بهترین روش نگهداری از مسواک

مسواک یکی از مهمترین وسایل شخصی ما انسان‌ها است که روزی دو یا سه بار از آن استفاده می‌کنیم. این وسیله مستقیماً به داخل دهان ما وارد می‌شود و تاثیر زیادی روی بهداشت دهان و دندان خواهد داشت. از همین رو نحوه نگهداری از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

بهترین روش نگهداری از مسواک

قرار دادن مسواک در یک محیط آلوده یا نگهداری غیر اصولی از این وسیله، مشکلات زیادی برای شما به وجود می‌آورد، از عفونت‌های دهان و دندان گرفته تا التهاب لثه، ورود میکروب به دستگاه گوارشی و بسیاری مشکلات دیگر، همه از عوارض عدم نگهداری درست از مسواک هستند.

در واقع همانقدر که شناخت انواع مسواک و کاربردهای هر یک اهمیت دارد، آشنایی با نحوه نگهداری از آن‌ها هم مهم است. به همین خاطر ما تصمیم داریم در این مطلب، بهترین روش نگهداری از مسواک را به شما آموزش دهیم.

 

چگونه مسواک را سالم نگه داریم

مسواک‌ها روزی چندبار مورد استفاده قرار می‌گیرند و همواره مرطوب هستند. این محیط مرطوب، بستر خوبی را  برای رشد میکروب‌ها به وجود می‌آورد. برای سالم نگه داشتن مسواک، باید چند نکته ساده ولی بسیار مهم را رعایت کنید. در اینجا به تعدادی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

شستشوی مسواک

برای اینکه مطمئن باشید مسواکتان عاری از هرگونه آلودگی است، حتما قبل از استفاده آن را با کمی آب خالی بشویید. همچنین هربار که از مسواک خود استفاده می‌کنید هم باید آن را شستشو تا مطمئن شوید که هیچ خمیردندان یا میکروبی روی آن باقی نمانده باشد. بهتر است برای مسواکتان درپوش قرار ندهید تا در هوای آزاد خشک شود. وجود درپوش فقط موجب مرطوب ماندن مسواک می گردد.

مسواک را عمودی قرار دهید

قرار دادن مسواک روی یک سطح خاص باعث می‌شود که مسواک با آن سطح در تماس بوده و آلودگی روی آن را جذب کند. از همین رو همواره باید مسواک را به صورت ایستاده و عمودی قرار دهید که تا حد امکان از نفوذ آلودگی به الیاف جلوگیری شود.

مسواکتان را سروقت عوض کنید

متاسفانه برخی از افراد تا زمانی که مسواکشان کاملا خراب نشود، از آن استفاده می‌کنند اما این کار کاملا اشتباه است و الیاف هر مسواکی بعد از مدت مشخص خراب می‌شود. یعنی هر چقدر هم که مسواکتان را در شرایط ایده‌آلی نگه دارید، باز هم بعد از مدتی نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

طبق گفته متخصصین حوزه سلامت، بهترین زمان برای تعویض مسواک، هر سه ماه یکبار است. اگر دچار بیماری‌هایی مثل سرما خوردگی یا آنفولانزا شدید، باید بعد از بهبودی خود مسواکتان را عوض کنید؛ حتی اگر مدت سه ماه از خرید آن نگذشته باشد.

 

بهترین روش های نگهداری از مسواک

بهترین روش نگهداری از مسواک

نگهداری از مسواک کار سختی نیست و با رعایت چند نکته ساده، می‌توان به خوبی از این وسیله مراقبت کرد. در حالی که بسیاری از افراد از این نکات غافل هستند و ناخواسته میکروب‌های زیادی را به بدنشان منتقل می‌کنند. برای اینکه مسواک خود را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

قبل از مسواک زدن، دستتان را بشویید

مسواک زدن با دست‌های آلوده باعث انتقال این آلودگی‌ها به مسواک و در نتیجه به داخل دهان می‌شود. این نکته اکثر مواقع از چشم شما دور می‌ماند؛ پس از الان به بعد توجهی ویژه بدین موضوع داشته باشید.

مسواکتان را بعد از استفاده به خوبی خشک کنید

همانطور که گفتیم، مسواک‌ها به دلیل رطوبتی که دارند، بستری مناسب برای رشد انواع قارچ و میکروب هستند. پس بعد از استفاده باید آن‌ها را خشک کنید.

مسواکتان را در محفظه دربسته قرار ندهید

شما باید مسواک ها را داخل یک لیوان یا ظرف استوانه‌ای قرار دهید که به شکل عمودی باشند اما از قرار دادن مسواک داخل ظرف در دار جلوگیری کنید تا رطوبت مسواک موجبات رشد باکتری ها را داخل این ظرف ها فراهم نکند.

البته این موضوع برای زمانی صدق می‌کند که از مسواک در خانه استفاده می کنید. در غیر این صورت برای سفر یا جابجایی، حتما باید آن را داخل یک ظرف در بسته نگه دارید.

مسواک ها را به هم نچسبانید

بهتر است هر مسواک داخل یک ظرف جدا نگهداری شود اما اگر این کار برایتان ممکن نیست، از ظرف بزرگی استفاده کرده و اجازه ندهید مسواک ها داخل این ظرف به هم بچسبند. در صورتی که یکی از اعضای خانواده بیمار شد، مسواک او را از دیگر مسواک‌ها جدا کنید.

مسواک ها را هفته ای یک بار ضدعفونی کنید

شما باید هفته‌ای یک بار مسواک‌هایتان را داخل آب جوش و کمی مایع ضدعفونی کننده یا صابون قرار دهید تا تمام میکروب‌های روی آن از بین برود. حتی ظرفی که مسواک‌ها داخل آن قرار می‌گیرند را هم باید به صورت هفتگی با آب و صابون بشویید.

مسواک را داخل محلول ضدعفونی کننده قرار ندهید

برخی از افراد برای سالم و تمیز نگه داشتن مسواک، آن را داخل محلول ضدعفونی کننده یا دهانشویه قرار می‌دهند. اگر شما هم این کار را انجام می‌دهید، باید بدانید که هیچ شواهد علمی برای اثبات مفید بودن این راه حل وجود ندارد.

از مسواک دیگران استفاده نکنید

شاید دیدن این تیتر برایتان عجیب به نظر برسد؛ چرا که همه ما می‌دانیم مسواک یک وسیله شخصی است و هیچکس نمی‌تواند از مسواک دیگری استفاده کند اما متاسفانه برخی از افراد چنین اشتباهی را انجام می‌دهند.

 

بدترین مکان‌ها برای قرار دادن مسواک

بهترین روش نگهداری از مسواک

در بخش‌های قبلی نکاتی در مورد نگهداری درست از مسواک به شما آموزش دادیم اما در کنار این بایدها، نبایدهایی هم برای نگهداری از این وسیله وجود دارد. به هیچ عنوان "نباید" مسواک خود را در این قسمت‌ها قرار دهید:

  • در دسترس کودکان: اگر فرزند خردسالی در منزل دارید، مسواک‌هایتان را از دسترس او دور کنید. کودکان بسیار کنجکاو هستند و همواره برای کشف هر چیزی، آن را داخل دهان خود قرار می‌دهند. اگر مسواک نزدیک آن‌ها باشد، امکان دارد آن را به داخل دهان خود ببرند و خطراتی مثل خفگی یا انتقال آلودگی و میکروب برای آن‌ها اتفاق بیفتد.
  • نزدیک به توالت: متاسفانه بسیاری از افراد مسواک خود را نزدیک به توالت نگهداری می‌کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و احتمال آلوده شدن مسواک را افزایش می‌دهد. اگر پیشخوان سرویس بهداشتی شما به توالت بسیار نزدیک است، به هیچ عنوان مکان مناسبی برای نگهداری از مسواک به نظر نمی‌رسد.
  • نزدیک به سطل زباله: میکروب‌ها و ذرات آلودگی می‌توانند از سطل زباله به مسواک شما منتقل شوند. از همین رو مطمئن شوید که مسواکتان را نزدیک به آن قرار نمی‌دهید.
  • نزدیک به ظرفشویی: ما همواره باقیمانده غذاها را همراه با ظروف کثیف روی ظرفشویی قرار می‌دهیم. بنابراین این بخش هم برای قرار دادن مسواک مناسب به نظر نمی‌رسد.
  • نزدیک به حیوانات خانگی: قرار دادن مسواک نزدیک به حیوانات خانگی هم باعث انتقال آلودگی می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم بهترین روش نگهداری از مسواک را به شما عزیزان آموزش دهیم. مسواک‌ها وسایل مهمی هستند که به صورت مستقیم روی سلامتی دهان و دندان تاثیر خواهند داشت. از همین رو شما باید این وسایل را در جای مناسبی قرار داده و اصول نگهداری از آن را رعایت کنید.

علاوه بر این، شما باید مسواک استاندارد و با کیفیتی را خریداری کرده و به صورت مرتب آن را تعویض نمایید. با رعایت این نکات، خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان را به حداقل می‌رسانید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها