رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرفوری؛

از بررسی نحوه کارکرد کانون‌های کارشناسان دادگستری تا تشریح وظایف کمیسیون ماده 13

کارکرد کانون های کارشناسان دادگستری، نوع طرح پرونده ها و چگونگی انتخاب کارشناسان، نحوه ورود و فعالیت در این مراکز، تشریح وظایف کمیسیون ماده 13در گفتگو با رئیس کانون کارشناسان دادگستری تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از بررسی نحوه کارکرد کانون‌های کارشناسان دادگستری تا تشریح وظایف کمیسیون ماده 13

رضا علی‌پور، رئیس کانون کارشناسان دادگستری تهران در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار خبرفوری به تشریح اهداف کانون‌های کارشناسان رسمی دادگستری در مراکز استان‌ها پرداخت و نخستین ویژگی این مراکز را برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل غیردولتی، غیرانتفاعی و غیر سیاسی دانست.

وی با اشاره به اینکه سابقه تشکیل کانون کارشناسان دادگستری تهران مربوط به سال 1317است، اظهار کرد: تشکل مذکور در عمر 84 ساله خود تاکنون از تخصص حدود ۴ هزار نفر کارشناس در ۷۱ رشته بهره برده است که در کل می توان اذعان کرد یکی از مجموعه‌های با‌سابقه‌ی کارشناسی کل کشور در این محل است.

 

عبور فعالیت کانون کارشناسان دادگستری تهران از مرز 8 دهه

علی‌پور با یادآوری اینکه کانون کارشناسان دادگستری تهران به دلیل برخوداری از سابقه طولانی توانسته افراد مختلفی را از استان‌های دیگری جذب و آموزش دهد، افزود: بعد از یک مدتی که تعداد این افراد از ۳۰ به ۸۰ یا ۱۰۰ نفر رسید، کانون‌ها را مستقل کردیم.

رئیس کانون کارشناسان دادگستری تهران با بیان اینکه دو نوع پرونده حقوقی و کیفری از سوی کانون های یاد شده مورد بررسی قرار می گیرد، ادامه داد: در بخش دادگستری عموما تمامی پرونده‌های حقوقی که با مواردی از جمله اموال روبه‌رو می‌شود، ضرورت بر وجود کارشناس است، اما در پرونده‌های کیفری وجود کارشناس کمتر دیده می‌شود؛ می توان گفت در کل تقریبا ۹۰ درصد پرونده‌های حقوقی نیاز به کارشناسی دارد.

 

تشریح روند چگونگی انتخاب کارشناسان برای بررسی پرونده های حقوقی و کیفری

وی در خصوص روند و چگونگی انتخاب کارشناسان، تصریح کرد: طبق روال معمول کارشناسان بر حسب قرعه‌کشی انتخاب و در ابتدا یک نفر نظر می‌دهد، اگر اعتراضی صورت گیرد، ۳ کارشناس روی کار می‌آید، اگر این روند دوباره ادامه پیدا کند 5 کارشناس انتخاب می‌شود تا قاضی به نظر کارشناس قانع شود؛ هر چند کارشناسان در دادگاه تجدیدنظر نیز می‌توانند اعتراض بزنند ولی متاسفانه اعتراض این دسته از افراد هیچ محدودیتی ندارد.

علی‌پور در این زمینه، گفت: به عنوان مثال تعداد کارشناسان رشته ساختمانی را به ۵ یا ۶ بخش تقسیم کرده‌ایم. همانند بخش اختلاف بین کارفرما و مشاور پیمانکار یا در خصوص ارزیابی ها‌ی زمین؛ زمانی که این ۶ بخش مبانی قیمت‌ها را پیدا می‌کنند، اعلام و در سایت قرار می‌دهند تا به صورت مدرن‌ترین روش استفاده و اختلاف قیمت‌ها کم شود.

رئیس کانون کارشناسان دادگستری تهران در ادامه گفتگو با خبرفوری در رابطه با اینکه کدام دسته از افراد می‌توانند به این کانون ها مراجعه کنند، بیان کرد: افراد در پرونده‌هایی که کیفری نباشد، می‌توانند مستقیما مراجعه کنند، ولی بعضی پرونده‌ها همانند قتل و جرح، دادگاه باید پیگیر باشد و کارشناس نیز باید از طرف دادگاه معرفی شود؛ بنابراین تمام رشته‌هایی که غیر کیفری باشد، معرفی کارشناس از طرف این کانون می‌تواند انجام شود.

 

اتلاتلات

 

وی ضمن ذکر مصداقی از  موضوعات پرونده‌های غیر کیفری، اظهار کرد: مثلا فردی می‌خواهد ابعاد و اندازه ملک یا قیمت کارشناسی ملک را دربیاورد.  به هرحال تمامی مسائل دو وجهه دارد یکی از آن کیفری که نمی‌توان ورود کرد و دومین مسئله حقوقی، موضوع حقوقی به کانون کارشناسان مربوط می‌شود.

 

مصاحبه فنی و نمره آزمون ملاک های انتخاب کارشناسان کانون ها

علی‌پور در رابطه با چگونگی روند انتخاب کارشناسان این کانون ها، تصریح کرد: طبق قانون هر سال این آگهی توسط شورای عالی کارشناسان رسمی گذاشته می‌شود لذا قرار بر این شد در اردیبهشت ماه این آگهی توسط سازمان سنجش گذاشته و در همان ماه آزمون برگزار شود؛ باید یادآور شد آزمون مرحله اول کتبی است لذا 70 درصد این آزمون نمره و ۳۰ درصد مصاحبه‌های فنی انجام می شود تا بهترین کارشناس انتخاب شود. بعد از انجام مصاحبه، نوبت به گزینش می‌رسد و در پایان یک تحقیقات محلی انجام می‌شود.

 

تشریح وظایف کمیسیون ماده 13 و نحوه انتخاب ریاست کانون ها

رئیس کانون کارشناسان دادگستری تهران در پایان این گفتگو نحوه انتخاب ریاست کانون ها را تشریح و خاطرنشان کرد: این کانون انتخابات ویژه‌ای دارد، چون بخش خصوصی هستیم و همانند یک شرکت تجاری عمل می‌کنیم؛ با ضابطه‌ای که داریم در هرسال یک مجموعه عمومی بسیج می‌شوند. در این میان کمیسیونی به نام کمیسیون ماده ۱۳ قانون کانون کارشناسان وجود دارد که مرکب از ۵ نفر، ۳ نفر کارشناس و ۲ نفر قاضی هستند از این رو کارشناسان گزارش کار قبلی را شنیده و بین داوطلبانی که برای هیئت مدیره جدید می‌خواهند کاندید شوند، رای‌گیری انجام می‌شود و نهایتا ۱۸ نفر برای مجموعه انتخاب می‌شود.

علی‌پور به چند مورد از کار‌های خیری که انجام داده‌اند، اشاره کرد و گفت: این کانون کار‌های خیری بسیاری انجام داده است. زمانی که سیل در گلستان اتفاق افتاد، ساخت یکی از مدرسه‌های آن‌جا را به عهده گرفتیم، در بخش دیگر، در دشت آبخوان بلوچستان که ۳۰ روستا دارد، دختر‌ها بیشتر از ۶ کلاس نمی‌توانند درس بخوانند، به همین دلیل در آنجا یک مجتمع شبانه‌روزی دبیرستان دخترانه ساخته‌ایم.

 

برنامه‌ای در شهرستان خوی در نظر داریم

رئیس کانون کارشناسان دادگستری تهران در در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در اتفاق زلزله خوی کمک هایی ارسال شد و در بخش دوم نیز برنامه‌ای در پیش داریم. اگر موافقت مجموعه را بگیریم، دو مدرسه به تعداد ۶ کلاس، یکی دخترانه و دیگر پسرانه می‌سازیم.

 

برخورداری کارمندان از بیمه تمیلی، عمر و حادثه

علی پور تاکید کرد: تمامی کارشناسان و کارمندان این کانون از بیمه تکمیلی، عمر و حادثه برخوردارند، بیمه تکمیلی و عمر تا ۲۰۰ میلیون تومان و بیمه حادثه تا ۲۵۰ میلیون تومان که جمعا ۴۵۰ میلیون تومان قرارداد بیمه‌ای بسته شده است.

علی‌پور گفت: با بیمارستان تریتا که در بین بیمارستان‌های تهران رتبه اول را کسب کرده است، قردادی داریم. در پی این قرارداد همکاران کانون با مبلغ ۲۰ هزارتومان تمامی خدمات خود را انجام می‌دهند.

رئیس کانون کارشناسان دادگستری در مورد میزان حقوق کارمندان بیان کرد: تمامی حقوق کارمندان بالا است تا آرامش خاطر داشته باشند و دست به گرفتن رشوه و کار‌های آلوده نزنند.

 

اختصاص ده میلیارد تومان برای بیماری‌های مزمن

وی در پایان افزود: هر سال حدود ده میلیارد تومان برای کارمندانی که بیماری‌های مزمن همانند سرطان، کرونا و از این قبیل بیماری‌ها دارند، در نظر گرفتیم و مانند یک پدر بالای سر بچه‌های کانون هستیم.

علی‌پور در پایان به انتخابات کانون اشاره کرد و گفت: انتخابات این دوره به مدت سه ماه و بصورت موقت در فضای مجازی اجرا می شود، تا انشاالله موانع موجود رفع و انتخابات اصلی برگزار شود.

پایان پیام/

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها