لزوم آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های طبیعی گرگان

فرماندار گرگان گفت: اداره منابع طبیعی به‌عنوان متولی امر در کنار اداره محیط زیست و با کمک و همیاری دهیاران آمادگی لازم برای مهار هرگونه آتش‌سوزی احتمالی در جنگل‌ها و مراتع را داشته باشند.

لزوم آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های طبیعی گرگان

محمد حمیدی، امروز در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در جنگل‌ها و مراتع، گفت: هرگونه آتش زدن کاه و کلش و بقایای کشاورزی ممنوع و جرم محسوب می‌شود و دهیاران باید با نصب بنر اطلاع‌رسانی مناسب را در روستا در دستور کار خود قرار دهند.

وی بیان کرد: متأسفانه همه ساله در زمان برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو شاهد آتش‌سوزی بقایای محصول توسط کشاورزان هستیم که این کار علاوه بر از بین بردن مواد عالی خاک و زمان ۵ ساله برای برگرداندن به حالت اولیه، به محیط زیست و منابع طبیعی نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

فرماندار گرگان با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی نیز می‌تواند کمک زیادی به آگاهی‌بخشی کشاورزان داشته باشد، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی هم ازنظر توجیه فنی همان آسیب‌پذیری خاک، توجیه قانونی که این اقدام جرم محسوب می‌شود و هم به‌عنوان ضابط قضایی و معرفی به مراجع قانونی وظایف را عهده‌دار هستند.

حمیدی یادآور شد: بخشداران با بازدید میدانی از روستاهای حاشیه جنگل و بررسی امکانات موجود و موردنیاز کمبودها را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه دهیاران نوک پیکان اطفاء حریق در روستاها هستند، گفت: دهیاران باید هماهنگی لازم را برای حضور به‌موقع در مهار آتش با مالکان چند تراکتور در روستا به عمل آورند تا در زمان لازم عکس‌العمل مناسب صورت گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان نیز در این جلسه گفت: در شهرستان گرگان سه پایگاه اطفاء حریق در نهارخوران، تقی‌آباد و نوچمن با امکانات و تجهیزات کامل به‌صورت شبانه‌روزی فعال است.

علی‌اصغر نیکویی تصریح کرد: سال گذشته برای مقابله با آتش، ۲۸۲ کیلومتر آتش‌بر در سطح شهرستان ایجاد شد و در سال جاری نیز در تلاش برای ایجاد آتش‌بر در سایر نقاط پرخطر هستیم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها