زیلویی که برای ارزیاب یونسکو پهن شد

رییس شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع دستی از کشور کویت که به عنوان یکی از ارزیابان ثبت جهانی زیلوی میبد به این شهر سفر کرده، معتقد است که این هنرصنعت قدیمی درخور جهانی شدن است.

زیلویی که برای ارزیاب یونسکو پهن شد

"غدا هیجاوی قدومی" در جریان اولین روز از سفر خود به میبد و بازدید از چند کارگاه زیلو بافی این شهر که با هدف بررسی امکان ثبت جهانی این هنرصنعت در حال انجام است، گفت: براساس اطلاعات داده شده و بازدیدی که انجام دادیم، دریافتیم که زیلو یک صنعت فراگیر در شهرستان میبد است که همه اعضای یک خانواده به نوعی با آن درگیر هستند و از مشاغل اصلی ساکنان این شهر بوده است.

وی با اشاره به بازدیدش از شرکت تعاونی زیلوبافان این شهر، اظهار کرد: در جریان این بازدیدها از نزدیک با تمام مراحل زیلوبافی آشنا و متوجه شدیم که از صفر تا صد فرآیند بافت زیلو در داخل خود شهر میبد انجام می‏‌شود.

این ارزیاب یونسکو، آشنایی مسئولان و اعضای رده بالای شهرستان میبد با این هنر و این که هر کدام به نوعی یک زیلوباف حرفه‌ای هستند را به عنوان نشان برتر برای این شهر برشمرد.

هیجاوی با اشاره به مراکز آموزشی زیلو بافی شهر میبد بیان کرد: هنرصنعت زیلوبافی در شهر میبد قابل توجه است و این که زیلوبافی در این مراکز با روش‏های نو و جدید آموزش داده می‏‌شود، بسیار عالی و جذاب است.

این ارزیاب یونسکو با بیان این که بانوان این شهر نیز به امر زیلوبافی مشغول هستند و در این امر مشارکت دارند را یک برگ برنده برای شهر میبد خواند، خاطرنشان کرد: اهمیت دادن به صنعت زیلو و معرفی آن به بازارهای جهانی پسندیده و عالی است و زیلوی میبد به آن دست پیدا کرده است.

رییس شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع‏ دستی در مورد نتایج ارزیابی خود از زیلوی میبد تاکنون، اظهار کرد: تصمیمگیری در مورد این موضوع هنوز زود است اما با توجه به شواهد و براساس مدارک و اسناد ارسالی، این هنرصنعت در خور جهانی شدن است اما باید صبر کرد تا نتیجه اجمالی در این مورد اعلام شود.

هیجاوی تصریح کرد: پس از اتمام بازدیدهای مورد نظر از این هنرصنعت، گزارشی از سوی ما به ریاست جهانی ارجاع خواهد شد که پس از اشتراک‏‏‌گذاری با سایر اعضا و رضایت کامل آنها در این مورد، می‏‌توان خبرهای خوبی را در این رابطه اعلام کرد.

ارزیابان یونسکو از کشوری کویت و هند در برنامه‏‏‌ای دو روزه از وضعیت هنرصنعت زیلوبافی در میبد برای ثبت جهانی آن بازدید می‏‏‌کنند.

منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها