مدیرعامل آب منطقه‌ ای گلستان:

صرفه‌ جویی در مصرف آب بدون آسیب به درآمد مردم امکان پذیر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای گلستان گفت: درحالی‌که جمعیت استان در حال رشد است و به دنبال آن نیاز آبی افزایش می‌یابد، میزان آب در دسترس ما تغییری نمی‌کند و این مسئله اهمیت توجه به صرفه‌ جویی در مصرف آب را نشان می‌دهد.

صرفه‌ جویی در مصرف آب بدون آسیب به درآمد مردم امکان پذیر است

سید محسن حسینی اظهار کرد: می‌توان با مدیریت صحیح در مصرف آب علاوه بر حفظ معیشت، بدون آسیب زدن به درآمدهای مردم و با شناسایی و اجرای طرح‌ها و راهکارهای مناسب، در مصرف این ماده حیاتی صرفه‌ جویی کرد.

وی افزود: در سال آبی گذشته ۲۹ درصد کاهش بارش باران و نزدیک به ۲ درجه افزایش دما در سطح استان داشتیم این امر باعث شد رودخانه استان حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد کمبود آب و در بخش آب‌های زیرزمینی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

حسینی بیان کرد: در استان گلستان ۸۶ درصد منابع آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی، ۲ درصد در حوزه صنعت و ۱۲ درصد آن نیز به مصارف شرب و بهداشت می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای گلستان در خصوص تدابیر این شرکت در صرفه‌جویی بخش کشاورزی، گفت: ما در این راه در اولین گام به دنبال ترویج و آموزش عمومی، بعد به دنبال استفاده از روش‌های نوین آبیاری و دیگری اصلاح الگوی کشت و روی آوردن به کشت گیاهان کم آب طلب هستیم.

وی گفت: میزان آب تجدید پذیر در استان ۲.۵ میلیارد مترمکعب است که از این میزان، ۱.۷ میلیارد مترمکعب قابل‌ برنامه‌ ریزی است.

البته در برخی سال‌ها با توجه به شرایط خشکسالی، آب در دسترس کمتر از این مقدار است.

حسینی گفت: برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی متولیان تهیه و توزیع آب زمانی اثربخش است که مردم نیز با رعایت الگوی صحیح مصرف آب، از اسراف پرهیز و با صرفه‌جویی در مصرف این ماده حیات‌بخش، فرصت استفاده از آب را برای نسل‌های آینده نیز فراهم کنند.

وی افزود: در استان گلستان با حدود ۲ میلیون جمعیت، در طول سال برای هر فرد ۱۲۵۰ مترمکعب آب برای مصارف مختلف وجود دارد که این میزان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: یکی از فعالیت‌های عمده که همیشه مورد تأکید شرکت‌های آب و فاضلاب نیز قرار گرفته، مدیریت مصرف با هدف کنترل و کاهش مصارف غیرضروری است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها