با گذشت 24 روز؛

خسارت های سیل تمام نشده است/ گلستان را هم دریابید

با گذشت 24 روز از سیل گلستان همچنان بخش هایی از شهرستان های آق قلا و گمیشان زیر آب است و این موضوع می طلبد توجه مسئولان به این مناطق بیش از گذشته باشد.

خسارت های سیل تمام نشده است/ گلستان را هم دریابید

به گزارش خبر فوری ، بارندگی های اخیر در اواخر سال 97 و سال 98 بسیاری از شهرها و استان های کشور را دربر گرفت و باعث جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف ایران شد.

گلستان هم از استان هایی بود که از روزهای پایانی سال 97 درگیر سیل شد و با گذشت 22 روز از سال 98 همچنان درگیر این مساله است. سیلاب از شرق استان آغاز شد و رفته رفته شهرها و روستاهای مسیر رودخانه گرگانرود تا غرب گلستان درگیر آب گرفتگی شدید شدند.

ارتفاع آب در شهرها و روستاها به گونه ای بود که تا سقف برخی خانه ها زیر آب رفت و خسارت های زیادی به منازل، کارگاه ها، زمین های کشاورزی و دامداری و مراکز تجاری وارد کرد.

تفاوت سیل گلستان با سایر شهرها در منادگاری آب است. سیلاب در بسیاری از استان ها در چند ساعت خسارت هایی را وارد کرد و تمام شد اما گلستان هنوز درگیر آبگرفتگی است. مانداب در شهرها و روستاها نه تنها زندگی مردم را مختل کرد و به درآمد آن ها به طور عمده از طریق کارگری تامین می شد خسارت وارد کرد بلکه اکنون امنیت ساختمان ها را تهدید می کند.

آب به فونداسیون ساختمان ها نفوذ پیدا کرده و با گذشت بیش از سه هفته همچنان در برخی محلات خانه ها زیر است. این مانداب استحکام ساختمان ها را با چالش دچار کرده و به گفته کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برخی از خانه ها و ساختمان ها دیگرامنیت ندارند و باید تخریب شود.

چندی پیش زمانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن گفته بود باید برخی خانه های مناطق سیل زده تخلیه و به طور کامل تخلیه شوند. بررسی های میدانی هم نشان می دهد بسیاری از منازل مسکونی و ساختمان های تجاری به همین دلیل نشست کرده اند.

ز سوی دیگر وجود طولانی مدت آب در منازل و مراکز تجاری مشکلات بهداشتی زیادی ایجاد کرده است. ماندن سیلاب و نفوذ آن به فاضلاب و همچنین تلفات دامی و جانوری، باعث آلودگی آب و ایجاد بیماری های مختلف بخصوص بیماری های عفونی شده است.

متاسفانه تمرکز بر روی خروج آب از منطقه باعث شده این دست از مشکلات کمتر مورد توجه قرار بگیرد و شاهد برخی مشکلات برای ساکنان مناطق سیل زده باشیم. این افراد نگرانی بزرگ دیگری هم دارند و آن اشتغال است.

شغل بسیاری از مردم کشاورزی و کارگری بوده و اکنون که این مناطق زیر آب است تقریبا درآمدهای آنان هم با مشکل رو به رو شده است. مردان نگران آینده کاری خود، درآمد برای تامین هزینه های جاری و جبران خسارت های سیل هستند.

لذا می طلبد دولت و نهادهای حاکمیتی گلستان را فراموش نکنند زیرا نه تنها سیل گلستان تمام نشده بلکه مشکلات آن هر روز بیشتر از گذشته می شد.

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها