قهرمان سابق وزنه‌برداری جهان:

وقتی از بی‌پولی می‌نالیم اعزام برخی‌ها لزومی ندارد/ دلیل ورود حاشیه به وزنه‌برداری زنان

قهرمان سابق وزنه‌برداری جهان گفت: وقتی از بی پولی می‌نالیم و آسمان و ریسمان برای تهیه بلیت یا امکانات اولیه می بافیم، اعزام برخی افراد شاید خیلی لزومی نداشته باشد.

 وقتی از بی‌پولی می‌نالیم اعزام برخی‌ها لزومی ندارد/ دلیل ورود حاشیه به وزنه‌برداری زنان

کوروش باقری درباره ی اعزام تنها دو وزنه بردار ایران به مسابقات قهرمانی جوانان جهان در یونان بیان کرد: پتانسیل وزنه برداری فراتر از این است با دو وزنه بردار در مسابقات قهرمانی جهان باشد. اگر می خوستند کیفی هم تیم را اعزام کنند می‌توانستند با سه، چهار وزنه‌بردار شرکت کنند. یوسفی و جمالی هر دو کارنامه قبولی گرفتند اما اتفاقاتی که در مورد جمالی افتاد مسائل فنی را تحت تاثیر قرار داد. یوسفی عالی کار کرد  و طبق آنچه از قبل پیش بینی می شد توانست سه مدال طلا بگیرد.

*فدراسیون ثبات نداشته باشد، کارها از روال عادی خارج می شود

باقری در مورد اینکه فدراسیون برنامه مشخصی برای حضور در قهرمانی جوانان جهان نداشت، گفت: تیم ملی داشت کار خود را می کرد  و سرمربی برنامه خودش را جلو می برد. وقتی فدراسیون ثبات نداشته باشد، طبیعی است کارها از روال عادی خارج شود. تا زمانی که یک شرایط خوب در فدراسیون وجود نداشته باشد، این رویه می‌تواند روی برنامه ریزی‌ها تاثیر منفی بگذارد.

*اعزام مربیان زن خوب است اما مشخص نیست برچه اساس انتخاب می‌شوند

سرمربی سابق تیم ملی ایران در مورد اینکه که مشخص نیست مربیان زن براساس چه رزومه ای به مسابقات اعزام می شوند وقتی نه قهرمانی کشور برگزار شده و نه توانایی فنی آنها در مسابقه داخلی محک خورده است؟ تصریح کرد: نفس کار که خوب است  و بخشی از مربیان فعال در حوزه بانوان در  فضاهای بالاتر قرار می گیرند و در حد دانش خود از فضا استفاده می کنند. البته با این موافقم که مشخص نیست افراد برچه اساس انتخاب می شوند. باز هم تاکید می کنم اعزام بانوان کار خوبی است اما فدراسیون باید پاسخگو باشد که پروسه انتخاب افراد برچه اساس بوده است. فکر می کنم بحث خودی و غیرخودی در این مسئله وجود داشته باشد اما در کل نفس کار بد نیست.

*وقتی از بی‌پولی می‌نالیم اعزام برخی‌ها خیلی لزومی ندارد

او در مورد اینکه در اعزام های فدراسیون تعداد همراهان بیشتر از ورزشکاران است، گفت: اگر شرایط مالی فدراسیون نرمال باشد و فلسفه اعزام هر کدام هر افراد مشخص باشد ایرادی نمی‌بینم که رییس هیات و مربی شهرستان ها اعزام شوند. البته به شرطی که خدایی نکرده موضوعات شخصی دخیل نباشد یا  فلان فرد بخاطر ارتباط خاص، سفرش رقم نخورده باشد. وقتی از بی پولی می نالیم و آسمان و ریسمان برای تهیه بلیت یا امکانات اولیه می‌بافیم، اعزام برخی افراد شاید خیلی لزومی نداشته باشد.

*موافقم که وزنه‌برداری بانوان زود درگیر حاشیه شد

قهرمان سابق جهان در پاسخ به این پرسش که فکر نمی کند وزنه برداری زنان ایران با وجود اینکه قدمت زیادی ندارد اما خیلی زود در گیر حاشیه شد؟ تاکید کرد: موافقم. دلیلش این است وزنه بردارای بانوان را از تیم ملی شروع کردند و همین ممکن است  باعث حق و ناحق شود و افراد دیده نشوند. همچنین بخشی از جامعه وزنه برداری مخصوصا بانوان احساس کنند در حقشان اجحاف شده است. وقتی یک نفر به یک باره از خانه وارد تیم ملی می شود و بعد که از تیم ملی بیرون می آید، یک سالن تمرین نداشته باشد طبیعی است که ناراحت شود. وقتی زیر ساخت های اولیه را نساختند و شکل جلو بردن کار غلط بوده است، مسلما نارضایتی به وجود می آید.

 او افزود: من اتفاقی که افتاده را تایید نمی‌کنم اما گاهی این نارضایتی ممکن است باعث شود ورزشکار دست به کاری بزند که تبعات آن گریبان فدراسیون را هم بگیرد و همچنین تبعات سیاسی داشته باشد. اینکه مدیران ما در این شرایط راست راست راه بروند و مدیران بالادستی نیز در این ماجرا بجای اینکه نگاه کارشناسی داشته باشند، نگاه رفاقتی دارند، اوضاع را بدتر می ‌کند.

*وزنه برداری با نرفتن به قهرمانی نوجوانان جهان ضرر می کند

باقری در مورد غیبت ایران در قهرمانی نوجوانان جهان گفت: عدم حضور ما اصلا خوب نیست. فدراسیونی که چارچوب کار از دسترس خارج شود طبیعی است این اتفاقات رخ دهد. البته وزنه برداری در بلند مدت ضرر می کند. یک ورزشکار کلی تلاش می کند و رده سنی اش از نوجوانان به جوانان می رسد اما در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده است این باعث می شود اکثر وزنه برداران کار را رها کنند و بروند و اگر برخی ها حفظ شوند، سرمربی تیم ملی بزرگسالان با ورزشکارانی مواجه می شود که  هیچ مسابقه ای نرفته‌اند و تبعات سنگینی برای کار مربیان تیم ملی در رده بزرگسالان دارد.

*باید برای فدراسیون و برگزار کننده جشنواره "یکصد" تاسف خورد

او در پایان گفت: آرزو دارم وزنه برداری پویایی و بالندگی گذشته را بتواند به دست آورد چون حق این رشته است. جشنواره "یکصد" از سوی صدا وسیما پخش شد و من به منتخبین خصوصا محمد بنا که به عنوان بهترین مربی قرن انتخاب شد، تبریک می گویم. وزنه‌برداری بعد از کشتی در یکصد سال گذشته پر افتخارترین رشته ورزشی بوده است. وزنه‌برداری اولین مدال المپیک و اولین طلای جهان را به دست آورد و حسین رضازاده عنوان قوی ترین مرد جهان را از زیر سلطه روس و شوروی درآورد و در المپیک لندن 3 طلا و دو نقره داشتیم که حتی در این برنامه لحاظ نشد تا مردم ببینند.

 او افزود:  با تمام تعریف  و تمجید ها حتی یک لوح تقدیر ساده هم در این برنامه به وزنه برداری داده نشد که  برای فدراسیون وزنه برداری و برگزار کننده این برنامه جای تاسف دارد.  فکر می کنم این موضوع جدا از اتفاقات  پنج ، شش سال اخیر فدراسیون وزنه برداری نیست و افول فدراسیون وزنه برداری حتما در این موضوع نقش داشته است. همه چیز به هم وابسته است و مردم  دیده اند در این چند سال چه اتفاقاتی افتاده است و حتی  افتخارات گذشته وزنه برداری خیلی به چشم نیامد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    خود این به اصطلاح مربی ضربه ای زد به رشته وزنه برداری که تا قیامت نمیشه جمع کرد

  • دح
    0

    اخه با این اوضاع کشور سفرهای خارجی دلیلی نداره چی زن چی مرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها