سرور مجازی (vps ) چیست و چرا اینقدر محبوب است؟

تمامی وب سایت‌ها در جهت به اشتراک گذاشتن محتواهای خود نیازمند استفاده از سرور هستند.

سرور مجازی (vps ) چیست و چرا اینقدر محبوب است؟

 سرور یک ابر کامپیوتر قدرتمند است که اطلاعات وب‌سایت در آن قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از سرورها وجود دارد که سطح خدمات آنها با یکدیگر متفاوت است. یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین سرورهای موجود، سرور مجازی یا vps است. آنچه موجب محبوبیت این سرور شده است مبحثی است که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود. 

سرور مجازی چیست؟

در وهله اول لازم است تعریف مختصری از سرور مجازی صورت گیرد. سرور مجازی همان سرور فیزیکی است که با کمک نرم‌افزار مجازی‌سازی virtualization به چند سرور مستقل تبدیل شده است. در واقع با استفاده از سرور مجازی منابع یک سرور قدرتمند تقسیم می‌شود. عملکرد سرورهای مجازی مستقل از یکدیگر است به همین دلیل استفاده از آن هیچ تداخلی ایجاد نمی‌کند. از طرف دیگر تمامی منابع اعم از فضای هارد دیسک، RAM و قدرت پردازشی در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد.

Vps ها بر اساس نحوه مدیریت، سیستم عامل، موقعیت جغرافیایی سرور و ... در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند که در مقاله "سرور مجازی (VPS  چیست؟)" به خوبی به آن پرداخته شده است.

تفاوت سرور مجازی با هاست اشتراکی و اختصاصی 

سرور مجازی همواره محبوبیت بیشتری از سرور اشتراکی دارد زیرا در سرور مجازی منابع بیشتری در اختیار وب سایت قرار می‌گیرد به همین دلیل سرعت سایت بالاتر خواهد بود. از طرف دیگر در هاست‌های اشتراکی به علت استفاده مشترک از منابع، افزایش ترافیک یک سایت موجب کند شدن سایت دیگر می‌شود؛ اما این مشکل در سرور مجازی وجود ندارد. در کنار موارد ذکر شده نباید از امنیت بیشتر سرور مجازی غافل شد. اصولا استفاده از هاست اشتراکی به وب‌سایت‌های تازه‌کاری که ترافیک محدودی دارند توصیه می‌شود؛ ولی برای سایت‌های با حجم فعالیت و ترافیک بالا سرور مجازی بهترین انتخاب است. 

در سرور اختصاصی وب سایت یک سرور کامل را در اختیار دارد بنابراین می‌تواند از 100 درصد منابع استفاده کند. بنابراین این سرور تنها برای وب سایت‌هایی که ویژگی‌های زیر را دارند انتخاب درست و به صرفه‌ای است:

سایت‌های با ترافیک بسیار زیاد

سایت‌های با تراکنش مالی بالا

سایت‌های نیازمند سفارش‌سازی

سایت‌هایی که خواهان نصب سیستم عامل دلخواه خود هستند

مزایای استفاده از VPS

سرور مجازی به واسطه ویژگی‌های زیر به یک انتخاب مناسب برای عموم وب‌سایت‌ها تبدیل شده است. 

امنیت بالا

سرعت بارگذاری صفحات بالا

قیمت مناسب

امکان میزبانی دامنه‌ های متعدد

امکان ارتقا راحت

امکان نصب و اصلاح نرم افزارهای خاص

و .....

01

کاربردهای سرور مجازی

کاربردهای بسیار زیادی را می‌توان برای سرور مجازی بیان کرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود. 

سرور مجازی انتخاب مناسبی برای سایت‌های پربازدید است. به طور مثال فروشگاه‌های اینترنتی که نیازمند ترافیک ماهانه بالا، فضای ذخیره‌سازی زیاد و پردازنده قدرتمندتر هستند نمی‌توانند از هاست اشتراکی استفاده کنند از طرف دیگر امکانات سرور اختصاصی برای آنها زیاد است و به نوعی هزینه اضافی و مازاد به حساب می‌آید از این رو بهترین انتخاب سرور مجازی است. 

بسیاری از کسب و کارها برای انجام امور روزانه خود، تبلیغات، بازاریابی و ... مجبور به ارسال طیف وسیعی ایمیل در طول روز هستند. سرور اشتراکی برای ارسال ایمیل محدودیتی در نظر گرفته است به همین دلیل نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در نقطه مقابل بدون هیچ محدودیتی در سرور مجازی می‌توان ایمیل ارسال کرد. همچنین امکان نصب نرم‌افزار ایمیل دلخواه نیز وجود دارد. 

بسیاری  برای نصب اپلیکیشن‌های دلخواه خود اقدام به خرید سرور اختصاصی می‌کنند؛ اما با پرداخت هزینه کمتر و با استفاده از سرور مجازی می‌توان اقدام به راه‌اندازی اپلیکیشن و برنامه‌های خاص کرد. 

در هاست اشتراکی فضای ذخیره‌سازی دیتابیس بر اساس حجم سرویس اشتراکی یا درصد مشخص شده از حجم پلان اشتراکی دارای محدودیت‌هایی است. در نقطه مقابل سرور مجازی در مقایسه با هاست اشتراکی فضای بیشتری را در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد. به همین دلیل دیگر آنها نگران کمبود فضا و توقف فعالیت وب‌سایت نیستند. 

سرور مجازی میزان نرخ پرش را کاهش و از این طریق سرعت بارگذاری را افزایش می‌دهد. عوامل ذکر شده موجب ارتقای عملکرد وب‌سایت می‌شود. 

در سرور مجازی  امکان ارتقای منابع وجود دارد. به بیان دیگر وب‌سایت‌ها می‌توانند مطابق با نیاز خود به منابع سخت افزاری بیشتری دسترسی داشته باشند. در این صورت افزایش ترافیک یک وب‌سایت نمی‌تواند منجر به مختل شدن فعالیت وب‌سایت‌های دیگر شود. از طرف دیگر این قابلیت شرایطی را فراهم می‌کند که هر وب‌سایت بر اساس میزان بازدید احتمالی خود منابع مورد نیازش را خریداری کند. 

کشور ایران در لیست تحریم‌ بسیاری از کشورها قرار دارد. این امر موجب محدودیت دسترس‌پذیری به بسیاری از فیلم‌ها و اپلیکشن‌ها شده است. از طرف دیگر کسانی که علاقمند به بازی‌های کامپیوتری یا معاملات ارزهای دیجیتال هستند بیشتر از سایرین درگیر مشکلات حاصل از این تحریم‌ها می‌شوند. آنها زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که سرور آنها در خارج از ایران قرار داشته باشد. سرور مجازی شرایط را برای این قبیل کاربران آسان کرده است زیرا امکان خرید سرور مجازی تمامی کشورهای جهان، به خصوص آنهایی که در لیست تحریم قرار ندارند، وجود دارد. 

قابلیت رمزنگاری اطلاعات در VPS وجود دارد. وجود این قابلیت در کنار لایه‌های حفاظتی تعبیه شده در این سرور منجر به افزایش امنیت آن شده است. 

02

سخن پایانی

سرور مجازی می‌تواند انتخاب مناسبی برای چند سایت با ترافیک متوسط یا یک سایت با ترافیک بالا باشد. استفاده از این سرور مشکلات مربوط به عدم امنیت و محدودیت منابع هاست اشتراکی را از بین برده است. از طرف دیگر امکانات ارائه شده در آن برای طیف وسیعی از سایت‌های پربازدید کافیست و از اینرو دیگر لازم نیست آنها مبالغ هنگفتی را برای هاست‌های اختصاصی پرداخت کنند.  

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها