهایت با حمله متفقین به ایران از پادگان فرار کرد.

شعبان در سال 1326 با بر هم زدن نمایش « مردم»، خودش را مطرح کرد. و برای حاکمیت محبوب شد و پول دستی از اداره ی آگاهی می گرفت. بعد از این اقدامش به لاهیجان رفت و زورخانه ای را اداره می کرد.

در جریان 30 تیر 1331 او با گروهی از اوباش به جلوی کاخ مرمر رفتند که مانع خروج شاه از ایران شوند و بعد درب منزل مصدق را شکستند و آشوب به پا کردند، بعد از این اتفاق شعبان به زندان افتاد و تا 28 مرداد سال 1332 در زندان بود که زاهدی او را آزاد کرد برای کودتایی که می خواست به پا کند.

شعبان جعفری در سن هشتاد و پنج سالگی و درست در ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ درگذشت و در گورستان وست وود در شهر سنتا مونیکا، کالیفرنیا واقع در ایالات متحده آمریکا در کنار هایده و مهستی به خاک سپرده شد.

57336662

در این ویدئو نگاهی به زندگی پرماجرای شعبان داشته‌ایم و خاطرات او، از حضورش در کنار شاه تا حمایتش از مصدق.

این ویدئو را تماشا کنید و برای علاقه‌مندان به تاریخ ارسال کنید.

 

حجم ویدیو: 16.58M | مدت زمان ویدیو: 00:05:23 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مانی
    0

    شعبان جعفریسم! مکتبی است که پیروان بسیاری در ایران دارد. فقط به اقتضای زمان ظاهر آن ها تغییر می کند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها