الهه کولایی در گفتگو با خبر فوری:

احمدی نژاد تلاش کرد راه دختران به دانشگاه‌ها بسته شود/ شکاف جنسیتی در ایران رو به افزایش است/ صدای برخی نمایندگان زن را در طول 4 سال نمی شنویم/ حتی پوتین زنان روس را مجبور به فرزندآوری نکرد

استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان از افزایش شکاف جنسیتی در ایران سخن گفت و از منفعل بودن زنان در مجلس انتقاد کرد.

احمدی نژاد تلاش کرد راه دختران به دانشگاه‌ها بسته شود/  شکاف جنسیتی در ایران رو به افزایش است/ صدای برخی نمایندگان زن را در طول 4 سال نمی شنویم/ حتی پوتین زنان روس را مجبور به فرزندآوری نکرد

الهه کولایی، محقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی و نیز دفتر سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب و همچنین نماینده مجلس ششم ایران بوده است.

همراهی مجلس با دولت احمدی‌نژاد برای خانه‌نشین کردن زنان در دهه ۸۰

کولایی در گفتگو با خبرفوری بیان داشت: در دوره پسااصلاحات، بویژه دوره احمدی نژاد ما شاهدیم به طور سیستماتیک تلاش می‌شود هر چه زنان به دست آورده‌اند از آنها گرفته شود و حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آنها از طریق مجلس نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: اتفاق خیلی مهم در حوزه زنان که در دهه ۷۰ رقم خورد، ورود زنان به عرصه آموزش عالی بود که آن را می توان از برکات انقلاب دانست اما در دهه ۸۰ (دوره احمدی‌نژاد) به جای استفاده از این ظرفیت‌ها، نظام سهمیه بندی علیه دختران در دانشگاه‌ها شکل گرفت و تلاش شد تا راه دختران به دانشگاه‌ها بسته شود.

این ویدئو را ببینید.

ماجرای انتصاب وزیر زن در دولت احمدی‌نژاد و تلاش‌های ضدزن 

الهه کولایی گفت: بحث زنان در حوزه سیاست چه در قانونگذاری و چه اجرا بسیار مهم است، اما نمی‌توانیم صرفا به یک عامل (یعنی حضور زن در کابینه) اتکا کنیم و مجموعه تلاش‌های ضد زن دولت احمدی‌نژاد را نادیده بگیریم.

وی توضیح داد: همین دوره بود که برای محدودکردن حضور دختران در دانشگاه بخصوص در رشته‌های پزشکی سیاست بومی گزینی و سهمیه بندی جنسیتی انجام شد.

کولایی افزود: اینکه یک رئیس جمهور صرفا یک دولت وزیر زن در کابینه‌اش داشته باشد کفایت نمی‌کند کمااینکه احمدی‌نژاد همین وزیر زن را هم تحمل نکرد.

وی بیان داشت: خانم دکتر دستجردی در کسوت وزیر بهداشت با رانت و توزیع نادرست منابع کشور مخالفت کرد و او را برخلاف عملکرد خوبش کنار گذاشتند.

این گفت‌وگو را ببینید.

انتقاد شدید الهه کولایی به انفعال نمایندگان زن در مجلس 

الهه کولایی گفت: بعد از گذشت این همه سال از تاسیس مجلس در ایران، سهم زنان در مجلس قانونگذاری از ۵ تا ۶ درصد بیشتر نشده است.

وی افزود: البته برخی از این خانم‌های نماینده کارشان فقط کارت (ورود و خروج) زدن است و عملکردی ندارند.

کولایی تاکید کرد: صدای برخی از این خانم‌ها را طی چهار سالی که نماینده هستند نمی‌شنوید چون قرار نیست صدایی داشته باشند و اصلا قرار نیست از طرف مردم حرفی بزنند!

این قسمت از گفت‌وگو را ببینید.

 افزایش شکاف جنسیتی در ایران به روایت داووس

الهه کولایی در ادامه گفت: بر خلاف تمام آرمانهای انقلاب و شعارهایی که در تریبون‌های مختلف طی این چهار دهه در خصوص جایگاه زنان داده شد در عمل شاهدیم که برای بهبود جایگاه زنان تلاش‌های شایسته و بایسته‌ای صورت نگرفته است.

وی بیان داشت: مساله زنان نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه یک بحث سیاسی است تا پشتوانه رأی و حمایت زنان را به همراه داشته باشد، اما زمانی که انتخابات تمام می‌شود زن‌ها باید در خانه بنشینند و سهمی از قدرت به آنها داده نمی‌شود.

 او افزود: در حوزه قدرت، حتی در آموزش عالی در فرهنگستان شکاف جنسیتی ملموس است و زنان تحصیلکرده ممتاز علمی جایگاه شایسته‌ای ندارند.

حتی پوتین زنان روس را مجبور به فرزندآوری نکرد

الهه کولایی گفت: بدون اینکه به حقوق و خواسته‌های زنان، اراده و سلامتی آنها توجه شود، اصرار دارند که یک الگوی خاص را به آنها تحمیل و آنها را مجبور به فرزندآوری کنند.

وی تاکید داشت: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور را درست کنید، آینده پذیر بودن شرایط کشور خودش این مسائل را حل می‌کند، مردم عقل و شعور دارند.

کولایی بیان داشت: اینکه برای یک بحران سیاسی اجتماعی مهم مانند کاهش نرخ رشد جمعیت، برای زنان بدون توجه به حقوق و نیاز آنها با زور و فشار چاره اندیشی شود، اشتباه است. مگر می‌شود با روش‌های اجباری جمعیت را افزایش داد؟ روسیه هم یکی از کشورهایی است که مشکل کاهش نرخ رشد جمعیت دارد، پوتین هم که به اعمال خشونت معروف است اما حتی او با روش‌هایی مانند محدود کردن لوازم پیشگیری زنان روسی را مجبور به فرزندآوری نکرد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • بابک خرمدین
    15

    شروع تمام بدبختی های ایران از دوران احمدی نژاد لعنتی آغاز شد

  • عهههه
    7

    بارها و بهانه های مختلف به همه به اصطلا ح استاد و صاحب نظر و...تندرو و افراطی به اصطلاح اصلاح طلب و... ملی گرا و نهضتی و...کدخداپرستان عرض کرده ایم: واقعا این محمودخان با شما و ایده ها و افکارتان و ... چه کرده؟ که بعد از گذشت از دوران وی. هنوز که هنوزه؛ رهایش نمی کنید؟؟؟!!! و هر از چندگاهی که می خواهیدبه نظام و بخش هایی از ارکان نظام ( روحانیت اصیل و خط امام و ارزشهای دوران دفاع مقدس و سپاه و مدافعین حرم و مردان میدان و حجاب و ) بتازید؛ به بهانه مسائل اقتصادی؛فرهنگی و سیاسی و... پشت سر دولتی که ۱۰ سال از فوتش گذشته حرف میزنید؟ آیا شماها واقعا استاد و کارشناس و... هستید؟؟؟!!! پس چرا به جای ارائه آمار و ارقام پژوهشی و علمی اطلاعات غلط و مفت جناحی و شخصی.... به خورد مردم می دهید؟؟؟!!! اگر شماها دلسوز کشور و مردم و ...هستید؛ و وجدان
    و اخلاق سیاسی و... دارید.چرا همه امور را فقط یک بعدی و باعینک جناحی می بینید؟ چرا نمی گوئید:برنامه ها و طرح های جنا حی توام با افراط و تفریطی دولت های محمد خوشکله؛ اکبرشاه و حسن کلیدی و برجامی چه مصائب و بلایایی غیر قابل جبرا نی به فرهنگ؛ اخلاق و اقتصاد و سیاست و...این کشور و مردم(زن و مردم) آن وارد شده است؟...دی همی...به دنبال..می گشت و ... یافت می نشود! آنم آرزوست.کلام آخر: تا زمانی که مقامات وسیاسیون و کارشناسان ...کشورمان احساس می کنند.و فکر می کنندعقل کل و همه چیز فهم اند!! و هر آنچه را که در گروه و طایفه و ... خودشان مطرح میشه.آن درسته.!! و مردم هیچ کاره اند و باید فقط شنونده نظر و دبدگاه های افراطی جناح و گروه آنها باشند.وضع مملکت ما بهتر از این نمیشه....خجالت هم خوب چیزیه!؟کولایی ها..بدانید:در ایران اسلامی ما در هر خانه، کوچه ها و خیابانهای هر روستا و شهر و هر استان دهها؛ صدها؛هزاران و میلیونها تحصیلکرده وکارشناس ودکتر متعهد،متدین و متخصص وجود دارد. پس بهد از این مواظب ارائه نظرات و دیدگاههای جناحی و شخصی خود باشید.دیگه گذشت آن زمانی که عده ای نظریه پردازی ( جناحی و طایفه ای ... ) بکنند، و مردم هم صد در صد آنها را قباور وقبول کنند.! در خانه گر کس است.یک حرف بس است.

  • ضضضضضضققققق
    2

    دیدگاههای ارسالی در باره الهه کو... را چاپ عینا کنید

  • ناشناس
    1


    صادرات گوشت، مرغ، میوه وغیره 100 درصد عامل اصلی گرانی در سراسر کشور بوده است و هم بی قانونی!
    بین روحانی و رئیسی تفاوتی وجود ندارد هر دو هیچ کاری برای حل مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور نکردند.

  • هههه
    1

    { با پوزش متن ارسالی دیروز در ارتباط با اظهارات" الهه کولایی در گفتگو با خبر فوری: احمدی نژاد تلاش کرد راه دختران به دانشگاه‌ها بسته شود. ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ۰۶:۰۶ " با کمی اصلاح محددا تقدیم می گردد. }
    بارها و بارها بهانه های مختلف به همه به اصطلاح استاد و صاحب نظر... تندرو و افراطی به اصطلاح اصلاح طلب و... ملی گرا، نهضتی وکدخداپرستان .... عرض کرده ایم: واقعا این " محمودخان" با شما و ایده ها و افکار و سوابق و کردارتان ... چه کرده است؟ که بعد از گذشت حدود 10 سال از دوران وی، هنوز که هنوزه رهایش نمی کنید؟؟؟!!! و هر از چندگاهی که به نجوی از انحا می خواهید، به نظام و بخش هایی از ارکان مهم نظام (روحانیت اصیل و خط امام و ارزش های دوران دفاع مقدس و مجموعه سپاه و مدافعین حرم و مردان میدان و حجاب ... و.... ) بتازید؛ به بهانه بررسی، مطالعه و نقد مسائل اقتصادی؛ فرهنگی و سیاسی و... و... پشت سر دولتی که ۱۰ سال از فوت و مرگش گذشته حرف های تکراری و عوام پسند می زنید؟
    آیا شماها واقعا استاد، کارشناس، صاحب نظر و... اسلامی و ایرانی هستید؟؟؟!!! اگر این جوریه! پس چرا به جای ارائه آمار و ارقام پژوهشی و علمی( که لازمه داشتن رویکرد؛ دانش، بینش... یک استاد و کارشناس است)، اطلاعات و مطالب غلط، مطالب جناحی و شخصی... به خورد مردم می دهید؟؟؟!!!(هرچند مردم قبول نمی کنند!) اگر شماها دلسوز کشور ایران و مردم ... هستید؛ و وجدان و اخلاق سیاسی اسلامی و ایرانی دارید. پس چرا امور مورد نظر را یک بعدی و با عینک جناحی می بینید؟ چرا تمام جوانب را با هم نمی سنجید؟؟؟!!! و چرا واقعیات را بر اساس اسناد و مدارک قابل استناد و معتبر و با مقایسه های علمی و پژوهشی و طبق اصول و موازیناخلاقی، وجدانی و انصاف ارائه نمی کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چرا برای یکبار و آخرین بار نمی گوئید و اعتراف نمی کنید: که برنامه ها و طرح های جناحی توام با افراط و تفریط دولت های محمد خوشکله؛ اکبرشاه و حسن کلیدی( تشکیل گروه عقلا و تصمیمات اشرافی کارگزاران سازندگی و گفتگوی تمدن ها و اشنباهات برجامی ها و... ) چه مصائب و بلایایی غیر قابل جبرانی بر سر فرهنگ؛ اخلاق، اقتصاد و سیاست ...، این کشور و مردم ( زن و مردم، خرد و کلان...) وارد کرده است؟... و تا دهها و صدها سال دیگر قابل جبران نحواهد بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    شماها مگر نمی دانید؟ که ما مردم طی 43 سال اخیر یاد گرفته ایم، که " یک استاد، کارشناس، صاحب نظر ایرانی و اسلامی" نباید دچار ذهن گرایی، مطلق نگری و کلی گویی، سطحی نگری، یک سونگری، توهین و افترا به دیگران، جدال و کتمان حقایق، و خود را عقل کل دانستن و.. و... شو د؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
    در اینجا به دلیل ضیغ وقت فقط واژگانی را از سروده اقبال لاهوری وام می گیریم، و می گوئیم:
    دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر کز دام و دد ملولم و انسانم آرزوست.
    و........... و.......
    گفتم که یافت می‌نشود، جسته‌ایم ما گفت: آنچه یافت می‌نشود، آنم آرزوست.
    تا آنجائیکه ما می دانیم، یک استاد و کارشناس و تحلیلگر سیاسی و علمی و... ایرانی و اسلامی باید دارای ویژگی های شایسته ای باشد، از جمله: استعداد، قدرت استدلال، شناخت رابطه و دلالت، واقع بینی و ژرف نگری، قاطعیت و قدرت پیش بینی، توانایی دوست و دشمن شناسی، پایداری در دستاوردها، قدرت جمع بندی، متدلوژی، آشنایی با مبانی علم سیاست، اطلاعات و ارتباطات اجتماعی، آشنایی با ابزار تحلیل، آشنایی با احزاب و گروه های سیاسی، روانشناسی و انسان شناسی، شناخت رهبران سیاسی، آشنایی با فرهنگ الفاظ و اصطلاحات سیاسی، و...
    در همین راستا، برای اینکه" استاد، کارشناس و تحلیلگر سیاسی و علمی " در تحلیل های خود دچار کجروی و گمراهی نشده، و به تحلیل های درستی دست بیابد، لازم است. از این چالش ها و آفات پرهیز نمایید: ذهن گرایی، مطلق نگری و کل گویی، سطحی نگری، یک سونگری، توهین و افترا به دیگران، جدال و مجادله با شنوندگان، کتمان حقایق، خود را عقل کل دانستن و.. و...
    کلام آخر: تا زمانی که برخی از اساتید، کارشناسان، تحلیلگر سیاسی و علمی و بعضی از مقامات و سیاسیون و کارشناسان جناحی و حزبی کشورمان احساس و فکر می کنند: که عقل کل و همه چیز فهم اند!! و هر آنچه را که در گروه و طایفه خودشان مطرح می شود، فقط آن درسته.! و بقیه مردم هیچ کاره اند! و باید فقط شنونده نظر و دبدگاه های افراطی جناح و گروه آنها باشند!! وضع مملکت ما بهتر از این نمیشود!!البته خجالت هم خوب چیزیه!؟
    اینگونه به اصطلاح اساتید فوق الذکر و امثال آنها بدانید: به لطف خدا و ائمه اطهار و هدایت های هوشمندانه رهبری و خون شهدا، در ایران اسلامی ما در هر خانه، کوچه و خیابان هر روستا و شهر، هر استان کشورمان دهها؛ صدها؛ هزاران و میلیون ها تحصیلکرده وکارشناس و دکتر متعهد و متدین و متخصص وجود دارد. پس من بعد مواظب ارائه نظرات و دیدگاه های جناحی و شخصی خود باشید. گذشت آن زمانی که در این کشور عده ای نظریه پردازی جناحی و طایفه ای .. بکنند، و مردم هم صد در صد آنها را باور وقبول کنند.! در خانه گر کس است.یک حرف بس است...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها