سرما و شکارچیان سودجو، تهدید حیات وحش گلستان در زمستان

بارش برف روزهای اخیر مناطق کوهستانی گلستان حیات وحش ساکن در این مناطق را برای تامین علوفه و غذا راهی مناطق پایین دست و سکونت‌گاه های اطراف کرده است که در برخی موارد این حضور با شلیک شکارچیان بی‌سرانجام می‌‎ماند.

سرما و شکارچیان سودجو، تهدید حیات وحش گلستان در زمستان

برف ۶۵ سانتی‌متری برخی مناطق کوهستانی گلستان موجب شد حیات وحش این مناطق به دلیل کاهش دما و شدت یافتن سرما از روی گرسنگی چاره‌ای جز ورود به باغات و خانه‌های حاشیه مناطق و زیستگاه‌های استان نداشته و جان خود را برای لقمه غذا گذاشته و تسلیم شکارچیان شوند.

پوشیده شدن مراتع از برف و یخ زدن روان آب‌ها سبب می‌شود وحوش برای تأمین علوفه مورد نیاز خود به سوی پایین دست و دامنه‌ها حرکت کرده و در کشاکش جدال نابرابر با شکارچیان خود را به دست سرنوشت بسپرند.

کشف چهار لاشه قوچ وحشی در ۲۳ و ۲۴ آبان در شرق گلستان از ۶ شکارچی غیرمجاز، دستگیری شکارچیان کل و بز در گرگان و دستگیری عاملان کشتار ده‌ها پرنده آبزی نشان می‌دهد که برخی سودجویان چشم طمع به حیات وحش دارند و از هر فرصتی برای تعرض به مواهب الهی دریغ ندارند.

سرما و شکارچیان سودجو، تهدید حیات وحش گلستان در زمستان

در همین ارتباط مدیر کل محیط زیست گلستان از مردم و جوامع محلی برای حفاظت از حیات وحش در فصل سرما طلب یاری کرد و گفت: زمستان فصل پرخطری برای حیات وحش است که از یک‌سو سرما و از سوی دیگر کمبود مواد غذایی سبب می‌شود زندگی جانوران با خطر زیادی همراه باشد.

محمد رضا کنعانی با تشکر از مردم و ساکنان روستاهای حاشیه جنگل‌ها و نیز همیاران محیط زیست گلستان که یاور و پشتیبان حفاظت محیط زیست هستند؛ افزود: در شرایط سخت گذران زندگی حیات وحش در این روزهای سرد، عده‌ای فرصت طلب به جان حیوانات افتاده و از نیاز آنها به غذا و حضور در حاشیه روستاها سو استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین و مجازات‌های تعیین شده، شکار، زنده گیری، نگهداری و خرید و فروش گونه‌های حیات وحش ممنوع است و متخلفین از قانون و هنجار شکننان علاوه بر پرداخت ضرر و زیان ناشی از شکار غیر مجاز به لحاظ کیفری نیز تحت پیگرد قضائی قرار خواهند گرفت.

سرما و شکارچیان سودجو، تهدید حیات وحش گلستان در زمستان

گونه‌های جانوری مختلفی شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ و مرال در زیستگاه‌های گلستان زیست می‌کنند که از جمله مهمترین زیستگاه‌های استان می‌توان به پارک ملی گلستان اشاره کرد.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره جای داده است.

سرما و شکارچیان سودجو، تهدید حیات وحش گلستان در زمستان

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

حیات وحش استان گلستان در این روزهای سرد برفی چشم یاری بیشتری به سوی مردم و طبیعت دوستان دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها