عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ماده مخدر هروئین

از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ماده مخدر هروئین چه می دانید؟ در این مقاله در این باره بخوانید.

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ماده مخدر هروئین

هروئین نوع قوی از ماده مخدر بوده که در مدت بسیار کوتاهی پس از مصرف، از طریق تحت تاثیر قرار دادن گیرنده‌های درون مغز و ترشح ماده‌ای به نام دوپامین، منجر به ایجاد احساس لذت در فرد می‌شود. احساس لذتی که منشاء و علت اصلی وابستگی فرد به مصرف چنین ماده‌ای است.

مطالعات علمی و شواهد بسیاری، تاثیرات سوء استفاده از هروئین را بر روی مغز و سایر ارگان‌های بدن (دستگاه گوارش، پوست، دهان و دندان، سیستم قلبی عروقی و ...) تایید می‌کنند. شواهدی که مصرف کنندگان چنین ماده‌ای را به سمت ترک هروئین سوق می‌دهند. بروز نارسایی قلبی، تغییرات یک باره وزن، ایجاد بی نظمی در ضربان قلب یا آریتمی، تجمع آب در ریه (ادم ریه) و ... تنها بخشی از اثرات سوء مصرف این ماده مخدر بر سلامت انسان به شمار می‌روند.

تاثیرات سوء ناشی از مصرف کوتاه مدت هروئین بر سلامت بخش‌ها و ارگان‌های مختلف بدن

هروئین به واسطه تحت تاثیر قرار دادن گیرنده‌های مغزی، منجر به ایجاد عوارض روانی فراوانی در فرد می‌شود. احساس اضطراب و استرس غیرطبیعی و بدون دلیل، یکی از اصلی‌ترین عوارض مصرف این ماده، در کوتاه مدت به شمار می‌رود.

از دیگر تاثیرات ناشی از استفاده کوتاه مدت از هروئین می‌توان به مواردی همچون:

  • آبریزش بینی
  • ایجاد احساس خواب آلودگی در فرد
  • احساس سنگین شدن اندام‌های بدن
  • بزرگ شدن سایز مردمک چشم و خروج آب از چشم‌ها
  • ایجاد مشکلاتی در سیستم تنفسی (آهسته شدن ریتم تنفس)
  • ایجاد اختلال در سیستم گوارش (یبوست، اسهال و استفراغ)
  • ایجاد مشکلاتی پوستی همچون خارش بدن و یا عفونت پوستی
  • ایجاد اختلال در حافظه فرد برای به یاد آوردن وقایع، اشیاء و افراد

اشاره کرد. کاهش توانایی‌های فرد در کنترل عواطف و احساسات (احساساتی از قبیل خشم) را می‌توان از دیگر عوارض مصرف چنین ماده‌ای دانست.

از دیگر اثراتی که از آن‌ها تحت عنوان "اثرات غیر مستقیم مصرف هروئین" یاد می‌شود، می‌توان به افزایش تمایل فرد برای خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین و آب نبات اشاره کرد. مواردی که به سلامت دهان و به صورت خاص دندان‌ها آسیب بسیار جدی وارد می‌کنند. خشکی دهان نیز از جمله دیگر نتایج استفاده از هروئین بوده که سلامت دندان‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

از عوارض مصرف طولانی مدت هروئین بر سلامت بدن چه می‌دانید؟

سوای از شدت گرفتن عوارض ناشی از مصرف کوتاه مدت این ماده مخدر، کاهش تمایلات جنسی، سرفه‌های پی درپی، نامنظم شدن ضربان قلب و ... نمونه‌ای از عوارضی هستند که فرد پس از استفاده طولانی مدت از هروئین با آن‌ها مواجه خواهد شد. مهم‌ترین عارضه مصرف طولانی مدت هروئین، تاثیر نامطلوب این ماده بر روی عملکرد مغز است. تاثیری که از طریق درگیر کردن گیرنده‌های مغزی، احساس وابستگی بسیار زیادی را در فرد ایجاد می‌کند.

Screenshot_20220202_130117

عوارض ناشی از مصرف هروئین را جدی بگیرید!

جدی گرفتن عوارض ایجاد شده به واسطه مصرف چنین ماده مخدری، شرط لازم و اصلی برای قدم گذاشتن در مسیر ترک است. مسیری که بهتر است در یک کلینیک معتبر ترک اعتیاد و زیر نظر کادر درمانی مجربی انجام شود. کلینیکی که ضمن ارائه خدمات روانشناسی و روان درمانی لازم به افراد، از روش‌های نوین ترک اعتیاد بهره گیرد. روش‌های نوینی که بدون ایجاد وابستگی و یا عارضه خاصی، فرد را از مصرف هروئین و یا سایر دخانیات، نجات دهند.

Screenshot_20220202_130050

کلینیک پیام تندرستی، یک کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد در تهران بوده که به واسطه:

  • ارائه خدمات هتلینگ
  • بهره‌گیری از دانش و مهارت کادر درمان مجرب
  • ارائه خدمات روان درمانی و روانشناسی بعد از دوره ترک اعتیاد فرد
  • خدمات رفاهی و امکانات لوکسی که در اختیار بیماران بستری خود قرار می‌دهد
  • بهره‌گیری از روش‌های به روز درمانی همچون کاشت کپسول نالتروکسان و داروهای ضدمخدر
  • عدم استفاده از روش‌های درمانی خطرناکی همچون درمان آگونیستی (استفاده از داروهای شبه مخدری نظیر ب2، متادون، شربت‌های متادون و تریاک و ... برای درمان اعتیاد)
  • و ...

می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد.

روانشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. (02122222070 - 02122222241)

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها