کاشت ۱.۵ میلیون اصله نهال در اراضی ملی گیلان/ توسعه ۵۰۰ هکتاری جنگل ها

معاون امور جنگل گیلان گفت: تا پایان فصل کاشت، یک و نیم میلیون اصله نهال در ۱۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان در قالب زراعت چوب نهالکاری خواهد شد.

کاشت ۱.۵ میلیون اصله نهال در اراضی ملی گیلان/ توسعه ۵۰۰ هکتاری جنگل ها

محمدرضا عبدالهی با بیان اینکه پروژه های جنگل کاری سالانه از دو محل صندوق توسعه ملی و طرح صیانت از جنگل ها تامین اعتبار می شوند، اظهار کرد: امسال ۳۰۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان گیلان در قالب احیا، بازسازی و غنی سازی، نهال کاری خواهند شد.

وی هدف از اجرای پروژه های جنگل کاری را مرمت، احیا، غنی سازی و رفع کچلی های لکه ای در داخل جنگل ها دانست و افزود: همچنین برای ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان، پروژه های جنگل کاری در قالب توسعه جنگل تعریف کردیم.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه پروژه های توسعه جنگل در مناطق بالادست فاقد پوشش جنگلی اجرایی می شود، گفت: توسعه جنگل بیشتر در مرز بین جنگل و مرتع اجرایی می شود؛ مناطقی که در گذشته های دور از پوشش جنگلی برخوردار بوده و اکنون به مرتع تبدیل شده اند.

عبدالهی، از تخصیص اعتبار پنج میلیارد تومانی برای پروژه های جنگل کاری سال ۹۹ استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: پروژه های جنگل کاری همزمان با فصل کاشت نهال در آذرماه شروع شده و تا پایان تیرماه سال آینده ادامه دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ هزار اصله نهال در قالب احیا و بازسازی و غنی سازی منابع طبیعی و توسعه جنگل کاشته می شود، عنوان کرد: نهال کاری در ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان به صورت یکدست آغاز شده و تا فروردین ماه ۱۴۰۰ نهال کاری خواهیم کرد.

معاون امور جنگل گیلان، با اشاره به اهمیت پروژه های مرمت و غنی سازی منابع طبیعی در جلوگیری از خالی شدن جنگل از داخل، یادآور شد: در پروژه های توسعه جنگل نیز اراضی جنگلی را از بالا و پایین بانده خواهیم کرد. همچنین اجرای عملیات های حفاظت فیزیکی و بیولوژیکی مانع از پس روی جنگل از حد فوقانی آن خواهد شد.

عبدالهی، با بیان اینکه عرصه های نهال کاری شده تا پنج سال نیازمند نگهداری هستند و سپس تحویل یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان داده می شوند، گفت: اعتبارات لازم را در حوزه عملیات مراقبتی پیش بینی کردیم که در قالب حصارکشی و کشیدن سیم خاردار اجرایی می شود.

وی از کاشت گونه های بومی استان اعم از توسکا، افراد، ون و بلوط براساس ارتفاع خبر داد و خاطرنشان کرد: در مناطق بالادست از گونه های پیشاهنگ مانند سوزنی برگ کاج سیاه استفاده می کنیم، زیرا این گونه بسیار مقاوم در برابر سرما و خشکی است و با ایجاد سایه و حفظ رطوبت، شرایط را برای کاشت نهال های بومی فراهم می کند.

معاون امور جنگل گیلان، با بیان اینکه پروژه های جنگل کاری امسال در شهرستان های آستارا، تالش، رضوانشهر، رودبار، رشت، رودسر، شفت و سیاهکل اجرایی می شود، اظهار کرد: همچنین تا پایان فصل کاشت، یک و نیم میلیون اصله نهال در ۱۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان در قالب زراعت چوب نهالکاری خواهد شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها