نوسانات نرخ ارز به کدام سمت می‌رود؛ کاهشی یا افزایشی؟

پس از توافق ایران و عربستان شاهد ریزش نرخ ارز بودیم؛ اتفاق مثبتی که بسیاری از مردم را امیدوار کرده است اما آیا این روند ادامه خواهد داشت یا موقتی است؟

نوسانات نرخ ارز به کدام سمت می‌رود؛ کاهشی یا افزایشی؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع گفت: «به طور قطع هیچ دولتی تمایل ندارد قیمت ارز افزایشی شود و در این موضوع نباید تردید کرد. افزایش قیمت ارز ممکن است درآمدهای دولت را افزایش دهد اما تورم عمومی را هم افزایش می‌دهد و هر چه قدر تورم افزایش یابد هم میزان نارضایتی از دولت زیاد می‌شود؛ بنابراین این سخن که دولت تمایل داشت تا نرخ ارز بالا برود تا کسری بودجه خود را جبران کند، واقعیت ندارد زیرا دولت اول از همه از چنین شرایطی متضرر می‌شود».

او ادامه داد: «دو خبری که در چندوقت اخیر منتشر شد یعنی سفر آقای گروسی به تهران و توافق ایران و عربستان بر نرخ ارز تأثیر گذاشت و آن را کاهشی کرد اما زمانی می‌توانیم  بگوییم این کاهش ماندگار است که تفاهم‌نامه با عربستان جنبه اجرایی به خود بگیرد و با آژانس هم مشکلاتمان رفع شود. واقعیتی است که در کنار متغیرهای واقعی نرخ ارز بخشی از متغیرها غیراقتصادی است. مهم‌ترین متغیرهای غیراقتصادی نرخ ارز در سال‌های اخیر خروج ترامپ از برجام و عدم عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف بود. در سال جاری هم به دلایل مختلف اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفت که باعث شد نرخ نزدیک به 50هزار تومان برسد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «گاهی فقط خبرهای سیاسی می‌تواند به عنوان متغیرهای غیراقتصادی نرخ ارز، باعث بالارفتن آن شوند. حالا اگر دولت ایران بتواند متغیرهای غیراقتصادی مانند تنش‌ در روابط بین‌المللی را حذف کند، نرخ ارز به میزان قابل توجهی پایین می‌آید همان‌طور که صرفا با خیر توافق ایران و عربستان تا حدی این اتفاق رخ داد. در آن شرایط فقط می‌ماند متغیرهای اقتصادی که در آن حوزه باید مدیریت و سیاست‌گذاری اقتصادی درست در دستور کار باشد».

حق‌شناس در پایان گفت: «همه از توافق اخیر ایران و عربستان راضی هستند به جز دو گروه؛ یکی صهیونیست‌ها و دوم تندروهای داخلی. اگر این دو چوب لای چرخ بهبود روابط دیپلماتیک ایران نگذازند و اگر ایران به عضویت اف‌ای‌تی‌اف درآید، نرخ ارز کاهشی‌تر هم خواهد شد».

منبع: فردا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    6

    آره جون ارواح عمت

  • ناشناس
    3

    مشکلات این کشور قابل حل نیست خودتون فیلم کنید

  • متین
    0

    متاسفانه تندرو ها شامل حرامخوران کاسبان تحریم و نجومی بگیران هستند که تنها چیزی که برای آنان مهم نیست رفاه و آسایش و آرامش مردم است و متاسفانه با طرز فکر منفی شأن سبب شدند کشور سی سال عبگرد اقتصادی داشته باشد

  • ناشناس
    4

    آیا تغییری در سیاستهای داخلی و خارجی و پارامترهای اقتصادی کشور رخ داده است که انتظار ثبات با کاهش نرخ ارز در میان مدت و بلند مدت را داشته باشیم؟! قطعاً خیر. کاهش نرخ ارز حتی اگر برجام هم احیاء شود موقتی و گذراست!

  • ناشناس
    0

    انشاالله مشکلات حل شود، و جلوی تورم و گرانی بیشتر گرفته شود، وقیمتها هم کاهش بیشتری پیدا کنند، تامردم ازاین همه گرانی نجات پیداکنند.یاعلی مدد

  • ناشناس
    0

    حتماکاهشی خواهدشد،،چون مردم دیگه توان گرانی راندارند

  • امیر
    0

    دلار 100 هزار بدون تردید

  • ناشناس
    1

    تنها چیزی که اهمیت نداره رضایتمندی مردم است ...

  • ناشناس
    1

    دلار کلا کنار گذاشته میشه وبی ارزش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها