معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گلستان در گفتگو با خبر فوری:

لایروبی رودخانه ها جلودار سیل گلستان نبود

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان گلستان گفت: حجم سیلابی که در گلستان رخ داد با لایروبی رودخانه ها هم قابل انتقال نبود.

لایروبی رودخانه ها جلودار سیل گلستان نبود

حسین دهقان در گفتگو با خبر فوری در رابطه با دلایل وقوع سیل که توسط سازمان مدیریت بحران پر بودن سدهای گلستان و وشمگیر و همچنین لایروبی نکردن مصب رودخانه عنوان شده بود، اظهار کرد: در این سال ها رودخانه های استان لایروبی شده و این لایروبی در انتقال حجم آب تا حدود 30 تا 40 درصد هم نقش دارد اما این حجم از سیلابی که در استان رخ داد با رودخانه لایروبی شده هم قابل انتقال نبود.

وی افزود: در بارشی که منجر به سرریز سد گلستان شد حدود سه برابر ظرفیت به این سد آب وارد شده بود و همزمان تمام رو خانه های استان هم طغیان کرده و سیلابی بودند.

دهقان تصریح کرد: بخش عظیم بارندگی در یک روز رخ داد و طبق آمارهای 300 میلیون متر مکعب حجم آبی بوده که وارد گرگانرود شده اما کل ظرفیت آن 118 میلیون متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: گرگانرود در منطقه گنبد 272 متر مکعب را در هر ثانیه جابجا می کرد اما در آق قلا حدود 120 متر مکعب جابجا می شود و چون از گنبد به آق قلا حجم آب وردی افزایش می یابد و رودخانه دیگری نداریم این سیل به وقوع پیوست.

دهقان افزود: حجم زیاد آب به دلیل بارش ها در توان گرگانرود نبود و موجب وقوع سیل شد.

وی گفت: در کنار لایروبی رودخانه ها باید ساخت سدهای استان سرعت بیشتری بگیرد و اعتبارات استانی برای این کار کافی نیست.

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها