دبیر انجمن برنج ایران: انبار ها پر از برنج است و نیازی به واردات نیست

دبیر انجمن برنج ایران گفت: به طور معمول کشور ما نیاز به واردات ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج دارد، در حالی که واردات در چند سال اخیر دست کم یک میلیون تن بوده و این به معنی انبارهای پر از برنج مازاد است.

دبیر انجمن برنج ایران: انبار ها پر از برنج است و نیازی به واردات نیست

جمیل علیزاده شایق با انتقاد از هجمه برای واردات برنج به بهانه کمبود تولید ناشی از خشکسالی، اظهار کرد: هر ساله به طور متوسط در کشور ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن برنج تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر، سال‌های ۹۹ و ۹۸ به دلیل شرایط استثنایی آب و هوایی و بارش مناسب تولید با افزایش ۲۰۰ هزار تنی به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

به گفته علیزاده شایق؛ پیش بینی‌ها نشان می‌دهد به رغم خشکسالی امسال میزان تولید کمتر از دو سال قبل، اما مطابق هر ساله به میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش تولید نسبت به دو سال گذشته به معنی نیاز به افزایش واردات نیست، افزود: به طور معمول کشور ما نیاز به واردات ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج دارد که در دو سال اخیر کمتر شده بود، در حالی که واردات در چند سال اخیر یک میلیون تن بوده است.

وی با بیان اینکه مازاد واردات در دو سال افزایش تولید نیز ادامه داشته است، گفت: به عبارت دیگر در چند سال اخیر هر ساله دست کم ۲۰۰ هزار تن بیش از نیاز کشور برنج واردات شده و اکنون انبارها پر است.

علیزاده شایق معتقد است؛ در بدترین حالت تولید داخل، نباید کسری در کشور باشد که به بهانه آن درخواست افزایش واردات بدهند یا درباره لغو ممنوعیت در فصل برداشت چانه زنی کنند.

علیزاده شایق تصریح کرد: ما مخالف واردات برای تامین کسری برنج کشور نیستیم، اما نباید اجازه دهیم با راه انداختن بحث انحرافی لزوم لغو ممنوعیت واردات در فصل برداشت یا بهانه خشکسالی زمینه برای واردات بیشتر فراهم شود.

دبیر انجمن برنج ایران افزود: ما معتقدیم باید واردات به هر میزان که کشور نیاز دارد انجام شود، اما نباید با ایجاد هیاهو واردات در فصل برداشت محصول داخلی، میدان را به دلال دهیم تا کشاورزان را برای پایین آوردن قیمت دسترنج‌شان در فشار قرار دهد.

علیزاده شایق یادآور شد: در سالجاری سودجویان خبر رسانی کردند که تا حداکثر ۳ ماه دیگه برنجی در انبارها نیست در حالی که می‌بینیم در بازار به وفور برنج داخلی و خارجی یافت می‌شود.

وی خواستار برخورد قانونی با کسانی شد که با اخبار دروغ یا راه اندازی بحث‌های انحرافی بازار داخلی را ملتهب می‌کنند و فرصت گران فروشی می‌دهند.

منبع: ایلنا

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • برنجکار
    0

    خبر فوری عزیزتر از جانم چرا خبر میدهی که برنج قیمتش 44 هزار500 تومن هستش . بیا به امل توی کارخونه بهترین برنج را پای لوله کارخونه بهت 34 هزار تومن بدم تا خبر از قیمت نهادهای برنج اعم از کود.سم.حتی کارمزد کارخونه را ندارید که چقدر بالا کشیده اند .باید جلوی دلال بازیها گرفته بشه برادر خبرفوری عزیز

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شماره بده ازت بخریم، شهر ما که خیلی گرون شده

  • محمد
    0

    الان برنج ایرانی 40 تا 50 تومان است که البته بخشی از آن برنج خارجی است که از بنادر به شمال می روند و قاطی ایرانی می شوند و به خورد خلق الله می دهند حال اگر خارجی نیاید ب نج را با چی قاطی می کنند بنا براین واردات لازم است هم برای کنترل قیمت هم قاطی کردن با برنج داخلی

  • آ
    0

    البته‌دزدی‌وفسادهم‌به‌اندازه‌کافی‌هست‌.

  • ناشناس
    0

    بله توی انبارها پره ولی به چه قیمتی؟ قیمت نجومی دلالی! واردات برای شکستن قیمت برنج قیمت دلالی لازم است. برنج قیمت اصلیش باید 30 تومن باشه نه 40 تا 50 تومن. پس کار وزارت صمت درسته باید وارد کرد. اونهایی که میگن کشاورز بدبخت میشه برن بررسی کنند چرا کشاور برنج را 10 تا 12 تومن می فروشه اما حمل و واسطه و بنک دار و ... آن را به 40 تومن افزایش می دهند

  • برنجی
    0

    اگر انبار پره چرا اینقدر برنج گران است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها