۵ شهریور، روز ملی کشتی

جهان پهلوانِ مردم!/ ۹۲ سالگیت مبارک تختی بزرگ

هر ساله آمدن و رفتنش را پاس می‌داریم تا در روزگاری که سخت محتاج مروت و جوانمردی است، به داشتن پهلوانی زیبا رو و نیک سیرت به نام غلامرضا تختی ببالیم و با افتخار یادش را گرامی بداریم.

جهان پهلوانِ مردم!/ ۹۲ سالگیت مبارک تختی بزرگ

غلامرضا تختی پنجم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ در محله خانی‌آباد تهران، چشم به جهان گشود. جهان پهلوانِ کشتی ایران، یک مدال طلا، دو نقره و یک مقام چهارمی المپیک و یک طلا و دو نقره قهرمانی جهان به همراه طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه زرین خود دارد تا علاوه بر منش و ویژگی های بارز اخلاقی که مهمترین نقش را در جاودانه شدن نام او دارد، به لحاظ کسب افتخار نیز اسطوره بی بدیل ورزش ایران باشد.

اما ویترین پر مدال غلامرضا تختی، کمترین نقش را در ماندگاری و جاودانگی نام جهان پهلوان کشتی ایران پس از گذشت سالیان دراز داشته است؛ با وجود گذشت بیش از نیم قرن از آسمانی شدنش، نام و مرام تختی همچنان ورد زبان‌ها است و اسم و رسمش ماندگار.

ورزش ایران افتخارآفرینان زیادی همچون تختی به خود دیده است، قهرمانانی که در میادین ورزشی دلاوری کردند، افتخار آفریدند و بارها از سکوی نخست جهان و المپیک بالا رفتند؛ خواستند و لقب "جهان پهلوانی" هم گرفتند؛ اما هیچ کدام تختی نشدند!

تختی در بزنگاه های حساس هیچوقت به مردمش پشت نکرد، برای رسیدن به قدرت و ثروت از اصل خود دور نشد، به هر ریسمانی چنگ نزد و ریاکاری را پیشه نکرد. بر خلاف برخی امروزی‌ها، تختی هیچگاه برای رسیدن به خواسته‌هایش ادب را زیر پا نگذاشت و ورزش کشتی را با پهلوانی و ویژگی‌های اخلاقی گره زد.

تختی همیشه با مردم بود و به عشق آن ها زیست و به عشق آن ها جنگید و از سکوهای جهانی و المپیک بالا رفت، هیچ وقت فراموششان نکرد و با مردم بودن را به هیچ چیز نفروخت.

امروز ورزش و جامعه ما بیش از هر زمان دیگری تشنه مردانگی و مروت تختی است؛ همچنان نام تختی است که به ورزش و کشتی ایران آبرو داده است.

از سال ۱۳۹۷  روز پنجم شهریور به عنوان روز ملی کشتی در تقویم رسمی ایران ثبت شد که این اقدام در زمان فدراسیون رسول خادم صورت گرفت.

۹۲ سالگیت مبارک جهان پهلوان!

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    اگر زنده یاد جهان پهلوان تختی در انقلاب میبود حتم چند روز بعد از انقلاب ترور یا اعدام یا تا بحال زندان میبود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها