پیش‌بینی مهم یک اقتصاددان از نرخ تورم/ تورم بزرگ در راه است؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بهتر است مقامات دولت سیزدهم به این سئوال پاسخ دهند که چرا در سال گذشته تورم در محدوده ۵۰ درصد قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که برنامه دولت کاهش نرخ تورم بود.

پیش‌بینی مهم یک اقتصاددان از نرخ تورم/ تورم بزرگ در راه است؟

هادی حق‌شناس در پاسخ به این سئوال که آیا نرخ تورم با توجه به سیاست‌های اعلامی دولت، چشم‌انداز کاهشی دارد یا خیر؟ گفت: برای اینکه نرخ تورم کاهش بیابد باید ببینیم که تورم چرا بالا رفته است. بهتر است مقامات دولت سیزدهم به این سئوال پاسخ دهند که چرا در سال گذشته تورم در محدوده ۵۰ درصد قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که برنامه دولت کاهش نرخ تورم بود.

وی تاکید کرد: اولین دلیل رشد تورم، تداوم تحریم بود. آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم در سال‌های ۱۳۹۴ تا نیمه اول سال ۱۳۹۷ کاهشی بود اما با خروج ترامپ از برجام، نرخ تورم دستخوش افزایش شد چرا که تحریم هم مراودات صادراتی ما و هم مراودات وارداتی ما را دستخوش تغییر کرد.

حق شناس اضافه کرد: وضعیت تجارت ما عادی نیست. بنا بر اعلام مقامات دولتی خودمان نفت را با حدود پانزده درصد تخفیف می‌فروشیم از سوی دیگر هزینه واردات کالا برای ما بسیار بالاتر از دیگر کشورهاست چون هزینه بیمه و حمل و نقل برای کالایی که متعلق به ایران است، بالاست.

او گفت: هزینه بیمه برای برخی کالاهای وارداتی ایران بعضا تا دو برابر افزایش یافته و این خود عامل افزایش نرخ تورم است.

از سوی دیگر سیاست‌های پولی و مالی نیز در خدمت تولید تورم است. شما ببینید در سال گذشته بانک مرکزی چه سیاستی را در قبال نرخ سود بانکی اتخاذ کرد. نرخ سود کوتاه‌مدت را نصف کردند و از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش دادند و نرخ سود یک ساله و میان‌مدت را بالا بردند. وقتی جامعه درگیر تامین هزینه روزانه و روزمره‌گی است طبیعتا افتتاح حساب یک ساله برایش جذابیتی ندارد و در نتیجه پول‌ها سرازیر بازارهای ارز و سکه و ... می‌شود و نتیجه افزایش تورم است.

او مساله سوم را کسری بودجه دانست و گفت: همین حالا مقامات دولت سیزدهم هم می‌گویند هزینه‌ها در بودجه قطعی است و درآمدهای احتمالی. ما می‌دانیم کسری بزرگی این وسط وجود دارد و در نتیجه تورم بیشتر در راه است.

در عین حال بخش مهمی از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ با بهره‌وری بسیار پایین و هزینه‌های کلان دولتی‌اند و خود عامل تولید تورم در اقتصاد هستند.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    مهمترین عامل تورم بهای کالاها و خدمات در ایران افزایش فاحش تعهدات هزینه ای دولت در برابر منابع مالی محدود بودجه و یا همان کسری بودجه و استقراض بلاعوض از بانک مرکزی و خلق بدون پشتوانه پول است! عامل دوم پائین بودن تعلق سود به سپرده های بانکی مردم به ویژه سپرده های بانکی به مدت یکسال و کمتر از یکسال نسبت به نرخ رشد تورم. فاصله نرخ رشد سود سپرده های بانکی و تورم نبایستی بیش از ۲٪ باشد.

  • ناشناس
    0

    همه مملکت به تار مو بنده

  • ز هرا
    0

    مثلا الان اوضاع مردم خوبه مرغ کیلویی هفتادهزاری هی میگین تورم توراهه زندگی مردمو کردین جهنم پس چرا جلو تورم رو نمی‌گیرین فقط حرف مفت میزنین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها