گلستان در تدارک احیای گردشگری برای دوران پساکرونا

توسعه زیرساخت‌های گردشگری موضوع مورد تاکید مسوولان گلستان در سال های اخیر است که می‌تواند موجب بهبود وضعیت اقتصادی، درآمد پایدار و فراهم شدن فرصت‌های شغلی متعدد در این استان بویژه برای دوران پساکرونا شود.

گلستان در تدارک احیای گردشگری برای دوران پساکرونا

ساحل دریا و جزیره آشوراده، جنگل بکر هیرکانی، پارک‌های جنگلی متعدد همراه با آبشار و رودخانه‌ها، مراتع وسیع و آثار تاریخی و باستانی متعلق به دوره‌های گوناگون بخشی از جاذبه‌های گردشگری گلستان است که برخی از آن ها مانند ناهارخوران و برج تاریخی گنبد از شهرت بیشتر و حتی جهانی برخوردار است.

گلستان به سبب واقع شدن در مسیر جاده منتهی به مشهد محل گذر گردشگران و زائران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) هم هست که برنامه ریزی برای افزایش زمان ماندگاری مسافران می تواند بر رونق بخش گردشگری این استان اضافه کند.

در سالیان اخیر اقداماتی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری گلستان رقم خورد که از آن جمله می توان به توسعه زیر ساخت در برخی تفرجگاه‌ها و حمایت تسهیلاتی از علاقه مندان به سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

با هدف بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته در این بخش، معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دو روز قبل به گلستان سفر کرد تا علاوه بر حضور در آیین افتتاحیه متمرکز ۹۳ پروژه‌ گردشگری استان که با فرمان رییس جمهور انجام شد، از برخی طرح های زیرساختی نیز دیدن کند.

بازدید از مزرعه گردشگری و بناهای تاریخی احیاشده با کاربری گردشگری در گرگان و بازدید از ساحل ماسه ای روستای چارقلی شهرستان گمیشان از جمله برنامه‌های سفر ولی تیموری معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به گلستان بود.

مزارع گردشگری کشاورزی و توسعه تفرجگاه های روستایی در شهرهای ساحلی از جمله موضوعات نوین گردشگری در گلستان است که در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی توان جذب گردشگر در این استان را دوچندان می‌کند.

توسعه زندگی شهرنشینی و نیازهای روانی و عاطفی شهروندان برای رهایی از حیات ماشینی سبب شده تا رغبت به سوی مراکز تفرجگاهی روستایی بیشتر شود.

گلستان در تدارک احیای گردشگری برای دوران پساکرونا

مزرعه گردشگری در روستای ییلاقی توسکستان گرگان با تولید انواع میوه ها

دسترسی به انواع درختان، باغ تمشک، مزرعه توت فرنگی، سبزیجات و صیفی جات، مزرعه حیوانات و فعالیت هایی از قبیل کاشت، داشت و برداشت از جمله برنامه های گنجانده شده در این مزارع است.

اولین نمونه فعالیت گردشگری گلستان توسط ۶ جوان در روستای خیرات گرگان راه اندازی شد که در آن ۵ هکتار از یک مزرعه به فعالیت های گوناگون مرتبط با گردشگری کشاورزی اختصاص یافت.

از دیگر رویکردهای مورد توجه وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری توجه به بازسازی و مرمت بافت تاریخی در نقاط گوناگون کشور است.

بر اساس نظر کارشناسان، احیای بافت تاریخی گرگان که طی سالهای اخیر شتاب گرفته علاوه بر اهمیت و ارزش فرهنگی - اجتماعی به لحاظ تاثیرگذاری در توسعه گردشگری به افزایش درآمد سرانه شهروندان و جهش اقتصادی شهرستان و گلستان منجر می‌شود.

گرگان در دوران قاجار ۶ محله به نام‌های سرپیر، دربنو، سرچشمه، میخچه‌گران، نعلبندان، سبزه‌مشهد و میدان داشت که دارای چندین محله فرعی از جمله مثل پاسرو، میرکریم، دوشنبه‌ای، شیرکش، باغشاه، دباغان و شاهزاده قاسم بود.

بافت تاریخی گرگان از ۲ بخش اداری و مسکونی تشکیل می شد که بقایای آن همچنان موجود است.

خانه‌های موجود در بخش مسکونی بیشتر متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی، تقوی، باقری و مفیدیان است.

گلستان در تدارک احیای گردشگری برای دوران پساکرونا

محدوده امامزاده نور گرگان؛ زنده ترین قسمت بافت تاریخی این شهر محسوب می شود

طی سالیان اخیر افراد و شرکت‌های خصوصی زیادی با سرمایه گذاری روی احیا و به‌سازی این خانه‌ها و محلات تاریخی گرگان در مسیر جذب گردشگر و ایجاد صنوف و شغل‌های مرتبط حرکت کردند که به گفته مسوولان میراث فرهنگی پیش بینی می شود این روند ادامه یابد.

یاسر قندرهای، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان معتقد است: اگرچه فراگیری کرونا ضربه مهلکی به فعالیت‌های گردشگری استان وارد کرد اما با مهار این ویروس، چشم انداز اقتصادی خوبی برای حوزه های مربوطه رقم می خورد.

همچنین به گفته مجید رحمانی، معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی گلستان امسال احیای ۱۲ پروژه در بافت قدیم گرگان توسط بخش خصوصی انجام گرفت و این روند با سرمایه گذاری تقریبی ۳۰۰ میلیارد ریال ادامه دارد.

وی بیان داشت: احیای بافت تاریخی گرگان برای ۵۵۰ نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه گردشگری و مشاغل مرتبط شغل ایجاد کرد و پیش بینی می شود طی سه سال آینده این رقم به افزون بر ۲ هزار فرصت شغلی برسد.

توجه به تفرجگاه های آبی و ساحلی از دیگر رویکردهای مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان است.

تلاش برای معرفی ساحل چارقلی گمیشان و تکمیل زیر ساختهای اولیه مانند راه دسترسی نشان از عزم جدی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان برای رونق دادن به تفرجگاه های ساحلی استان دارد.

ظرفیت‌های منطقه همچون صید و ماهی گیری، صنایع دستی و غذاهای قوم ترکمن، شیر و دوغ شتر، بومگردی در یورت (چادر) خانه‌های چوبی و نظایر آن می‌تواند جذابیت‌های بیشتری برای گردشگران ایجاد کرده و از طریق خرید و فروش این خدمات، تحول اقتصادی در منطقه ایجاد کند.

گلستان در تدارک احیای گردشگری برای دوران پساکرونا

عملیات اجرایی پروژه گردشگری ساحلی روستای چارقلی گمیشان امسال آغاز شد

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در پایان سفر خود به گلستان گفت: این استان جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که باید با معرفی بهتر و ایجاد زیرساخت های لازم از این فرصت برای بهبود شاخص های اقتصادی و درآمدی خود استفاده کند.

ولی تیموری اظهار داشت: حرکت گردشگری گلستان به سمت افزایش امکانات و زیرساخت‌ها طی سال های اخیر مطلوب بود اما نباید این روند به دلیل شیوع کرونا متوقف شود.

وی با بیان اینکه گلستان زمینه توسعه گردشگری کشاورزی را هم دارد، گفت که در حال حاضر بیش ‌از ۳۰ نفر متقاضی راه اندازی ایجاد مزرعه گردشگری در این استان هستند.

گلستان به سبب برخورداری از جاذبه‌های متعدد گردشگری در سالهای اخیر مورد استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گرفته و مسئولان استان امیدوارند در دوران پسا کرونا رونق گردشگری در این استان بتواند بخشی از مشکلات حوزه اشتغال مناطق گوناگون استان را برطرف سازد.

به رغم تلاش‌های صورت گرفته؛ چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که حتی در دوره پساکرونا می‌تواند مانع شتاب توسعه گردشگری گلستان شود که شاید عمده‌ترین آن کندی کار ایجاد زیرساخت در جزیره آشوراده باشد.

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر در حوزه سرزمینی شهرستان بندرترکمن واقع در غرب استان گلستان است.

با این وجود صنعت گردشگری گلستان که پیش از کرونا نیز صدمه زیادی از سیل دید، با حمایت تسهیلاتی دولت طی سالیان اخیر خود را بازسازی کرده تا برای جهش در دوران پساکرونا آماده باشد.

توسعه مناطق بوم گردی روستایی، افزایش تخت های هتل ها، مرمت و تجهیز خانه‌های مسافر در بافت‌های تاریخی گلستان بویژه گرگان و توجه به گردشگری ساحلی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

گلستان علاوه بر تنوع اقلیم همچون ساحل دریا، جنگل و کویر از تکثر قومی، مذهبی و نژادی هم برخوردار است بطوریکه لقب نگارستان ایران را از آن خود کرده و به همین سبب دبیرخانه دائم جشنواره اقوام ایرانی در گرگان برپاست.

این تنوع و تکثر بر جذابیت گردشگری گلستان افزوده و مزیت نسبی بیشتری ایجاد کرده است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری گلستان طی سالیان اخیر منجر به فعال شدن ۴۵۲ واحد گردشگری شامل ۲۳ هتل، ۶ هتل آپارتمان، ۵ مُتل، ۱۰۱ واحد اقامتی بوم‌گردی، ۲۰۱ خانه مسافر، ۱۴ مهمان‌پذیر، ۵ پانسیون، ۴۴ واحد پذیرایی، ۲۲ سفره خانه سنتی، ۷۵ دفتر خدمات مسافرتی، یک مجتمع تفریحی گردشگری، یک مزرعه گردشگری و چهار موسسه آموزش گردشگر شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها