سیاهکل بهشت گونه ای در خاور سپیدرود

در سمت خاوری سپیدرود ، رود جاری در جان سبز گیلان سیاهکل از جلگه تا کوه دامن گسترانده است .

سیاهکل بهشت گونه ای در خاور سپیدرود

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از ایرنا، قرار گرفتن سیاهکل در جلگه ، کوهپایه و کوه، آب و هوای آن را چند گونه نموده است. وجود اقلیم های مختلف در شهرستان باعث شده که ما در بخش مرکزی تابستانی شرجی و در بخش دیلمان خنک داشته باشیم .
شهرستان سیاهکل از جنوب به شهرستان رودبار، از باختر به شهرستان رشت، از شمال به شهرستان لاهیجان و از خاور به شهرستان های لاهیجان ، لنگرود ، املش و رودسر می رسد.
سیاهکل بخشی از سرزمین کهن و نامدار دیلم و بهره مند از مواهب طبیعی و میراث فرهنگی گرانقدری است .
طبیعت زیبا مهمترین جاذبه ی گردشگری شهرستان سیاهکل محسوب می شود . پوشش گیاهی و میزان بارش و باران و نوع آب و هوای این دو بخش نیز بایکدیگر متفاوت است به طوری که یکجا پوشیده از جنگل های هیرکانی و درخت و جای دیگر مرتعی و استپی باشد که همین موضوع خود یک جاذبه ی دیدنی برای گردشگران ایرانی و خارجی به شمار می آید .
وجود جنگل های بسیار قدیمی در شهرستان سیاهکل و تنوع گونه های گیاهی در سطح این شهرستان می تواند بسیار برای گردشگران دیدنی محسوب شود.
*سیاهکل مکان مناسب برای سرمایه گذاری در گردشگری
فرماندار شهرستان سیاهکل معتقد است سرمایه گذاران بخش گردشگری می توانند گردشگران را از این مواهب طبیعی که در سطح شهرستان قرار دارند بهرمند کنند و خود نیز در کنار این به بهره اقتصادی برسند.
رضا اسلامی اظهار داشت: در بحث کوه و دره و قله می توان از پل های معلق استفاده کرد تا این جاذبه ها برای گردشگران دوچندان باشد.
وی در زمینه امکاناتی که فرمانداری در اختیار سرمایه گذاران بخش گردشگری قرار داده است افزود : ما سعی می کنیم امکانات و زیرساخت های در سطح شهرستان در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم و این همکاری بسته به نوع فعالیت سرمایه گذاران در این بخش است .
اسلامی به پروژه گردشگری پیلا بور تالشکول اشاره و تصریح کرد: سرمایه گذار در این پروژه به کمک مالی ما نیازی ندارد فقط بحث مجوزها و کارهای اداری مورد بحث است که به زودی بررسی و حل و فصل می شود .
وی در بخش گردشگری به گیاهان دارویی و نوع زیست افراد منطقه اشاره و خاطرنشان کرد در بخش دیلمان رویشگاه گیاهان دارویی زیادی است که برای گردشگران بسیار حائز اهمیت می باشد.
*گردشگری میراث دومین جاذبه سیاهکل
گردشگری میراث فرهنگی یک نوع از گردشگری است که هم شامل آثار تاریخی و نوع آداب و رسوم و سنت ها و هم شامل نوع غذاهای محلی و نوع زیست افراد منطقه می شود که در طول سالیان دراز وجود داشته است .
در شهرستان سیاهکل هم در بخش جلگه و هم کوهستان از نظر گردشگری میراث بسیار غنی هست وجود بقعه های مختلف در بخش مرکزی و آثار تاریخی مثل حمام دیلمان و غیره در بخش دیلمان گوشه ای از میراث فرهنگی و گردشگری در این شهرستان است .
رئیس میراث فرهنگی شهرستان سیاهکل در مصاحبه با ایرنا با بیان این که ما از لحاظ آثار تاریخی قبل از اسلام هم جز شهرستان های غنی محسوب می شویم گفت :وجود گورستان و تپه های باستانی روستای کوپس نمونه هایی از این قبیل است.
محمد باقری در زمینه اقامتگاه های موجود در سطح شهرستان که به گردشگران سرویس ارائه می کنند هم افزود : در شهرستان سیاهکل در حال حاضر هتل نداریم ولی هتل در حال ساخت در اسپیلی دیلمان داریم که مجوز نیز گرفته است اما در بخش مرکزی در شهر سیاهکل یک هتل آپارتمان و یک مسافر خانه داریم که مجوز دارند .
وی در مورد مسافر کاشانه ها یا خانه مسافر هم گفت کحدود 100 خانه مسافر در شهرستان سیاهکل که بیشتر هم در بخش دیلمان فعالیت می کنند وجود دارند اما کمتر از 5 واحد از آنها از میراث مجوز دریافت کرده اند و بقیه بدون مجوز هستند.
به گفته وی این خانه مسافر ها در واقع مکانی هستند که افراد قبلا در آن زندگی می کردند اما حالا آن را مبله کرده و در اختیار گردشگران و مسافران قرار می دهند.
باقری با اشاره به فعالیت کانکس های اطلاع رسانی در سطح شهرستان سیاهکل هم گفت در ورودی شهر سیاهکل دو کانکس و همچنین در بخش دیلمان نیز همینطور گذاشته ایم که افرادی که در آنجا هستند به تمامی نقاط شهرستان مسلط هستند و به گردشگران اطلاعات لازم را می دهند که البته در پی این هستیم که تعداد این کانکس ها را در هر دو بخش به 3 کانکس افزایش دهیم که وظیفه اینها در مرحله اول اطلاع رسانی و مرحله دوم اسکان مسافر هاست .
وی در مورد رستوران های موجود در شهرستان هم گفت حدود 15 رستوران در شهرستان سیاهکل فعالیت می کنند که تعداد 6 رستوران از میراث فرهنگی مجوز دارند .
باقری با اشاره به تسهیلاتی که میراث به سرمایه گذاران بخش گردشگری اختصاص داده است گفت : دولت برای طرح ها و پروژه های اشتغالزا و دارای پروانه بهره برداری وام و تسهیلات بانکی در نظر گرفته است که نقش میراث فرهنگی معرفی آنها به بانک هاست و در حال حاضر هم صندوق کارآفرینی امید که سقف وامش 50 میلیون تومان است و هم بانک سینا در این زمینه فعالیت می کنند .
وی ادامه داد متاسفانه در سطح شهرستان سیاهکل دفتر یا شرکتی که در زمینه ی گردشگری کار کند وجود ندارد و تورهای که وارد شهرستان می شوند بیشتر از مرکز استان می آیند ولی فعلا گروه گردشگری تی تی دیلم در شهرستان سیاهکل که یک تشکل محسوب می شود نه شرکت فعالیت می کند .
با توجه به زمینه بسیار مناسب گردشگری با تکیه بر جاذبه های به قوه و به فعل از جمله طبیعی و میراث و نوع زندگی و فرهنگ مردم به نظر می رسد اقامتگاه های بوم گردی با در نظر گرفتن موارد فوق در آینده این منطقه تاثیر گذار باشند . وجود این گونه از اقامتگاه ها که با توجه به زیست افراد محلی و نوع معماری و و روش زندگی آنها بنا شده است گردشگران زیادی را مجذوب خود کند .
سیاهکل در صورت رعایت ملاحظات زیست محیطی یکی از بهترین مکانها برای گردشگری طبیعی و اقامتی لذتبخش در روزهای گرم تابستان است .

منبع: ایرنا

56

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها